10
svi
2025
Vijesti

Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a

Eterična dramatika posljednjeg ovosezonskog koncerta u ciklusu Kanconijer

Kanconijer – Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a / foto: Jasenko Rasol / HRT

share

Posljednji od četiriju ovosezonskih koncerata zajedničkog ciklusa Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a, Kanconijer, sinoć je na pozornici Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog okupio ne samo Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom maestra Tomislava Fačinija, već i Oratorijski zbor crkve sv. Marka Cantores Sancti Marci te soliste: baritona Leona Košavića, tenora Josipa Švagelja i sopranisticu Mariju Kuhar Šošu. Na programu nazvanom Pjesme misterija i slavlja, bila su djela Ralpha Vaughana Williamsa, Lili Boulanger i Francisa Poulenca.

Program je združio djela englesko-francuskog repertoara duhovnoga nagnuća s početka 20. stoljeća, s vrhuncem u Gloriji Francisa Poulenca. Otvorila ga je Fantazija na temu Thomasa Tallisa Ralpha Vauhgana Williamsa za dvostruki gudački orkestar. Djelo koje kao predložak koristi skladbu engleskog renesansnog skladatelja Thomasa Tallisa, Vaughan Williams skladao je za dvostruki gudački orkestar iz kojih se izdvaja i gudački kvartet kao solistički ansambl, a u tumačenju vođa dionica (Sergej Evseev, koncertni majstor; Dunja Delač, vođa dionice 2. violina; Marija Andrejaš, vođa dionice viola; Guennadi Antonov, vođa dionice violončela). Upravo ta podjela na različite grupacije gudačkih instrumenata dala je osobitu dimenziju punoće i blistavosti zvuka djelu koje se danas smatra remek-djelom u Vaughan Williamsovu opusu.

Josip Švagelj / foto: Jasenko Rasol / HRT

Njegovih Pet mističnih pjesama, na duhovne stihove pjesnika i svećenika Georga Herberta iz 17. stoljeća iskazuju spoj romantičarske bujnosti i vjerskog zanosa koji predvodi bariton solo. Za tu „mekanu i strastvenu glazbu“, maestro Fačini, kako smo saznali u razgovoru za pauzu izravnog radijskog prijenosa s muzikologinjom i urednicom Zrinkom Matić, smatrao je idealnim glas Leona Košavića, našega sjajnog baritona koji niže uspjehe diljem svijeta, pa među ostalim bilježi nastupe pod vodstvom Riccarda Mutija u Palermu ili Natalie Stutzmann u New Yorku. 

Leon Košavić / foto: Jasenko Rasol / HRT

Drugi dio koncerta počeo je malo poznatom Starom budističkom molitvom francuske skladateljice Lili Boulanger na svevremenski tekst koji poziva na toleranciju, mir i iskupljenje. Veliki sastav i zvuk zbora i orkestra, solist-tenor, bogata harmonijska tekstura egzotičnih prizvuka možda su se sinoć i prvi put mogli čuti kod nas, a dojmu je svakako doprinio mladi nagrađivani tenor Josip Švagelj.

Konačno, zaključak programa stigao je u Gloriji Francisa Poulenca, na tekst iz misnog ordinarija koji je skladatelj oblikovao u šest stavaka za sopran, zbor i orkestar. Zaigranost, pa i teatralnost, snažan ritamski polet, elegantne vokalne fraze, vatromet orkestralnih boja, uz dirljive kontemplativne odsjeke, neki su kritičari prozvali svetogrđem, no danas je to jedno od najslavnijih Poluencovih ostvarenja. Osobite zahtjeve koje je pred sopran postavio skladatelj, rezultiraju „eteričnom dramatikom“, kako je i sama sinoćnja solistica Marija Kuhar Šoša, prvakinja Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, opisala svoju dionicu u kontekstu Poulancova izričaja.

Marija Kuhar Šoša i Tomislav Fačini / foto: Jasenko Rasol / HRT

Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimka je dostupna na platformi HRTi i u Slušaonici Hrvatskoga radija.

Službeno priopćenje: Glazba HRT-a

Moglo bi Vas zanimati