26
sij
2024
Vijesti

Biennale u čast 100 godina od rođenja Luigija Nona

Oživljavanje opere Prometeo Luigija Nona

Luigi Nono La Biennale

share

U povodu stote obljetnice rođenja velikog venecijanskog skladatelja Luigija Nona (29. siječnja 1924.), La Biennale di Venezia predstavlja poseban projekt Povijesnog arhiva suvremene umjetnosti (ASAC) za oživljavanje opere Prometeo. Tragedia dell’ascolto Luigija Nona u produkciji festivala Biennale Musica 1984. godine, koja će biti postavljena u ponedjeljak te će trajati od 26. do 29. siječnja 2024. godine u crkvi San Lorenzo, koja je sada Ocean Space / TBA21-Academy, gdje je održana originalna izvedba.

Ocean Space TBA21-Academy

“Tragedija sastavljena od zvukova, sa suučesništvom prostora” (Luigi Nono), Prometeo koji je premijerno izveden 1984. u crkvi San Lorenzo bio je događaj za pamćenje koji je u svom stvaranju i izvedbi sudjelovao ne samo Luigi Nono, već i Claudio Abbado kao dirigent, Emilio Vedova i Renzo Piano za produkcijski dizajn, Massimo Cacciari za tekst, uz režiju zvuka Hans Peter Haller i Alvise Vidolin. Djelo je tijekom vremena proizvedeno u nekoliko različitih verzija, ali nijedna na izvornom mjestu, crkvi San Lorenzo, za koju je zamišljena.

Poseban projekt za ovu obnovu zajednički je napor Arhiva Biennala (ASAC) i Fondazione Archivio Luigi Nono, koji su postigli sporazum s Venecijanskim biennalom o prijenosu svojih materijala Međunarodnom istraživačkom centru za suvremenu umjetnost La Biennale, trenutno u izgradnji u Arsenalu. Prometeo – Tragedia dell’ascolto dio je procesa poboljšanja prijenosa Fonda Luigija Nona, koji će biti popraćen posebnim seminarom.

Prometeo. Tragedia dell’ascolto dio je posebnih projekata ASAC-a za uspostavljanje dijaloga između umjetnosti, čiji je arhiv snažan simbol, a koje je Biennale pokrenuo 2020. godine izložbom Uznemirene muze. La Biennale di Venezia susreće povijest, organiziran je u središnjem paviljonu Giardini, a nastavio se 2022. godine s Archèusom. Labirinto Mozart u Forte Marghera (Mestre) predstaviti dalekosežne kulturne događaje koji unapređuju sjećanje i dokumente iz arhiva.

Foto: La Biennale di Venezia

Obnova opere Prometeo – Tragedia dell’ascolto producira Biennale u suradnji s Fondazione Archivio Luigi Nono i TBA21–Academy, istraživačkim centrom Fundación TBA21, koji je proveo restauraciju crkve San Lorenzo.

„Suradnja s Fondazione Archivio Luigi Nono i La Biennale – komentirao je predsjednik Roberto Cicutto – danas poprima drugačija značenja. Veliki skladatelj ostaje u Veneciji, gradu u kojem je zaslužan za nezaboravne umjetničke akcije, među kojima je i slavni Prometeo. Ovdje će nastaviti dijalog s drugim velikim imenima talijanske i međunarodne kulture, dajući novi poticaj izvanrednom radu koji su započele Nuria Schoenberg, njezine kćeri i mnogi koji su oživjeli Fondazione.

Ova obnovljena suradnja također će pojačati umjetnički doprinos i razmišljanje Luigija Nona, kroz nove kanale za proučavanje i širenje, uključujući Povijesni arhiv suvremene umjetnosti. La Biennale je ponos i zahvalnost upuštajući se u ovu veliku avanturu”.

„Fondazione Archivio Luigi Nono – izjavila je njegova kći Serena Nono, jedna od osnivačica Zaklade– zadovoljna je ovom novom suradnjom, u kojoj Venecijanski biennale oživljava operu Prometeo – Tragedia dell’ascolto Luigija Nona u crkvi San Lorenzo, kao i prije 40 godina, na stotu obljetnicu skladateljeva rođenja, kao Posebni projekt Povijesnog arhiva.

Foto: La Biennale di Venezia

“TBA21–Academy je vrlo zadovoljan što surađuje s Biennalom i Fondazione Luigi Nono – objasnio je Markus Reymann, sudirektor TBA21 – u oživljavanju Prometea -Tragedia dell’ascolto u crkvi San Lorenzo, koju smo ponovno otvorili za javnost 2019. godine. Ne samo povijesna lokacija, već i reference na Ocean i arhipelago djela, čine ovu suradnju više nego značajnom za proslavu nevjerojatnog talent i glazba Luigija Nona.”

Luigi Nono je vjerovao da je bitno težiti oslobađanju opere od ropstva slike i naracije, naglašavajući važnost odnosa između zvuka i prostora, koji je kažnjen uobičajenim načinima izvedbe u tradicionalnim koncertnim dvoranama i kazalištima. Mjesto koje je zamislio Renzo Piano za prvu izvedbu Prometea u Veneciji bilo je vrlo posebno (i posebno će mjesto to još jednom postati), što omogućuje distribuciju zvuka u prostoru na različite načine koji mogu osloboditi slušanje. iskustvo.

Arhitektonski uređaj izgrađen da zadovolji specifične glazbene zahtjeve, s namjerom da se prostoru vrati dimenzija slušanja i nevidljiva kvaliteta zvuka. Nova avantura Prometea, koja će crkvu San Lorenzo vratiti kao posebno mjesto sa strukturom koju su ponovno osmislili Antonello Pocetti i Antonino Viola, kao protagoniste će imati dirigenta Marca Angiusa, sofisticiranog majstora zvuka i referenca za suvremenu glazbu na međunarodnoj razini, vodeći Orchestra di Padova e del Veneto.

Uz njih su u legendarnoj autorskoj produkciji sudjelovali i vrsni glazbenici na flauti i tubi Roberto Fabbriciani i Giancarlo Schiaffini, koji su uz čarobnjaka zvuka Alvisea Vidolina na elektronici uživo i Massima Cacciarija, kustosa tekstova. S njima značajni solisti upotpunjuju instrumentalne i vokalne ansamble: Carlo Lazari na violi, Michele Marco Rossi na violončelu, Emiliano Amadori na kontrabasu; glasovi pjevačica Rosaria Angotti, Livia Rado, Chiara Osella, Katarzyna Otczyk, Marco Rencinai te glasovi pripovjedača Sofia Pozdniakova i Jacopo Giacomoni, uz Coro del Friuli Venezia Giulia.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by La Biennale di Venezia (@labiennale)

Više o značaju Luigija Nona čitajte u tekstu o velikom skladatelju objavljenom na 100. godišnjicu njegova rođenja.

Moglo bi Vas zanimati