27
stu
Vijesti

Preminuo je Stephen Sondheim, skladatelj kojeg su nazivali titanom američkog mjuzikla

Mjuzikl "Company", na fotografiji Elaine Stritch, Stephen Sondheim i Jane Russell / Wikimedia Commons, AP Newsfeatures

share

U 92. godini života preminuo je Stephen Sondheim, veliki skladatelj i tekstopisac kojeg su nazivali titanom američkog mjuzikla. Bio je ikona Bradwayja i svojim je radom mijenjao umjetničke standarde ovoga žanra.

Vijest o smrti objavio je njegov odvjetnik i prijatelj F. Richard Pappas, koji je obznanio da Sondheim nije bio bolestan te da je preminuo iznenada.

The New York Times piše da je Sondheim bio “intelektualno rigorozan umjetnik koji je kontinuirano tražio nove kreativne puteve”, a nazvali su ga i potencijalno najpopularnijim kompozitorom i tekstopiscem druge polovice 20. stoljeća.

Njegovi prvi uspjesi sežu još u 50-e godine prošloga stoljeća, kada je napisao tekst za mjuzikl “West Side Story”, koji baš ove godine treba dobiti novo izdanje koje će režirati veliki Steven Spielberg. Uspjesi su se nakon toga samo nizali; “West Side Story” je slijedio “Gypsy”, a posebno se pamte i dva velika mjuzikla iz 90-ih godina, “Assassins”, koji se bavio ljudima koji su pokušavali ili uspjeli ubiti američke predsjednike, te “Passion”, kojem je tema bila priroda prave ljubavi.

Prvi komad kojeg je Sondheim radio za Broadway bio je “A Funny Thing Happened on the Way to Forum”, a za njega je pisao i glazbu i tekst. Taj je mjuzikl bio na repertoaru pune dvije godine, a dobio je i Tonyja.

Najproduktivniji period su mu bile 70-e i 80-e godine. Tu je napisao “Company” (1970.), “Follies” (1971.), “A Little Night Music” (1973.), “Pacific Overtures” (1976.), “Sweeney Todd” (1979.), “Merrily We Roll Along” (1981.), “Sunday in the Park With George” (1984.) i “Into the Woods” (1987.).

Neki od skladatelja s kojima je surađivao su Irving Berlin, Cole Porter, Frank Loesser, Jerry Herman i Noël Coward.

“Za brojne ljubitelje kazališta postoje mjuzikli i Sondheimovi mjuzikli”, napisao je Garry Nunn, novinar The Guardiana, pa nastavio: “Potonje je zasebna kategorija jer su kod Sondheima svaka riječ i svaka rima bile toliko razrađene da postaju mekane i iznimno artikulirane (pa čak i malo brbljave)”.

Iako je bio talentirani skladatelj koji je mogao stvarati glazbu za bilo koji medij, Sondheima je zainmalo samo kazalište.

“Zanima me teatar jer me zanima komunikacija s publikom. U suprotnom bih možda i radio koncertnu glazbu. Bio bih u drugoj profesiji. Volim kazalište koliko volim i glazbu, a ideja prilaska publici, ideja da ih nasmijem ili rasplačem – da učinim da nešto osjećaju – je za mene ključna”, izjavio je ovaj veliki umjetnik 2021. u NPR-ovoj emisiji “Fresh Air”.
Sondheim je svoje posljednje godine većinom provodio u svojem domu u Roxburyju, gdje je i umro.

Moglo bi Vas zanimati