09
pro
Vijesti

Glazba Davora B. Vinczea, Sare Glojnarić i Tibora Szirovicze na programu ansambla Synchronos

Synchronos

share

Nadolazeći koncert ansambla Synchronos podnaslovljen SynCROform 2022 donosi i zanimljiva djela hrvatske autorice Sare Glojnarić te autora Davora Branimira Vinczea i Tibora Szirovicze, čije će novo djelo biti praizvedeno.
Koncert će se, iznimno, odviti u 18 sati, a ne u prethodno najavljeno vrijeme.

Sara Glojnarić / Foto: Mateja Vrčković

Indispensable Ms. Jones, za ansambl i vrpcu, skladba je koju je ova međunarodno istaknuta skladateljica mlade generacije napisala 2016. godine, prije nego li su je njezine skladbe lansirale u orbitu suvremenoglazbene scene, kao jednu od trenutnih zvijezda u svome području.

Kao i inače, Glojnarić ni u ovoj skladbi ne prepušta slušatelje letargiji i pasivnom slušanju. Čitava skladba oblikovana je na početnom impulsu koji joj je pružio seksistički reklamni primjerak za kopirne aparate Xerox iz 1950-ih godina.

Preuzela je “dramaturgiju” reklame, kako sama kaže, njezin odnos glazbe i glasa te je taj materijal povećala i prenijela u ansambl i dionicu elektronike. Dio koji ima “vrpca” sastoji se isključivo od materijala same reklame, dok je dio koji izvodi ansambl na neki način rekonstruiran glazbeni materijal intervencija u samu reklamu.

Foto: Andrew Watts

O skladbi Davora Vinczea koju ovom prilikom izvode članovi Synchronosa, autor piče:

„U mom nedavnom radu sam jako okupiran idejom latentnih prostora, terminom posuđenim iz računalne znanosti i strojnog učenja. Isti se definiraju se kao ugradnja skupa elemenata unutar niza u kojem su elementi koji su najsličniji jedan drugome smješteni bliže jedan drugome u tom prostoru. Moja je umjetnička hipoteza da bi se bilo koje glazbeno djelo moglo smjestiti u takav višedimenzionalni prostor, ondje pohraniti kao mnoštvo točkica, a zatim na razne načine kreativno ponovno povezati te točkice. Upravo sam to učinio s poznatim violinskim koncertom Albana Berga u ovom djelu.”

Moja je umjetnička hipoteza da bi se bilo koje glazbeno djelo moglo smjestiti u takav višedimenzionalni prostor, ondje pohraniti kao mnoštvo točkica, a zatim na razne načine kreativno ponovno povezati te točkice

Rad se sastojao u traženju novih (putova) koji bi spojili točkice (fragmente) postojeće glazbe i tako generirali novo djelo. Skladateljskom strategijom nazvanom ‘microllage’ (od mikro i kolaž), Vince generira nove kompozicijske konstrukcije koristeći određene aspekte violinskog koncerta na makro i mikro razini.

„Kako bih proizveo ovu novu konstelaciju, pažljivo razmatram koje originalne elemente uključiti ili isključiti, redefinirati njihove odnose i preoblikovati njihovu mezostrukturu. U svom je djelu Berg odao počast preranoj smrti Manon, kćeri Alme Mahler, ali je neizravno evocirao nestanak Europe kakvu je poznavao. Na temelju te ideje moj komad govori o gubitak bioraznolikosti i čovječanstva kao posljedica trenutne pandemije, te posljedične izolacije i digitalizacije.”

Sa striktno glazbenog gledišta, međuigra između violine i elektronike pokušava zamagliti razliku između ljudskog izvođača i stroja. Neizravno, postavljam sljedeća pitanja: Je li elektronika umjetna inteligencija? Je li violinist umjetna inteligencija? Jesu li oboje umjetna inteligencija?”

Osim njihove glazbe, ansambl će ovom prilikom praizvesti i novo djelo Tibora Szirovicze, Circuit Training I za flautu, tenor saksofon, violinu, violončelo, klavir, udaraljke i elektroniku.

Foto: Vedran Metelko

Na programu je još i Irisation Aquatique za bas klarinet, klavir, violončelo i elektoničke zvukove japanske skladateljice koja živi i stvara u Kölnu, Malike Kishino te skladba Sometimes II njemačke skladateljice i glazbenice Iris ter Schiphorst.

 

Moglo bi Vas zanimati