05
tra
2023
Vijesti

Novo povijesno izdanje Cantusa

Gitarist Marijan Makar: djela Borisa Papandopula i Heitora Villa-Lobosa

CANTUS MARIJAN MAKAR

share

Ako znamo za Gorana Listeša, Darka Petrinjaka ili Petrita Çekua, onda bismo svakako trebali znati i za Marijana Makara. Izdavačka kuća Cantus upravo je objavila povijesno diskografsko izdanje Gitarist Marijan Makar: djela Borisa Papandopula i Heitora Villa-Lobosa.

Ovaj bi album, stoga, trebao u najmanju ruku zanimati sve gitariste, ali zapravo najširu glazbenu javnost. No mnogi će se danas ipak zapitati: tko je Marijan Makar?

Gitarist, mandolinist i kontrabasist – jednom riječju multiinstrumentalist, koji je godinama svirao u Zabavnom orkestru Radio Zagreba pod vodstvom Zlatka Černjula, ali je, recimo, svirao i lutnju u izvedbi Monteverdijevih Vespera s Lovrom pl. Matačićem.

Potom, cijenjeni aranžer i skladatelj koji je 1994. s pjesnikom Dragom Britvićem ostvario pučki božićni oratorij O vreme prelubleno te ga 1995. praizveo s Ansamblom Lado u Zagrebačkoj katedrali.

Zatim, obrađivač i folklorist – dugogodišnji suradnik ansambala Lado, Joža Vlahović i Dr. Ivan Ivančan, čije glazbene obrade među folklorašima i danas uživaju kultni status.

“Muzičar opće prakse”, kako ga je nazvao Makarov kolega u Zabavnom orkestru RTZ-a, pijanist, skladatelj i dirigent Zlatko Dvoržak. Ukratko, čovjek koji je u impresivnih devedeset godina svojega života – a upravo je devedesetu napunio 7. veljače ove godine – ostavio u hrvatskoj glazbenoj kulturi brojne, raznolike i neizbrisive tragove. A u svojoj devedesetoj i dalje aranžira i sklada.

Foto: Matej Grgić

Uz sve to, jedan je od pionira klasične gitare u Hrvatskoj! Iako samouk, sedamdesetih godina Makar je razvio intenzivnu karijeru klasičnog gitarista u zemlji i u svijetu, koju je zbog teške prometne nesreće 1982. godine mora naprasno prekinuti.

Jednostavno “Maestro”, kako ga je naslovio naš ugledni gitarist Darko Petrinjak, Makarov kolega i prijatelj, koji je zaslužan da su se ove Makarove povijesne snimke, gotovo pola stoljeća kasnije, našle na recentnom diskografskom izdanju.

Album je posvećen Makarovu gitarskom umijeću te donosi snimke djela Borisa Papandopula i Heitora Villa-Lobosa iz 1976. i 1978. godine. Glazbenu produkciju snimaka potpisuje Dubravko Detoni, dok je za mastering CD-a bio zadužen Alan Šnajder. Tonsko snimanje ostvarili su Radan Bosner i Matija Brkić.

Vrijednost izdanja nalazi se, dakako, u dokumentu Makarova sviračkog talenta, ali i u raritetnim snimkama te u samim kompozicijama koje su na njemu objavljene. Uz Villa-Lobosovu Popularnu brazilsku suitu i Pet preludija, album, naime, predstavlja snimku prve kompozicije koju je Boris Papandopulo skladao za Makara (i uopće prve takve u Papandopulovu opusu) – Triju igara za gitaru iz 1975. godine.

S druge strane, tu je Kvartet za gitaru, violinu, violu i violončelo napisan dvije godine kasnije, čiju je snimku Makar ostvario uz međunarodnu skupinu glazbenika, članove uglednoga Berlinskog trija: koncertnog majstora Deutsche Oper u Berlinu Ernőa Sebestyéna i članove Berlinske filharmonije, violista Stefana Passaggia i violončelista Jörga Baumanna.

Foto: Matej Grgić

Izdanje sa sobom nosi i dozu misterije, zbog toga što je snimka Papandopulova Kvarteta slovila kao izgubljena. Upravo je Darko Petrinjak bio ključan u recentnom pronalasku spomenute snimke i njenoj revitalizaciji za potrebe objavljivanja ovog CD-a. Izdanje je objavljeno uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. CD je uspješno promoviran na tribini Nota moga života 4. travnja u prepunoj dvorani Hrvatskog društva skladatelja.

Naposljetku, ostaje pitanje kako je svirao Marijan Makar, na što bi odgovor mogao biti poziv na preslušavanje ovog izdanja. Kao dodatnu preporuku, autorica Erika Krpan u knjižica CD-a, među ostalim bilježi:

“Tonska ljepota značajka je Makarovih interpretacija: finoća susreta prsta sa žicom kao da je unaprijed odredila kakvoću tona koji će biti posljedicom toga susreta. Topao, zaobljen i plemenit ton te lakoća svirke podjednako su prisutni i u tehnički kompleksnijim situacijama kao i u kantilenama i dotjeranosti pojedinih karakterističnih motiva. Makar svira na glazbalu koje je sagradio Paulino Bernabe, priznat među gitaristima kao vodeći majstor na svijetu, pa možda i to igra određenu ulogu u emisiji tona.”

Vjerujemo da će diskografsko izdanje posvećeno Marijanu Makaru u povodu njegova 90. rođendana potaknuti brojne glazbenike i ljubitelje glazbe da se upoznaju s umijećem i ostavštinom toga vrijednog hrvatskog glazbenika.

Reprezentativno diskografsko izdanje Gitarist Marijan Makar: djela Borisa Papandopula i Heitora Villa-Lobosa od danas je dostupno u Cantusovu webshopu, ali i na svim digitalnim platformama.

 

 

Moglo bi Vas zanimati