"U OZRAČJU TAMBURE"
Početak sezone Tamburaškog orkestra HRT-a uz glazbu Adalberta Markovića
Tamburaški orkestar HRT-a sinoć je u Studiju Bajsić na HRT-u počeo novu sezonu svojega ciklusa U ozračju tambure. Program je bio posvećen skladatelju Adalbertu Markoviću i njegovu opusu za tambure, i to po izboru maestra Matije Fortune, koji je time otpočeo mandat novoga umjetničkog voditelja Tamburaškog orkestra HRT-a, naslijedivši maestra Sinišu Leopolda.
Uz članove orkestra i maestra Fortunu, skladbe Adalberta Markovića tumačili su solisti – redom mladi uspješni glazbenici: Marko Blašković na bisernici, Martin Krpan na violini, Ivan Koprić na braču, Lucija Stilinović na flauti i sopranistica Josipa Bilić.
Matija Fortuna mladi je i uspješni dirigent školovan u Zagrebu i Beču, zapažen u nizu opernih i simfonijskih nastupa u Hrvatskoj i Europi. Tamburaška glazba prati ga još od početaka glazbenog školovanja u rodnim Križevcima gdje je pohađao Glazbenu školu Alberta Štrige i bio član tamburaškog orkestra te škole pod vodstvom svojega oca Stjepana. To ga je, uz ostalo, dovelo i do toga da je bio prvi maturant na tamburi u povijesti Hrvatske. Potom je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu diplomirao glazbenu teoriju i dirigiranje te je danas tamo docent na Odsjeku za dirigiranje, harfu i udaraljke. Izbor programa bila je njegova osobna posveta kraju iz kojega je potekao.
„Kada sam pripremao program za ovaj prvi koncert, na neki način sam imao priliku posvetiti ga svojemu rodnom kraju i glazbenoj školi iz koje sam potekao, i skladatelju koji je naš instrument zadužio. Moram priznati da je odabir ovoga programa vrlo osoban i sretan sam da sam imao priliku s predivnim glazbenicima iz Tamburaškog orkestra HRT-a doprinijeti njegovoj glazbi i predstaviti je publici. Adalbert Marković mnogim je glazbenicima na neki način bio glazbeni otac, ali i glazbeni djed. Kada bi napisao neku skladbu često je dolazio u Križevce poslušati je, davao je dobronamjerne savjete, a bio je i iskren kritičar“, otkrio je maestro Fortuna u razgovoru s voditeljicom programa Majom Ciglenečki.
Program je počeo Križevačkom suitom, najčešće izvođenom skladbom tamburaškog orkestra križevačke škole. Kako je rekao Matija Fortuna, mjesta čiji naslovi nose stavci Suite, Aleja kestena, Nemčićev trg, Majka Božja Koruška i Spravišće, vide se s brežuljka iz rodnog sela Matijina oca Stjepana – Bukovja – baš kao i impresija Kalnik, a posvećena im je i skladba Pogled s Bukovja.
Tijekom duga života i bogate karijere, sve od sredine pedesetih pa do smrti 2010. godine, Adalbert Marković bio je aktivan na doista mnogo glazbenih područja. Bio je pedagog, dirigent, zborovođa, organizator, urednik notnih izdanja, jedno vrijeme i glazbeni urednik na Radiju Zagreb… Kao skladatelj velik je dio svojega stvaralaštva posvetio stvaranju umjetničke glazbe za tambure i tamburaške orkestre. Jedan je od zaslužnih za uvođenje studija tambure na muzičkim akademijama u Zagrebu i Osijeku. Ostavio je iznimno opsežan, a po umjetničkoj kvaliteti vrijedan skladateljski opus tamburaške glazbe, kojim je uzdignuo tamburu na razinu akademskog, koncertantnog glazbala.
Solističke uloge tamburama je dao primjerice u Serenadi za bisernicu i tamburaški orkestar koju smo čuli u izvedbi Marka Blaškovića, prvoga diplomanta toga instrumenta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i odnedavno člana Tamburaškog orkestra HRT-a, te u Koncertantnom stavku za brač i tamburaški orkestar u kojemu je solist bio Ivan Koprić. Sjajne solističke interpretacije podarili su nam i violinist Martin Krpan u Melodiji za violinu i tamburaški orkestar, flautistica Lucija Stilinović u Notturnu te udruženi Martin Krpan i Josipa Bilić (sopran) u Idili za dvoje. Orkestar je zablistao još u Capricciu, Fantaziji BACH i Scherzu grottesco. Publiku je na samome kraju ponovno razgalila sopranistica Josipa Bilić, otpjevavši Tambure u srcu za dodatak.
„Nama je muziciranje u tamburaškom orkestru bilo jedini doticaj s klasičnom glazbom. Kroz muziciranje u tamburaškom orkestru rasli smo kao glazbenici, a to se primijetilo kada sam došao na studij na Muzičku akademiju, točno se vidjelo koji kolege su svirali u ansamblima tijekom svojega školovanja, a koji nisu. Zato treba poticati skupno muziciranje u glazbenim školama, i u zboru i u tamburaškom orkestru“ poručio je maestro Fortuna.
Glazba HRT-a