16. srpnja - 20. kolovoza
Kreću 49. Osorske glazbene večeri!
Nakon niza otvorenja ljetnih festivala diljem hrvatske obale u proteklih nekoliko dana, na red su došle i Osorske glazbene večeri, manifestacija sa statusom nacionalnoga festivala, koja se, u jedinstvenome ambijentu grada Osora, na samome spoju Cresa i Lošinja, od 16. srpnja do 20. kolovoza održava u svome 49. izdanju.
Ovogodišnji festival, drugi po redu pod umjetničkim vodstvom Martina Kaporela, sastoji se od čak 16 koncerata te još pet popratnih programa, a slijedi uobičajeni koncertni „tempo“ u kojem se koncerti održavaju utorkom, četvrtkom i nedjeljom (uz iznimku blagdana Velike Gospe zbog kojega se koncert pomiče za jedan dan), u 21 sat, u osorskoj Crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije. U festival je, tradicionalno, utkano nekoliko posveta obljetnicama hrvatskih skladatelja, 290. obljetnici rođenja Luke Sorkočevića, 110. obljetnicama rođenja Ive Mačeka, Stjepana Šuleka i Natka Devčića te 100. obljetnici rođenja Milka Kelemena.
Svečano otvorenje na rasporedu je dakle već sutra, 16. srpnja, kada u Osor, po prvi put, dolaze The King’s Singers, cijenjeni britanski muški vokalni ansambl. Njihov program, naslovljen Naslijeđa (Legacies), slavi iznimne doprinose svijetu glazbe u proteklih 500 godina, od sakralnih djela Wyliama Byrda do madrigala Györgyja Ligetija,uz jednu praizvedbu, koja nastaje u povodu 500. godina od smrti Marka Marulića; nova skladba skladatelja Blaženka Juračića, na Marulićeve stihove, a koja nosi naslov Carmen de doctrina. Pred sam koncert, u 20.20 sati, bit će održano i predstavljanje programa festivala, kao i podizanje festivalske zastave, uz svečanu glazbu – Osorske fanfare – koju je festival naručio od Alfija Kabilja.
Popratni program nastavlja se prije idućega koncerta, u četvrtak (18. srpnja) predavanjem dr. sc. Vjere Katalinić pod nazivom „Sorkočevići, dubrovački plemići i glazbenici“ (u povodu 290. rođendana Luke Sorkočevića), nakon čega slijedi koncert Hrvatskog gitarskog kvarteta s djelima Griega, Miletića, Sorkočevića, Juranića, Prokofjeva te Piazzolle.
U nedjelju, 21. srpnja, u Osor stiže Cantus Ansambl sa svojim dirigentom Berislavom Šipušem i gostujućom umjetnicom Darijom Auguštan, čiji prošlogodišnji upečatljiv nastup na otvorenju festivala još pamtimo. Šipuš će, kao dugogodišnji gost, podupiratelj, obožavatelj, ali i nekadašnji umjetnički ravnatelj festivala, prije koncerta sudjelovati u okruglome stolu Ususret 50. obljetnici festivala, uz još dvoje ljudi koji su utkani u povijest festivala, muzikologinju dr. sc. Zdenku Weber, koja godinama prati festival za različite medijske kuće, te Marina Marušića, sina utemeljitelja festivala Daniela Marušića, koji je uz festival, kao i njegova djeca, neraskidivo vezan privatnim i profesionalnim vezama.
Koncert Cantus Ansambla uz djela Devčića i Mahlera donosi i jednu praizvedbu, skladbu Locus Josipa Prajza, mladoga hrvatskoga skladatelja koji je nedavno diplomirao kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u razredu Srećka Bradića.
Drugi festivalski tjedan započinje 23. srpnja nastupom svjetski uglednog tenora Krešimira Špicera te jednog od naših najuspješnijih pijanista mlađe generacije, Lovre Marušića, koji je na listu međunarodnih priznanja najrecentnije dodao i srebrnu medalju te specijalnu nagradu Robert Schumann na prestižnom pijanističkom natjecanju International Telekom Beethoven Piano Competition u Bonnu (2023.). Špicer i Marušić predstavit će program s djelima D. Scarlattija, Schumanna, Schuberta, Fauréa, Kunca, Hatzea i Lisinskog.
U četvrtak, 25. srpnja, u Osoru će recital održati još jedan izvanredan hrvatski pijanist mlade generacije – Ivan Krpan. Na programu njegova recitala, uz skladbe Debussyja i Liszta, naći će se i drugi stavak (Andante lamentoso) iz skladbe S.O.S. tri koncertne etide za klavir Stjepana Šuleka. U nedjelju, 28. srpnja, Zagrebački kvartet izvodi gudačke kvartete Mačeka, Haydna i Mendelssohna, dok će se posljednji srpanjski koncert održati u utorak, 30. srpnja.
Inspiriran je armenskom glazbom i posvetom majci, na što upućuje i naslov programa: Mayrig/Majci. Uz djela armenskih skladatelja 19. i 20. stoljeća, Komitasa, Aprikiana, Ganatchiana i Aghababa, mezzosopranistica Eva Zaïcik, violinist David Haroutunian i pijanistica Xénia Maliarevitch praizvest će i novo djelo skladateljice Sande Majurec – Palabras za mezzosopran, violinu i klavir na anonimne i tekstove Paula Éluarda, Eugenia Montale i Reinera Marie Rilkea.
Još jedan gudački kvartet otvorit će kolovoz na Osorskim glazbenim večerima; 1. kolovoza nastupa nizozemski Dudok Quartet Amsterdam, a uz djela Šostakoviča i Beethovena nizozemski su gosti za Osor pripremili i jedno djelo hrvatskih skladatelja – Sonete br. 1, 3 i 5 za gudački kvartet obljetničara Milka Kelemena. U nedjelju, 4. kolovoza, osorska publika uživat će u izvedbama ansambla Bach Consort Wien, pod umjetničkim vodstvom Rubéna Dubrovskyja te uz mezzosopranisticu Lucianu Mancini te tenora Francisca Brita, u jedinstvenome programu koji spaja europski barok, pretkolumbovsku Južnu Ameriku i glazbu afričkih robova, pod nazivom Vidala (Latinska Amerika i korijeni europskog baroka).
U utorak, 6, kolovoza muzikologinja dr. sc. Nada Bezić održat će predavanje “Ivo Maček, Stjepan Šulek i Natko Devčić — 110 godina od rođenja”, a koncertni program nastavit će se nastupom Jana Nikovića koji zaokružuje trolist mladih hrvatskih pijanističkih snaga na ovome festivalskome izdanju. Niković u Osoru nastupa i kao pobjednik samoborskoga natjecanja Ferdo Livadić, na kojemu je prošle jeseni osvojio obje nagrade – glavnu nagradu, kao i nagradu za izvedbu djela hrvatskog skladatelja.
Njegov recital donosi skladbe Scarlattija, Haydna, Mačeka, Debussyja, Rahmanjinova, Skrjabina i Liszta, a dva dan kasnije, u četvrtak, 8. kolovoza, kao solist pridružit će se ansamblu Acoustic Project Strings u izvedbi Haydnova Koncerta za klavir i orkestar u D-duru. Ostatak njihova programa posvećen je hrvatskim skladateljima: Luki Sorkočeviću, izvedbom njegove 3. simfonije te Petru Obradoviću, koji je za ovu priliku skladao novo djelo – Magnolijine suze, suitu za gudače i klavir (čembalo).
Jedan od posebnijih programa ovogodišnjeg festivala svakako je onaj dua Valle&Vitis, koji čini neuobičajen spoj gitare i arhilutnje. Talijanski glazbenici Andrea de Vitis i Simone Vallerotonda u nedjelju, 11. kolovoza predstavit će vlastite transkripcije i razrade skladbi tradicionalnog repertoara za lutnju i gitaru (Manuel María Ponce, Mario Castelnuovo-Tedesco), suvremene skladbe (Arvo Pärt, Philip Glass), ali i stariju glazbu iz pera Carla Gesualda da Venose i Giovannija Girolama Kapspergera. Izvest će i jedno djelo hrvatskoga skladatelja – Fantaziju, op. 8, br. 2 Gorana Listeša.
U utorak, 13. kolovoza nastupit će sopranistica Kristina Kolar i pijanist Filip Fak, a njihov program naslovljen je Giacomo Puccini i njegovi hrvatski suvremenici. Suvremenici o kojima je riječ su Matetić Ronjgov, Bersa, Pejačević, Zajc, Hatze i Maček.
Novost u festivalskome rasporedu jest jedan projekt za djecu i mlade, ali i sve druge zainteresirane, odnosno, kako ga organizatori najavljuju – koncert za cijelu obitelj. U Osoru u petak, 16. kolovoza gostuju Zadarski umjetnici – solisti Zadarskoga komornoga orkestra te dramska umjetnica, članica Zadarskog kazališta lutaka, Sanja Grgina. Pričom i glazbom predstavit će Saint-Saënsov Karneval životinja u koji će nas uvesti skladba Magarac šeće uz more Milka Kelemena.
Harfistički duo Ćiković, koji čine majka Diana i kći Veronika, u Osoru u utorak, 18. kolovoza izvodi program naslovljen Structures volantes, s izvedbama Andrèsa, Devčića, Debussyja, Ravela, uz praizvedbu novoga djela Davora Bobića – Arpeggione.
Osorske glazbene večeri zatvorit će u utorak, 20. kolovoza Ansambl Dialogos i Katarina Livljanić, uz Kantadure i njihova voditelja Joška Ćaletu. Ove ugledne izvođačke snage u Osoru postavljaju svoj glazbeno-scenski projekt Hekuba, premijerno predstavljen 2022. godine na Glazbenim večerima u Sv. Donatu u Zadru, a zatim izveden i u zagrebačkome HNK u travnju prošle godine. Ova renesansna dramma per musica skladana je prema tekstovima Lodovica Dolcea (1543.) i Marina Držića (1559.) i najavljena je kao nova interpretacija bezvremenskog mita u spoju venecijanske kulture i dubrovačke tradicije. Koncertu će prethoditi i razgovor s umjetnicima koji će voditi muikologinja Dina Bušić.
Ulaznice za sve koncerte dostupne su u sustavu entrio.hr, a detaljan program na internetskim stranicama festivala.