13
svi
2024
Vijesti plus

Što nas čeka na 4. izdanju Gibanja? - Dio 1.

Ususret Gibanjima - iz mreže Re-Imagine Europe

Judith Hamann

Judith Hamann foto: Emiel Viellefont

share

Za točno tjedan dana započinju Gibanja

Ususret nadolazećem izdanju, postepeno vas uvodimo u program ovogodišnjeg festivala, a za praćenje i informirano slušanje možete se dodatno pripremiti i dolaskom u prostor Kontejnera na koncertnu premijeru Azbestnih krovova, albuma prvijenca trija koji čini sastav Roj osa: Nenada i Alena Sinkauza te Marca Quarantotta, ovog četvrtka, 16. svibnja. Izvedbi koja počinje u 21 sat prethodit će razgovor o eksperimentalnoj glazbenoj sceni, u 19:30 sati.

4. Gibanja

Iz mnoštva programa mreže organizacija koja čine projekt Re-Imagine Europe, jedan od uspješnih međunarodnih suradnji Kontejnera, publika Gibanja imat će priliku pogledati i poslušati višekanalni rad Alexandrea Babela The Drift Between, zatim performans Judith Hamann Desire Paths te zajednički audiovizualni performans Kassela Jaegera i Eléonore Huisse koja uz to predstavlja i film o legendarnoj skladateljici Eliane Radigue.

Alexandre Babel The Drift Between

Drugi dan Gibanja otvara slušateljske granice, izazivajući naš postojeći spektar recepcije i doživljavanja slušnog iskustva. Odmah u sridu, prvi program donosi kompoziciju  švicarskog skladatelja i bubnjara Alexandra Babela, The Drift Between, za bubnjeve i višekanalnu snimku bubnjeva.

Babelovi raznoliki interesi i propulzivan glazbenički profil ohrabrili su ga na oglazbljivanje fenomena iz vizualnog okruženja, a čiji je povod i okidač bila jedna šetnja Berlinom. Promatranja promjene odnosa između mnogobrojnih predmeta različito pozicioniranih u pogledu udaljenosti, stvorila su dojam da promatrani predmeti imaju vlastitu temporalnost i njihovo se doživljavanje neprestano mijenja i preobražava.

foto: Didier Allard/INA GRM

Iako je djelo nadahnuto vizualnim opažanjima urbanog krajolika, ono je u potpunosti fokusirano na zvuk. Što se događa sa zvukom između njegova početnog stanja i njegova kreta[1]nja iz jedne sfere u drugu? Dopušta li nam naša percepcija izolirati predmet iz njegovog konteksta ili postaneti svjesnima cjelokupnog krajolika?

Pomak izmeđi, kompleksan i fluidan zvukovni pejzaž koji je stvorio Babel, nakon publike prošlogodišnjeg izdanja portugalskog festivala Semibreve te ovogodišnjeg festivala Sonic Acts, predstavlja i hrvatskoj publici 21. svibnja u 19 sati.

Judith Hamann Desire Paths

U nastavku višekanalnog programa drugoga dana slijedi još jedan rad nastao promatranjem, istraživanjem i izazivanjem onoga što podrazumijevamo.

Pojam iz naslova performansa violončelistice Judith Hamann, utabani putovi, odnosi se na fenomen neslužbenih staza stvorenih učestalim korištenjem i oslanjanjem ljudi ili drugih bića na svoje tendencije, istovremeno i kao rezultat otpora prema službenim, planiranim putovima, ili prema nekim vrstama prepreka.

Naslov se u ovom slučaju obraća kompozicijskim, glazbeni(čki)m te zvučnim poznatim i često korištenim rješenja ili kretanjima kojima se pribjegava u radu. U pitanju je stoga neka vrsta otpora takvome organiziranome načinu pokreta ili tendenciji. Mnogi ljudi, svjesno ili nesvjesno, s vremenom razvijaju vlastite tendencije stvarajući tako vlastite „utabane putove“ i upravo je svoje (u obliku sklonosti razvoja mikrotonalnih situacija fokusiranih oko intervala velike sekunde) u svome radu proučavala Judith Hamann.

Foto © Jean Baptiste Garcia

Željela je razvijati dio violončela zajednički s elektronikom, ne postavljajući ih u uloge koje im često skladatelji daju, oponirajućih dviju strana, pri čemu obično elektronika nastaje gotovo neovisno od akustičkog materijala.

Zanimljivost je da Hamann ne koristi konvencionalni zapadnjački temperirani sustav (temeljen na jednolikoj podjeli oktave na dvanaest polutonoma, odnosno polstepena) nego prirodne intervale i to ne samo u dionici violončela, nego i u elektroničkom materijalu. Fuzija koja se pojavi kada su intervali usklađeni stvara specifičan timbar i dodaje parcijale koji obogaćuju alikvotni niz i zvučni total uopće, stvarajući (uhu naviknutom na temperirani sustav) pomalo čudnovat zvukolik.

To je jedan od razloga zašto rezultat svoga umjetničko-istraživačkog rada Hamann želi predstavljati primarno na izvedbeni način radije nego li tek na snimci ili nosaču zvuka, a nakon prošlogodišnje praizvedbe u sklopu pariškog ciklusa Akousma koji organizira Grupa za glazbena istraživanja francuskog Nacionalnog audiovizulnog instituta (INA GRM) u Parizu, ovo je prva izvedba Desire Paths.
Izvedba: 21. svibnja u 20 sati, KONTEJNER (Odranska 1)

Film: Éliane Radigue – Echoes

Močvara će u četvrtak ugostiti filmsku projekciju filma o legendarnoj skladateljici Éliane Radigue redateljice Eléonore Huisse i Françoisa J. Bonneta.

Život francuske skladateljice, ujedno jedne od pionirki elektroničke glazbe, Éliane Radigue najviše su obilježili značajni susreti koji su se dogodili bez kakva planiranja ili forsiranja. Prva znakovita ličnost u njenu glazbenom životu bila je učiteljica koja ju je u djetinjstvu poučavala glazbenoj teoriji, sviranju, pisanju, te je kasnije Radigue izjavila kako bez njezine uloge ne bi bila kasnije nikad ništa komponirala.

U dobi od 19 godina pobjegla je od kuće i otišla živjeti u Nicu. Iako je privatno bila usko povezana s tadašnjim avangardistima s područja likovne umjetnosti, nisu je osvojile glazbene avangardne struje koje su dolazile iz pravca Beča – dvanaesttonska glazba, kako je izjavila, bila je “intelektualno izrazito zanimljiva, ali nije ostavljala dojam u sveukupnom zvuku.” I prije svjetskih proboja glasovitih nositelja musique concrete, Radigue je arhivirala zvukove, buku i okolišna suzvučja bilježeći ih na vrpcu – od zvuka mora, pa sve do zvuka aviona s obližnjeg aerodrome u Nici.

Nakon pariškog razdoblja rada s Pierreom Schafferom, godine 1963., otišla je u New York, gdje je upoznala Jamesa Tenneyja koji ju je uveo u njujoršku avangardnu scenu. Kasnije će, nakon još jedne pariške faze tijekom koje je razvila svoj autorski jezik radeći s Pierreom Henryjem, zahvaljujući Mortonu Subotnicku kod kojega je bila u rezidenciji u New Yorku, upoznati i svoj prvi sintisajzer – Buchlu. Time isprva nije bila oduševljena, što iz današnje perspektive može zvučati čudno s obzirom na to da je među najpoznatijim imenima glazbe nastale, među ostalim, upravo korištenjem sintetizatora (ARP) i elektronike.

Radigue kasnije stvara i pod utjecajem tibetanskog budizma, a početkom dvijetisućitih u velikom ciklusu skladbi pod krovnim nazivom Occam, s glazbenicima konvencionalnog instrumentarija, stvara zvukovlje i uglazbljuje ideje kakve je ranije nastojala sama uglazbiti služeći se ARP-om. Njezinu zanimljivu priču kroz intiman razgovor sa skladateljicom, nastao tijekom pandemije, zabilježili su u Parizu 2021. godine Huisse i Bonnet u film pod naslovom Éliane Radigue – Echoes.

Shifted in Dreams – Redreamed

Iste godine kada je snimljen film, François J. Bonnet je kao Kassel Jaeger gostovao u Zagrebu, u sklopu programa Digitalni Rendez-vous, a ovaj put se vraća u višestrukoj ulozi – kao suautor filma, autor i izvođač u audiovizualnom djelu Shifted Dreams te kao ravnatelj INA GRM, odnosno jedan od partnera u projektu Re-Imagine Europe, ujedno i naručitelj višekanalnih radova o kojima je bilo riječi na početku teksta.

Kassel Jaeger-@-Accademia Chigiana

Nakon njegova upliva u filmski rad Huisse kao redateljice, ona mu se pridružuje u audiovizualnom djelu nastalom kao svojevrsna reinterpretacija njegova ranijeg albuma koji nosi naziv Pomaknuto snovima, a objavljen je prošle godine.

Ovaj put je, kombinirajući izvorne zvučne materijale i pretvarajući ih u novu formu, Kassel Jaeger odlučio predstaviti drukčiju verziju istoga sna. Dok Huisse vizualno reagira na prethodni komponirani materijal, Jaegerova izvedba uživo “baca lotpicu natrag”, funkcionirajući kao svojevrsna snovita šetnja redateljičinim filmskim slikama, “tražeći određeno razdvajanje infra-tanke osjetljivosti na rubovima kontemplacije i sna”, kako stoji u programskom tekstu.

Nakon Portugala i Nizozemske program Eléonore Huisse i Françoisa J. Bonneta u Zagrebu je na rasporedu Gibanja u četvrtak od 19 sati, u prostoru Močvare.

Ulaznice za programe se mogu kupiti u pretprodaji putem sustava Entrio, a više o drugim programima saznajte u nastavku našeg pripremnog tjedna ususret 4. izdanju Gibanja.

Moglo bi Vas zanimati