(Ohrid, 15. listopada 1939. – Dubrovnik, 3. kolovoza 2021.)
Na današnji dan preminula je Zdenka Kapko Foretić
Na današnji dan prije dvije godine, 3. kolovoza 2021., usred boravka na Korčuli koju je voljela i kojoj se svako ljeto vraćala, u Dubrovniku je preminula muzikologinja Zdenka Kapko-Foretić.
Mnoge članove ovdašnjeg glazbenog i kulturnog kruga ta je tužna vijest zatekla na mjestima gdje se odmaraju i odvajaju od vijesti i događanja koja čine svakodnevicu. Ipak, oni koji za života svoju sredinu zaduže marom, zalaganjem, doprinosom i podrškom – a Zdenka je, uz neumornog i uvijek radoznalog Silvija Foretića, bila vjernom publikom i podrškom glazbenom životu – ne zaslužuju da vremenske, datumske ili organizacijske okolnosti zasjene sjećanje na njih.
Iako se većina onih koji su je poznavali, voljeli i cijenili i ovaj put oko istoga datuma odmara negdje daleko od vijesti, podsjetnika i objava, na današnji dan želimo ostaviti makar simboličan trag (pod)sjećanja na odlazak omiljene članice glazbene zajednice, Zdenke Kapko Foretić, a otiske u sjećanjima kolega glazbenika i muzikologa objavit ćemo naknadno.
Neprekidni kontakt i život s glazbom do samoga kraja ostvarivala je kroz svakodnevno sviranje klavira o kojemu bi znala govoriti, pohađanje koncerata i festivala te praćenje publicističkog glazbenog rada, a uza sve to, dakako, život sa skladateljem.
Kao muzikologinja bogatog znanja i međunarodnog iskustva, kao članica Hrvatskog društva skladatelja, Hrvatskog muzikološkog društva i Hrvatskog glazbenog zavoda, svoja uvjerenja obzirno je i nenametljivo predstavljala i branila u različitim profesionalnim i društvenim situacijama i konstelacijama.
U nekrologu objavljenom u muzikološkom časopisu Arti Musices (Vol. 52 No. 2, 2021.) muzikologinja Seadeta Midžić zapisala je kako je Zdenka Kapko Foretić promatrala i pisala zapažajući detalje koji su sadržavali bitne elemente nepozna tih cjelina ili ukazivali na nove svjetove. „Proširujući svoje glazbene, intelektualne i duhovne horizonte, koje je povezivala s napredujućim iskustvom, ali i s tradicionalnim dometima i iskoracima zagrebačkoga muzičkog života, održavala je svijest o nužnosti, ali i o mogućnostima krhke, no potencijalno funkcionalne cirkulacije unutar srednjoeuropskoga kulturnog pejsaža“.
Uz preporuku za čitanje cjelovitog teksta in memoriama, koji donosi podrobnije biografske i podatke o profesionalnom djelovanju Zdenke Kapko Foretić, izdvajamo još ove vrijedne misli i važne crtice iz posebnog i zanimljivog života koji je vodila:
„Iako je živjela u međunarodno snažnome žarištu glazbenog eksperimenta, nije zanemarila značenje i snagu ishodišnog impulsa svojeg matičnog kulturnog pejsaža, odolijevajući zamkama jednostavna kulturalnog komparativizma. (…)
Dugi niz godina surađivala je isključivo s Evom Sedak, usklađujući svoje ideje i prijedloge sa zagrebačkim potrebama i njezinim sugestijama, a ona je na taj način uključivala informacije o svjetskim pokretima i događajima, unoseći teško dostupnu i dokučivu razinu suvremena, često radikalnog mišljenja glazbe u našu sredinu. (…)
Njezina suradnja u stručnim, muzikološkim i povijesnim hrvatskim i njemačkim časopisima i revijama, kao i sudjelovanje na međunarodnim simpozijima, potvrđuju dar i znanstveni kapacitet te talent posredovanja ideja osobe koja sustavno i jasno učvršćuje početnu dvojnost – odgovornost prema vlastitoj hrvatskoj glazbi i kulturi ozbiljnim poznavanjem i razumijevanjem svjetskih avangardnih ideja i djela, kao i rijetki senzibilitet za suptilne kreacije djela raskošnih kultura.“