Virtuoso - 20 godina koncertnog ciklusa, glazbe i uspomena
Virtuoso – reakcija, polet i inicijativa
(…) Umjesto naricanja kako nema novca i kako se ništa ne može napraviti, odlučili smo da, takvi kakvi jesmo, zainteresiramo publiku i u kontaktu s njom dotjerujemo svoja znanja. Mladi nisu samo budućnost, već i sadašnjost ove zemlje, stoga vjerujemo da i mnoge starije zanima kakvi smo, bez obzira na to što nismo najbolji na svijetu. Na pustom otoku i Mozart bi ostao seljak. Kako je uopće moguće napredovati u karijeri ako ne postoji šansa za prvo predstavljanje? Svaki nastup novo je iskustvo, a ona prva su najznačajnija. (…) Želimo, dakle, pružiti male ugodne doživljaje, glazbu i druženje. (…)
Ulomak je ovo iz Obavijesti o osnutku ciklusa Virtuoso koju su u listopadu 2001. godine potpisali pokretači ciklusa, tadašnji studenti na klavirskom odsjeku, Jurica Šoša, Ivan Škreblin i Mario Šoša. Trojici studenata dojadilo je slušati kako po završetku Muzičke akademije nemaju dovoljno koncertantnog iskustva.
U proljeće te iste godine javili su se s programom ciklusa Virtuoso na Natječaj za financiranje studentskih projekata Studentskog zbora Sveučilišta u Zagrebu i dobili simboličnu financijsku potporu, koja je, međutim, nadopunjena mladenačkim entuzijazmom rezultirala ostvarivanjem ciklusa koncerata koji traje još i danas. Prvi koncert novoga ciklusa održan je u studenome 2001. godine, nastupili su trojica studenata klavira, današanji odrasli pijanisti i profesori, Filip Fak, Dino Kalebota i Ivan Batoš, a u publici se našlo oko 250 ljudi – iz današnje perspektive, svakako zavidan broj.
Dva desetljeća entuzijazma i mladenačke glazbene strasti
A zavidan je i broj godina koji je Virtuoso u studenome prošle godine napunio, a 14. travnja i koncertom proslavio. Ono što se događalo u njegovom dvadesetogodišnjem životu, zapravo je zaista lijepa priča o studentskom poletu, entuzijazmu, suradnji, kolegijalnosti, prijateljstvima, umjetničkom odrastanju, isprobavanju, upornosti i treniranju profesionalizma.
Prvotno je ciklus bio zamišljen kao isključivo ciklus klavirskih koncerata, no već od druge sezone počinju suradnje s kolegama s drugih odsjeka. Iz sezone u sezonu programska je kvaliteta rasla, a ozbiljnost i uspješnost ‘prvih’ privlačila je i studente s ostalih odsjeka Muzičke akademije koji su postajali dio produkcijsko-programske priče ciklusa Virtuoso.
Iz sezone u sezonu programska je kvaliteta rasla, a ozbiljnost i uspješnost ‘prvih’ privlačila je i studente s ostalih odsjeka
Od koncerata koji su nosili nazive poput Brahms, Chopin, Španjolski skladatelji ili Talijanski skladatelji tematika se proširuje na primjerice razna obilježavanja važnih skladateljskih obljetnica rođenja i smrti Verdija, Rahmanjinova, Debussya, Mozarta, Papandopula, Ivane Lang, Mačeka, Šuleka, Kunca i drugih, kao i na programske koncepte Hrvatski skladatelji i Ad libitum. Posebno omiljeni koncept bio je baš Ad libitum koji je pružao mogućnost nastupa s programom koji se nije morao uklapati u zadanu tematiku.
Šansa za mlade skladatelje
Isto tako, već u prvim sezonama studenti kompozicije na poticaj vodstva Virtuosa dobivaju vrijedne i inače rijetke prilike za izvedbu vlastitih kompozicija, a studenti muzikologije surađuju na programskim knjižicama i u produkciji. Na kocertima počinju nastupati gostujući inozemni studenti, ali i gostujući profesori i profesionalni ansambli poput Hrvatskog baroknog ansambla i Oratorijskog zbora crkve sv. Marka Cantores sancti Marci. Osim komornih instrumentalnih i vokalno-instrumentalnih točaka uključuju se i zborske te orkestralne izvedbe.
Počinju i gostovanja ciklusa u drugim gradovima – u Lipiku, Velikoj Gorici, Karlovcu, Samoboru, Sisku, Daruvaru, Novoj Gradiški, Bjelovaru i drugim, ali i izvan granica, primjerice u Tuzli.
Inspirativna atmosfera studentskog umjetničkog duha potaknula je mnoge na vlastiti razvoj i kreativnost. Paralelno s 5. sezonom Virtuosa osniva se Klub studenata muzikologije FusNota koji pokreće istoimeni prvi studentski časopis Muzičke akademije, a u kojem se, između ostalog, na različite načine mnogo prostora daje upravo akterima Virtuosa.
Iz svog stalnog doma, HGZ-a, Virtuoso se zajedno s Muzičkom akademijom, u svojoj 15. sezoni seli u novu zgradu i KD Blagoje Bersa, a nakon tri sezone vraća se u HGZ. Zagrebački potres 2020. godine Hrvatski je glazbeni zavod stavio izvan funkcije pa se Virtuoso otada ponovno odvija u dvorani Bersa.
Uz sve olakotne i otegotne okolnosti ciklus Virtuso opstao je i razvijao se. U posljednjim sezonama koncerti su nazivani Žene u glazbi, Suveniri Francuske i Rusije, Zvučne slike romantizma i impresionizma i slično, a suradnje se proširuju i na ostale fakultete – primjerice koncert iz 18. sezone Živi muzej nastao je suradnjom studenata triju zagrebačkih fakulteta – Muzičke akademije, Akademije likovnih umjetnosti i Tekstilno-tehnološkog fakulteta.
Smjenjivanje vodstva i organizatora ciklusa događalo se u okvirnim obrazovnim ciklusima – kako je koja generacija bila pri odlasku s Akademije, tako su poslove preuzimali kolege s nižih godina studija.
Osim što je punih dvadeset godina platforma za pružanje prilike studentima da okuse većinu segmenata budućeg profesionalnog života, Virtuoso je bio (a nadamo se da će i ostati) svojevrsni pandan stažiranju budućih liječnika, onaj koji omogućava „živu“ praksu procesa osmišljavanja, pripremanja i realizacije cjelovitog djelića koncertne scene. Vrlo važan i nezaobilazan dio tog odrastanja bili su svakako i tulumi nakon svakog koncerta.
Virtuoso je bio svojevrsni pandan stažiranju budućih liječnika, onaj koji omogućava „živu“ praksu procesa osmišljavanja, pripremanja i realizacije cjelovitog dijela koncertne scene.
Može zvučati neozbiljno na prvu, ali doista, na tim organiziranim druženjima (ja se sjećam onih u pizzeriji Pizzicato, no sigurno su se mjesta tulumarenja kasnije i mijenjala), sva se studentska strast i poletnost odrađenog projekta miješala s razvijanjem novih ideja, opuštanjem u krugu kolega, jačanjem odnosa i osvještavanjem dobrog osjećaja pripadnosti nečem uspješnom te važnom.
Na važnost upravo tih tuluma podsjetila me izložba priređena u sklopu slavljeničkog koncerta, u predvorju Muzičke akademije. Skromna izgledom, bogata nostalgijom, izložba se sastojala od nekoliko debelih fotoalbuma postavljenih na stalke za note.
Te je albume stvarao Krešimir Mihelić, gospodin koji je svojim entuzijazmom podržavao i organizacijski potpomagao ciklus Virtuoso sve do sedme ili osme sezone, tako da su izložene fotografije baš iz toga razdoblja, od 2003. godine do 2007.
Naravno da sam pronašla cijelu svoju i „okolne“ generacije na tim fotografijama i naravno da sam fotografiranjem nekolicine i njihovim slanjem nekim kolegicama izazvala val nostalgije (što je, dakako, i bio cilj).
Što se koncertnog programa tiče, poveznica s prošlim vremenima bili su gostujući glazbenici, osnivači, pijanisti Mario i Jurica Šoša te violinisti Marco Graziani i Ankica Šoša Graziani, koji su se i familijski odazvali na poziv za sudjelovanjem u izvedbi Karnevala životinja Camillea Saint-Saënsa.
A sjedivši u publici obljetničkog koncerta i dalje omiljenog naslova Ad libitum, slušajući razne bolje i lošije izvedbe sadašnjih studenata i apsolvenata, listala sam programsku knjižicu, koju su studenti muzikologije (pretpostavljam, jer uz imena autora ne pišu godina studija i odsjek) priredili kao mali kronološki pregled s uvodnim nenostalgičnim tekstom (a kako bi i bio takav kad su oni sadašnjost).
Na samome početku knjižice mutna je fotografija publike s prvog koncerta i kratko sjećanje Dina Kalebote, jednog od izvođača na prvom koncertu ciklusa Virtuoso:
“Za početke ciklusa Virtuoso vežu me isključivo lijepe uspomene te prijateljstva koja su do danas ostala jednako čvrsta, a svaki spomen na ta vremena vrati iznova osmijeh na lice. Činjenica da se ciklus održava i danas, nakon dvadeset godina, dovoljno govori o temeljima koje je ta generacija čvrsto postavila.”
Jedina od svojih generacija, u nepopunjenoj dvorani Bersa, razmišljala sam: jesu li i sadašnji studenti toliko entuzijastični kao što smo mi bili nekad, predstavlja li im ta priča izazov u svim potrebnim aspektima, gdje su horde njihovih kolega koje sam očekivala u publici i idu li na nezaobilazan tulum nakon koncerta na kojem će se rađati nova prijateljstva, nove ideje, novi poleti i nove ljubavi?