Pavel i Detour u Tvornici: Lagano, lagano
Pavel i Detour svirali su u zagrebačkoj Tvornici tri sata na prvoj večeri drugog November Festa, manifestaciji koja skreće pozornost na važnost prevencije i pravovremenog otkrivanja karcinoma prostate i testisa kao i ostalih zloćudnih bolesti koje pogađaju sve veći broj muškaraca
„Briga o mudima ne čini nas ludima“ slogan je drugog izdanja November Festa koji se ove godine održava u Tvornici kulture od 4. do 6. studenog. Prvi dan festivala bio je rezerviran za ljubitelje pop glazbe koja dolazi s radija! Grupe Pavel i Detour svirale su setove od sat i pol te svirkom provele slušatelje kroz svoje uspješnice.
U nedavnom intervjuu s Tonkom dotakli smo se njenog odsustva s pozornice zbog majčinstva, ali svoju je ulogu pjevačice toliko prigrlila da je na pozornici doslovno prštala energijom. „Život je u napadu, smije se i mrači, što je mirniji, to udara opasnije“ pjevali su u prvoj pjesmi kojom su otvorili svoj set i nekako bih mogla to reći za cijeli njihov nastup. Pavel je već neko vrijeme u novoj eri zvuka zahvaljujući autoru i vođi benda Aljoši Šeriću. Otkad je objavio singl „Čuvaj me“, unatoč brojnim i značajnim zvučnim promjenama, Pavel je već gotovo posljednjih deset godina pri vrhu domaće pop scene. Nastupili su udarnički i s namjerom da posve zavladaju, ali publika je ipak ostajala poprilično mlaka.
Kao i mnogi veliki bendovi, Pavel je poprimio potpuno drugačiji oblik u live okruženju nego u studiju. Pjesmama s albuma „Družba krivih odluka“ i „Ennui“ fantastično pokazuju koliko bend može biti drugačiji na pozornici, odvajajući se od preciznosti i detalja svojih snimaka dok na pozornici gradi atmosferu neke druge vrste. Dobar dio središnjeg repertoara činile su tex-mex, balkanske pavelovske pjesme s povremenim gypsyprizvukom. Šerić je otvoreno govorio o utjecaju Calexica u toj fazi stvaranja, ali itekako se osjete utjecaji i Balaševića i Zrinka Tutića, no i dalje ne skriva averziju prema svom glasu. To je vjerojatno jedan od razloga zašto u posljednje vrijeme sve više pjesama prepušta Tonki. Podijelio je i zgodu kako su radio postaje njihovoj izdavačkoj kući Dallas Records vraćale singl „Čuvaj me“ koji je zapravo bio prvi singl gdje je Tonka predstavljena kao još jedan glavni vokal benda.
Da je to doista bila sjajna odluka dokazuju i odlične izvedbe „Ljubavi“, „Poslije nas“ i najnovije „Dobra stvar“, gdje je Tonka doslovno vokalno eksplodirala. S ciničnom opaskom da je svega 15 ljudi čulo njegov solistički album, izveo je „Kučine“ u cabaret stilu, a s posebnim oduševljenjem starih fanova dočekana je „Moj stan je prekinuo s njom“ koja na prvom albumu Pavela zapravo dolazi kao logična poveznica s prethodnim Šerićevim stvaralaštvom u Ramirezu. Koliko god loše govorio o svom glasu, upravo je kod ove pjesme pokazao koliko je pjevački suvereniji u rocku i koliko god vrludao u svom žanru, Šerić je i dalje najjači kad treba napisati pravi dobar pop. Čak i razigrane i relativno slabije pjesme poput „Autentično osrednji“ oživljavaju u novom kontekstu.
Detour se također uzdigao na vrh svog žanra zbog spremnosti da skrene na teritorij od kojeg bi drugi umjetnici mogli uzmicati. Nenad Borgudan ima taj neki svoj pametan pristup stvaranju pop pjesama gdje u tekstovima iznosi jasnu poruku dok živim i pamtljivim melodijama skreće pozornost slušatelja.
Detour je pretrpio toliko promjena u postavu, pjevačice su svakih nekoliko godina napuštale bend, prije nego se fokus zadržao na Borgudanu i njegovom autorskom liku. Jasno je da postoji samo jedan šef, ali na ovakvim nastupima uživo jasno je i da su slušatelji velik dio onoga što Detour radi. Očekivano, Yammatov klasik „Putujem“ (gdje je i Borgudan jedan od autora i suosnivača benda) ili kasnije izvedene „Snijeg“, „Mjesec“ i „Plešem sama“ izmamile su najviše reakcija. Pjesme uživo zvuče jednako snažno kao i njihove studijske kopije, a često i mnogo uzbudljivije.
Toplo primljen od strane publike, Detour je održao živopisan nastup prožet poznatim radijskim pjesmama od kojih se istaknula uvijek aktualna i protestna „Biram“, promišljeno izvedena i tematski rezonantna, kao i „Zmaj“ koja je sa svojim aluzijama puno više odgovarala atmosferi večeri nego laganije „Zaboravi“ ili „Prijatelj“. Verbalna komunikacija nije adut ni Pavelu, a bome ni Detouru, koji su pričom pokušali poništiti pauze između pjesama.
Uslijed velikih problema u ozvučenju, jedan od posljednjih singlova „Hawaii“ ostao je prilično nezapažen. Iako su sadašnje pjevačice benda Ivana Giova Radan i Laura John vokalno na razini, na pozornici je nedostajala karizma koju su neminovno imale prethodne pjevačice Gina Damjanović i Maja Posavec, sada obje puno manje eksponirane u solo vodama.
Pavel i Detour bili su dobar izbor organizatora da uplove u ovogodišnji festival. Ugodna večer ugodnih melodija, dobrog raspoloženja i bez nekih posebnih vrhunaca večeri, mogla bih reći, prošla je baš laganini.
Podsjećamo, u subotu, 5. studenog, hip hop večer održavaju Edo Maajka i Alejuandro Buendija, dok festival u nedjelju 6. studenog zatvaraju Vinko Ćemeraš i Talvi Tuuli te Psihomodo Pop.