Trubač, aranžer i producent Zvonimir Bajević
Tko je 'B' iz B's FUNstallation?
Ususret ovogodišnjem, proljetnom izdanju festivala JazzHR koji očekujemo u svibnju, Hrvatsko društvo skladatelja i JazzHR već tijekom ožujka priredili su više koncertnih događaja vrijednih pozornosti.
Matija Dedić svojim je programom solo/trio 19. ožujka u ZKM-u, obilježio čak tri bitne obljetnice – svojih pedeset te dvadeset pet godina njegova Trija, obilježavajući i stogodišnjicu smrti Dore Pejačević. Za tjedan dana, 29. ožujka u Tvornici Kulture očekujemo i prvu koncertnu promociju autorskog albuma Nuvola Tamare Obrovac i njezina kvarteta, koji se očekuje još od 2013. godine.
Publiku bi, međutim, bez daljnjega, mogao posebno zainteresirati nastup sastava koji će se predstaviti iste večeri na istome mjestu, prije kvarteta Tamare Obrovac te koji je za svoj novi album Hold On upravo osvojio više nominacija za nagradu Porin.
B’s FUNstallation sastav je koji ima moderan i otvoreniji izričaj, plesnu estetiku i fuziju stilova dokučivu (i) mlađoj publici, a čine provjereni i prvorazredni jazz glazbenici poput tenor saksofonista Maria Bočića, gitarista Davora Doležala, klavi(jatu)rista Luke Žužića, (kontra)basista Gorana Rukavine, bubnjara Borka Rupene i voditelja sastava, trubača te krilničara Zvonimira Bajevića.
Glazbenici su to koji u ovom sastavu možda nemaju jednaku prepoznatljivost kao ranije spomenuti sastavi hrvatskih zvijezda jazza, no nisu ni zaigrani klinci – baš naprotiv. Oni su vrsni glazbenici srednje generacije, autorski nastrojeni studijski profesionalci, bivši i sadašnji članovi uglednih jazz orkestara, okupljeni prije desetak godina u smislu postizanja novog zvuka, mnogima dopadljivog i unaprijed nedefiniranog.
Od limenog do jazz orkestra
Tu ambiciju najviše je poticao neumorni i svestrani Zvonimir Bajević, umjetnik širokog raspona interesa i djelovanja koji je svoje školovanje započeo u rodnoj Garešnici i uskom krugu muzikalne obitelji, u mjesnom limenom orkestru u kojem se prvi put sastao s trubom te u tamošnjoj glazbenoj školi na odsjeku klavira. Tek u srednjoj bjelovarskoj glazbenoj školi prebacio se na puhački odjel i trubu, kod prof. Franje Gečeka, nakon čega se preselio u Zagreb, na Muzičku akademiju.
Najprije na Odsjek za muzikologiju, a potom i na Odsjek za duhačke instrumente na kojem je diplomirao trubu u klasi prof. Marina Zokića. Uredno okončano obrazovanje brzo ga je dovelo do pozicije aktivnog člana Jazz orkestra HRT-a, ali i do HGM-ova jazz orkestra, pod vodstvom velikog austrijskog pedagoga i dirigenta Sigija Feigela, uz kojeg se tijekom petnaestak godina susretao s najrazličitijim sviračkim iskustvima kao i s najuglednijim svjetskim solistima.
S istim orkestrom sudjelovao je u redovitim koncertnim ciklusima, svake prve nedjelje u mjesecu, u gradskim koncertnim prostorima poput Tvornice Kulture, Kaptol centra, HRT-ovog Studija Bajsić, Teatra &TD, Kazališta lutaka, što mu je pomoglo u konačnoj orijentaciji prema modernom, otvorenom jazzu, plesnoj muzici i svemu onom što je neizravno slijedilo iz, ili nakon, tradicije njuorlinškog jazza i zapadnoafričke ritmike.
Područja invencije B’s FUNstallationa
U svom daljnjem razvoju osnovao je i vlastiti sastav, B’s (Baja’s) FUNstallation, započevši s njegovom promocijom na koncertu u prosincu 2012. godine, u polukružnoj dvorani Teatra &TD, i otada do danas, produkcijski i stilski sve zreliji, snimio tri albuma te ostvario preko stotinu nastupa u tuzemstvu i diljem svijeta. Bilo je, dakle, turneja i po Kini, Indoneziji, Javi i Baliju, odnosno po zemljama u kojima se stanovništvo sa zapadnjačkom glazbom susretalo rijetko, s jazzom još i rjeđe, ali ujedno i zemljama u kojima su i publika i kritika odobrile iskustva povezana s nastupima kolektiva B’s FUNstallation.
Pozicija Zvonimira Bajevića do danas se proširila na još nekoliko sastava, od kojih je za njegov aranžerski razvoj možda najznačajnija bila ona na čelu Big Banda Hrvatske liječničke komore s kojim je, između ostalog, sudjelovao u izvedbi skladbe Ti se praviš, vokalnog trija Gelato Sisters, s uskim troglasjem i retro stilom na tragu ansambala Andrews Sisters, Puppini Sisters i Postmodern Jukebox, i domaćeg skladatelja, gitarista, improvizatora i inovatora na polju mikrotonalne glazbe, Zorana Šćekića.
Uostalom, to su Bajeviću mogla biti zamjetna područja noviteta, invencije i širine, kudikamo otvorenija od onih koje je iskusio u suradnjama sa Zdenkom Kovačiček, Greenhouse Blues Bandom ili Zagrebačkim dixieland ansamblom. Izraz mu se pritom mogao obogatiti s nedokučivim (Šćekićevim) harmonijskim bojama, modulacijskim usudima i ritmovima koje je već prije razvio eksperimentirajući tijekom posljednjih dvadesetak godina s klupskom scenom i DJ-ima, poput Jana Kinčla s kojim je u vrijeme korone nasnimio pregršt materijala pa i remiks, gudački i puhački (pre)aranžiranog klavirskog trija Vladimira Babina i Radojke Šverko, povodom pedesete obljetnice pjesme ”Kud plovi ovaj brod”.
Planovi za budućnost
Prošle godine Bajević se odazvao i pozivu bjelovarskog Amadeus festa 2022., za koji je svaki od šest članova B’s FUNstallationa obradio po jednu skladbu/temu iz svekolikog Mozartova opusa, što je ispalo vrlo zanimljivo, čak i za neki budući video ili pak ozbiljniji studijski projekt, na tragu našeg jazz gitarista Renata Rožića. Istaknuo se i u ovogodišnjim nominacijama na nagradu Porin kao nominirani za producentski rad glede suradnje Matije Cveka, aranžera Brune Bišćana i Big Banda Bjelovar na albumu Izbirljivo i namjerno u izdanju Menarta.
Stoga, ni planovi za budućnost nisu nešto što muči Bajevića, pogotovo zbog njegove elastičnosti u svakom smislu i prilagodljivosti na izričaje sastava kao što su Balkan Zoo, Mimika Orchestra i Swing Again, a slijedi i skorašnja JazzHR-ova koncertna promocija najnovijeg albuma B’s FUNstallationa – Hold On. Do sada je, naime, poznato samo to da su dijelovi pojedinih skladbi već neko vrijeme prisutni na javnoj mreži. Dakako, kao teaseri odnosno provokatori znatiželje koju će u cijelosti biti moguće zadovoljiti već na skorašnjem koncertu u zagrebačkoj Tvornici Kulture i/ili u toplini vlastitog doma uz tek kupljeni, najnoviji nosač zvuka.