5. - 8. srpnja
Sljedeći tjedan započinje 64. Jazz Festival Ljubljana
Jazz Festival Ljubljana
Jazz je više od „jazza“, kažu ljubljanski organizatori tamošnjeg jazz festivala, najavljujući zanimljive, umrežene, suradničke i žanrovski nešto fleksibilnije programe koji će se u glavnome gradu Slovenije odvijati od 5. do 8. srpnja 2023. Dan prije početka festivala bit će otvorena izložba Nike Hölcl Praper i nastupit će Domen Cizej Trio.
Program 64. Jazz Festivala Ljubljana slijedi pristup koji, kroz manifestacije suvremenih glazbenih praksi u jazzu i šire, služi izgradnji zajednice – kako glazbene tako i one povezane kroz glazbu, uvodeći neke nove značajke. Nakon višegodišnjeg prekida, otvorenje se vraća u jedinstveni ambijent ljubljanskih Križanki, gdje će ugostiti istaknuto ime trenutne londonske glazbene scene, Alfa Mist (na prvoj turneji koja uključuje i Sloveniju) te jednog od posebnijih glazbenika iz područja popularne glazbe koji umjetnički „grabi“ u brojna druga područja, Benjamina Clementinea.
Veze će ponovno biti ojačane preko umjetno iscrtanih nacionalnih granica kroz suradnje između stranih i domaćih umjetnika – ovogodišnji VIRA projekt pjevačice Nine Virant uključit će norveškog bubnjara Garda Nilssena.
Ovogodišnji rezidencijalni umjetnik je udaraljkaš Domen Cizej, a nastupit će na četiri koncerta s četiri različita izvođačka sastava. U suradnji s Institutom .abeceda na pozornici Old Tree Stage festival ove godine organizira pet koncerata s fokusom na mlade domaće talente.
Benjamin Clementine
Glazbenik koji će ovog ljeta nastupiti i u Hrvatskoj, Benjamin Clementine, u Sloveniji će održati koncert u suradnji s tamošnjim klasičnoglazbenim snagama, gudačkim sekstetom Slovenske filharmonije. Gudače Slovenske filharmonije u Zagrebu smo imali prilike čuti na Muzičkom biennalu Zagreb, dakako, s potpuno drukčijim programom. Ovaj put uz Clementinea kao vokalista i pijanista nastupaju: Vid Sajovic, violina; Nejc Mikolič, viola; Anuša Plesničar, viola: Katarina Kozjek, violončelo te Miha Firšt, kontrabas.
Vrlo uvjerljiv tekstopisac s tri dojmljiva albuma, pijanist i vrlo prepoznatljiv bariton dobitnik je nagrade Mercury neočekivano dodijeljene za njegov debitantski album iz 2015. godine, At Least For Now. Istraživački, idiosinkratični konceptualni i povremeno avangardni pristup Benjamina Clementinea pop glazbi značajno je utjecao na očekivanja, značenje i značaj te zvuk pop glazbe u današnje vrijeme.
“Clementine je praktički sva pravila bacila kroz prozor: uvijek prakticirajući potpunu kreativnu slobodu, skladajući prodorne, ali povremeno vrlo metaforičke tekstove. Hrabro spaja žanrove, kombinirajući ranu i suvremenu klasičnu glazbu, kabaret, rock, mjuzikle… Jednostavno, glazbu koju stvara treba otkrivati jednu po jednu notu,” navode organizatori u najavi koncerta.
Za treće diskografsko izdanje, And I Have Been, ne samo da je sam napisao i snimio pjesme, nego je i sam producirao i izdao album pod vlastitom izdavačkom etiketom. Drugi dio te priče očekuje se na izdanju koje treba biti objavljeno još ove godine, nakon čega Clementine nagovještava da će uzeti pauzu od svojih glazbenih pothvata.
Alfa Mist otkrio je jezik jazza kroz hip-hop. Njegovi kreativni počeci sežu još u srednju školu, kada je naišao na ploče poput Madliba i J Dille u potrazi za sampleove za svoje hip-hop beatove. Njihova je glazba istovremeno bila ulazom u jazz glazbu. Dok je proučavao harmonijske strukture njihovih kultnih produkcija, Mist je naučio svirati klavir po sluhu. Samo nekoliko godina kasnije objavio je svoje prve ploče (EP Nocturne iz 2015., debitantski album Antiphon iz 2017.), a njegove dosadašnje suradnje uključuju glazbenike kao što su Yussef Dayes, Tom Misch, Jordan Rakei i Loyle Carner.
Uz glazbu koja se proteže od hip-hop beat-makinga do produciranja za razne repere, skladanja neoklasičnih djela za London Contemporary Orchestra i remiksiranja pjesama eminentne jazz etikete Blue Note – Alfa Mist jedan je od najsvestranijih i najradoznalijih umjetnika proizašao iz nadaleko slavljene londonske jazz reformacije. Variables, njegov najnoviji album i drugo izdanje za kultnu diskografsku kuću ANTI, u potpunosti sintetizira umjetničke kvalitete Alfa Mista, spajajući njegov sjajan smisao za looping i intuitivne grooveove s opipljivo emotivnim klavirskim linijama i slobodnom jazz improvizacijom.
Lakecia Benjamin + Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra
Drugoi dan festivala u Ljubljanu dolazi njujorška saksofonistica Lakecia Benjamin čija je glazba opisana kao fuzija jazza, hip-hopa i soula, a njezini različiti inovativni i istaknuti projekti utrli su nove putove u američkom jazz miljeu. Nastupala je s poznatim glazbenicima kao što su Christian McBride, Gregory Porter i James “Blood” Ulmer te se ubrzo etablirala kao predvodnica vlastitog sastava.
Do sada je snimila četiri albuma – njezin najnoviji, Phoenix, objavljen ranije ove godine, “naelektriziran je, izrazito originalan i žanrovski zaokretan tour de force, koji se bavi temom zajedničke solidarnosti i uključuje zvjezdanu postavu čiji su dio Dianne Reeves , Georgia Anne Muldrow, Patrice Rushen, Sonia Sanchez i Wayne Shorter,” napominje se u najavi koncerta.
Jedna od gošća albuma je legendarna feministička aktivistica Angela Davis. Baš kao i prethodni Lakecijini snimateljski podvigi, album je dobio sjajne kritike. Zvuk koji njeguje ova glazbenica odražava utjecaj i klasičnih jazz glazbenika poput Johna Coltranea i ritma njezina rodnog grada. Sastav Lakecije Benjamin s kojim će nastupiti u Ljubljani čine: Lakecia Benjamin, alt-saksofon; Zaccai Curtis, klavir; Ivan Taylor, kontrabas; E.J. Strickland, bubnjevi.
Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra nastupa u sastavu: Per »Texas« Johansson, Kjetil Møster, Eirik Hegdal, Fredrik Ljungkvist, saksofon, klarinet, udaraljke; Mette Rasmussen, Maciej Obara, Signe Emmeluth Krunderup, sax, udaraljke; Thomas Johansson, Goran Kajfes, truba, udaraljke; Erik Johannessen, Guro Kvåle, udaraljke; Petter Eldh, Ole Morten Vågan, Ingebrigt Håker Flaten, kontrabas, udaraljke; Håkon Mjåset Johansen, bubnjevi, udaraljke; Hans Hulbækmo, bubnjevi, blok-flauta, udaraljke; Gard Nilssen, bubnjevi, udaraljke; Jørgen Brennhovd, ton-majstor.
John Zorn New Masada Quartet
Trećeg dana festivala Ljubljana ugošćuje još jednog velikana, Johna Zorna.
U najavnom tekstu koncerta ističe se kako je John Zorn svoje pejsmarice Masade počeo izdavati početkom devedesetih, nakon što je s Naked City redefinirao sve što se može redefinirati i preko noći prometnuo u najvećeg heroja impro jazz scene među metalcima, punkerima i rockerima. Za rad s Masadom pronašao je nadahnuće u spoju nove (radikalne) židovske kulture i zvuka akustičnog kvarteta Ornettea Colemana (Coleman, Don Cherry, Charlie Haden, Billy Higgins), sastava s kraja 1950-ih koji je i dalje ključan za razumijevanje prošlosti i budućnosti prakse jazz glazbe.
Zornovi suradnici (Dave Douglas, Greg Cohen i Joey Baron) detaljno su istražili katalog, izdavši deset studijskih albuma za japansku diskografsku kuću DIW (albumi su nazvani slovima hebrejske abecede). Uslijedilo je nekoliko albuma uživo za Zornovu etiketu Tzadik i, po uzoru na Colemanov Prime Time iz 1980-ih, prelazak na Electric Masadu. Ovdje valja spomenuti dvostruki live album The Mountains of Madness, jer je jedan dio albuma snimljen u Gallusovoj dvorani Cankarjevog doma.
Electric Masada može se smatrati prekretnicom u Zornovim vezama s Ljubljanom. Prije toga, Zornova posjeta Sloveniji uključivala je Naked City i Masadu, nakon čega su uslijedili The Dreamers, Zornov orguljaški recital (također objavljen na Tzadiku) i The Bagatelles Marathon. No, ovo je tek mali dio njegove goleme produkcije koja uključuje više od 150 albuma, kao i nebrojene skladbe za razne ansamble suvremene glazbe koji izvode njegova djela.
Sve to, međutim, ne sprječava mnoge znalce da New Masada Quartet proglase “najuzbudljivijim ansamblom Johna Zorna”. Iako skupina svira ‘najbolje iz pjesmarica Masade’ (drugi album bi trebao izaći uskoro), glazba jasno ukazuje da je Masadin period pauze u pepelu Downtowna bio samo vrijeme skupljanja energije za povratak u budućnost.
“Predvođena Zornovim stop and start dirigiranjem, ova telepatska skupina istodobno je virtuozna, dinamična, dramatična i melankolična. Unatoč nadolazećoj 70. godini života na planeti (rujan), Zorn je i dalje daleko najvatreniji alt-saksofonist na svijetu. Apsolutno remek djelo!”
Cijeli program, popis koncerata i detalje sastava te satnicu, možete pronaći na stranicama 64. Jazz Festivala Ljubljana, a festivačske i pojedinačne ulaznice možete kupiti online, kao i službeni merch festivala ([email protected]) te u Cankarjevom domu.