Proslavili 40 godina
The Cult na Šalati: Kvalitetan nastup stadionskih darkera pod skoro punim mjesecom
Nije tajna da je Zagrebu The Cult možda najdraži strani rock bend, a iz svakog novog susreta očito je da je ljubav obostrana. Legendarni Ian Astbury, Billy Duffy i ostatak benda posjetili su nas peti put prošlog petka na Šalati, istoj lokaciji kao prije pet godina. Pod sjajem skoro punog mjeseca britanska grupa zapalila je tisuće posjetitelja i nakratko oživjela davno izgubljeni duh istinskog rocka.
Otkad su izronili na scenu britanskog post punka 80-ih, The Cult su stavljani u gotičarsku ladicu skupa s grupama poput Sisters of Mercy (kojima se veselimo u studenom), Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Joy Division i The Cure. Iako od spomenutih bendova svakako vuku utjecaje, posebno u vrijeme svoje infantilne faze kad su se još zvali Southern Death Cult, Ian Astbury i ekipa nisu baš zvučali toliko mračno i plačljivo poput utvara s ostatka scene.
Val stadionskih darkera
Estetika je svakako bila tu. Crna šminka oko očiju, crna koža i motori, misticizam u tekstovima i simbolici s naslovnica, okultna tematika koja se skrivala već u nazivu. Sve je tu. Ali njihov zvuk nije tamo. Kao predvodnici nekog novog vala goth i death rocka, svirali su puno impozantniji, pompozniji, energičniji i, po svemu sudeći, veći rock. Kao da se jedan AC/DC – čiju sposobnost da tri akorda pretvore u rifčinu Billy Duffy ističe vrlo utjecajnom – rodio u središnjoj Engleskoj umjesto divljini Australije i odrastao na pričama o vukodlacima i vješticama.
Trend The Culta da pretvore darkere u stadionske zvijezde velikim hitovima i konvencionalnim rock zvukom popratili su i oni najtvrđi mračnjaci sa scene koji su se do tada držali organske tame i nepristupačnog post punk zvuka. Tako smo dobili fazu Sistersa s najvećim njihovim hitovima poput „Lucretia, My Reflection“, „More“ ili „Dominion“.
Izvorni gotičari Bauhaus raspodijelili su se na komercijalniju solo karijeru Petera Murphyja i psihodelični rock projekt ostatka benda, Love and Rockets. Na velike pozornice isplivali su i neki novi igrači poput The Mission, sastavljen od odbačenih članova Sisters of Mercy, i Fields of the Nephilim, koji su, obučeni u kožne kapute i kaubojske šešire, bili pojava svoje vrste.
Nastao je cijeli novi val komercijalnog uspjeha predvođen najsjajnijim zvijezdama, The Cult.
Kaos od početka
Brojni radijski hitovi iz tog najplodnijeg razdoblja kraja 80-ih i početka 90-ih orili su se jučer krcatom Šalatom. „Sun King“ otvorila je večer i tu su nas već uhvatili nespremne. Nastao je kaos. Ian Astbury niknuo je iz gustog oblaka i pozdravio voljeni Zagreb.
Na glavi je nosio onu svoju crnu maramu. Izgled frontmena toliko je prepoznatljiv da se i naš Jura Stublić fura na njega. Premda je primjetno da je gospodin već u ozbiljnim godinama, glas mu zvuči jako istrenirano i njegova boja se itekako može izdignuti od ostatka benda kad zaurla refrene. Jedini drugi izvorni član, gitarist Billy Duffy, zavrtio je svima glave beskompromisnim rifovima i solažama.
Tek kad se spustio mrak pozornica je počela ličiti na nešto dostojno ovakve glazbene veličine. Snop plavih i narančastih reflektora zavodljivo je plesao u oluji umjetnog dima. Skoro pun mjesec obasjavao je mame i tate u publici. Starim rokerima dobro je došao predah od sjedenja u kancelariji, sinovih loših ocjena na kraju godine i kćerkine opsesije trep cajkama.
Bilo je i mladih nostalgičara koji cijene dobar stari rock. Onakav kakav više ne postoji na valovima mainstreama i pitanje je hoće li se ikad vratiti. Unatoč svoj ljubavi koju Zagrepčani gaje prema Cultovcima, masa od nekoliko tisuća tek je par puta živnula nešto jače i glasnije od cupkanja na mjestu. Ali u tim trenucima dali su sve od sebe.
Najbolja publika
Vrhunac koji se, očekivano, sastojao od hitova „She Sells Sanctuary“ i „Rain“ bio je zaista čaroban trenutak. Bili smo toliko glasni da smo kišu, izgleda, privukli već sljedećeg jutra.
Ian Astbury posebno nas je pohvalio izjavivši da smo mi, Hrvati, najbolja publika dosadašnje turneje. Osim možda Španjolaca, „oni su isto divljaci“, dodao je. Nakon bisa u kojem su odsvirali popularnu „Love Removal Machine“, The Cult su nam još jednom izjavili ljubav i zahvalnost, pozdravili nas i najavili svoj povratak već iduće godine.