01
lis
2023
Izvještaj

Toni Starešinić - koncertna promocija albuma Survival Kit

Pokazni model za razvoj društva

Toni Starešinić, Survival kit, Peti kupe, koncert

Toni Starešinić / Foto © Nikola Knežević

share

U četvrtak je u Petom kupeu Toni Starešinić predstavio svoj prvi pravi autorski album Survival Kit objavljen u doba pandemije, a koji do sada nije nikada koncertno predstavljen.

Kraj inkubacije Survival kita

Od kada je otvoren zagrebački klub Peti kupe (službeno) u ožujku prošle godine, s programom koji od mainstreama pokriva i jazz, eksperimentalu, rock i hip-hop, ovo je mjesto postalo pravi inkubator domaće urbane scene. Možda se zato na promociji albuma Survival Kit Tonija Starešinića činilo da je prostor poslužio kao neka vrsta Petrijeve posude koju biolozi koriste u promatranju raznih kultura mikroorganizama na posebno pripravljenim hranjivim podlogama.

Glazba.hr

Znanstvenici su, naravno, bili glazbenici: Toni Starešinić (hammond orgulje, Micro Korg synthesizer, Logan string melody synthesizer, Dave Smith Mopho X 4, Moog Sub 37 i Arturia Drumbrute analog drum synthesizer) kao vođa projekta, Leo Beslać (klavijature i flauta) prvi asistent, a demonstratori Zoran Majstorović (električna gitara i oud) umjesto Luke Čapete koji je svirao na albumu i Silvio Bočić (bubnjevi i elektronski bubanj). Kako bi što bolje mogli provesti svoje laboratorijsko-glazbeno istraživanje, pozvali su i glazbenike koji posjeduju znanje ubrzavanja podražajnih reakcija: Željku Veverec (vokal), Vojkana Jocića (saksofon), Andreja Jakuša (truba) i Edu Maajku (vokal).

Foto © Nikola Knežević

Koncertna premijera za 20 godina premijernog koncerta

Zainteresirana publika s velikim je očekivanjem, ali nesvjesna situacije u koju je stavljena pozorno pratila eksperiment. Uostalom, sasvim su zadovoljni bili obećanom stelarnom postavom. Tonija Starešinića znamo kao vrlo aktivnog skladatelja, jednog od najkreativnijih glazbenika, klavijaturista u nekoliko sastava – od jazz trija Chui, neo soul funk sastava Mangroove, world music, jazz-rock benda Zmaj Orko Star, dio je glazbenog kolektiva improvizacijske glazbe Sunrise sessions pa Tony & Guy, Prirodno stanište, At ease ili uz Je Veux, Josipu Lisac, Edu Maajku, Tomislava Golubana i Jazz orkestar HRT-a. Osim toga sklada glazbu za kazalište i televiziju, a bavi se i organizacijom jazz festivala JazzIst na otoku Istu.

Potaknut nedavnim pozivom iz Bugarske da na Wrong festivalu predstavi upravo Survival Kit, samostalni album koji je nastao u vrijeme pandemijskog lockdowna i za svoj četrdeseti rođendan, Toni je iskoristio Peti kupe za prvu domaću promociju albuma, ali i za proslavu dvadesete obljetnice svog prvog koncerta u karijeri. To je bila hranjiva podloga, za ostalo su bili zaduženi prijatelji glazbenici uz nešto zadanih parametara.

Foto © Nikola Knežević

Kvartet je koncert otvorio naslovnom skladbom s albuma, Escape route.

Virtual reality

Zvuk epruveta, pipaca i menzura Tonijevih Hammond orgulja i sintesajzera u srazu s plamenikom i centrifugom Leovih klavijatura – elektronika koja je svojim drone frekvencijama i modulacijama usmjerila koncentraciju publike, na što je Silvio svojim ritmom vješto upravljao pulsom dvorane, da bi Majstorović slobodnim gitarističkim melodijskim motivima pronalazio vlastiti put. Svojim su ulogama i svirkom podsjetili na filozofski kategorički imperativ: razmišljam za sebe, ali u isto vrijeme mislim na sve ljude, odnosno sviram tako da me drugi mogu pratiti.

„Slušaj i oslobodi se – na moj znak“, pokazivao je svojim pomalo teatralnim gestikulacijama Leo prema Toniju. Da ne prekidaju atmosferu, skladbu su spojili sa sljedećom. Kao u nekom VR momentu Sanctuary nas je odvela u zamišljenu crkvu Tonijevih lebdećih orgulja i Leovih klavijatura. Odlučili su nam pokazati svoje najdraže svjetove.

Foto © Nikola Knežević

Sljedeća je skladba Conqueror Worm, inicijalno nadahnuta stripom Hellboy, pojačala pulsiranje i u eksplozijama orgulja i Zoranove električne gitare te pokazala beskompromisnu snagu koja nije dolazila iz buke. Vještom dramaturgijom na sljedećoj skladbi, Digital Traffic Jam nukleusu pridružio se chuievac Vojkan Jocić te mješavini elektronike, semplova i glazbene improvizacije dodao još malo efekata pa je u jednom trenutku njegov saksofon zazvučao kao da je preuzeo zvuk Zoranove gitare. Kao kontrapunkt tome poslužila je flauta koja je djelovala hipnotički u fenomenalno inspirativnim solima Lea Beslaća.

Moćno

Uz iskrenu i toplu prijateljsku najavu neizostavni gost bio je, kao što je najavljeno, Edo Maajka koji je izveo skladbu Moćno u nevjerojatnoj repersko-jazzerskoj kombinaciji s Majstorovićevim kontrapunktima na oudu i Vojkanovim solom na saksofonu.

Uslijedila je posveta sastavu Zmaj Orko Star, uz skladbe Well of Youth i Power of Change s njihovog albuma Escape. Trenutak spajanja profinjenosti world musica i borbenosti jazz rocka i funka. Zato je In the Next Season, inače završna skladba s albuma Nesreća i soundtrack istoimene dokumentarne serije nastale u suradnji s dugogodišnjim suradnikom trubačem Andrejem Jakušom, uz još više efekata i pedala posebno u duetu Tonija i Andreja donijela novu dozu psihodelije.

Foto: Sanja Šantak

Nakon rapa, world musica i psihodelije, skladbama Where it Goes i Next Stop Mars vratili smo se na početne postavke. Bile su to izabrane pjesme s albuma Put na mjesec sastava Mangroove sa Željkom Veverec, bez koje jednostavno ništa nema smisla. Željka je svojom energijom i predivnim glasom, ali i samo njoj svojstvenom kontaktu s publikom još više podigla atmosferu. Ni ovdje nije nedostajalo igre.

Uz opuštajući solo Jakuša na trubi, Željka se poigrala i thereminom ili “moogom”, odnosno elektroničkim instrumentom na kojem se melodija kreira pomicanjem ruku bez fizičkog kontakta.

Foto: Sanja Šantak

Izgleda kao futuristički instrument koji stvara glazbu ni iz čega, koristeći samo energiju tijela. Simbolično? Baš naprotiv, upravo prigodno. Činilo se kao da kočnica nema, Zoran je na gitari izvodio nevjerojatne bravure, a proces njihovog supostojanja na sceni postao je proces oslobađanja i preobrazbe. Postavljeni je ustroj glazbe od izvođača tražio promjenu i potragu za načinom kako do nje doći.

Bilo je to putovanje i za njih i za publiku. Neka vrsta glazbenog levitiranja između onoga što je bilo i onoga što će tek doći. Trenutak onoga sada bio je najvažniji. Za bis je izvedena skladba Azimuth Theme uz solo Zorana Majstorovića na oudu i Lea Beslaća na flauti. Skladba je to koja je stavila točku na Tonijevu dvadesetogodišnju karijeru i dala važan kontekst. Pitanje i načini „preživljavanja“ uz potrebne alate. Sve ono što su za punu dvoranu Petog kupea upravo ovim eksperimentom, čak na trenutke i igrokazom demonstrirali. Važni su pojedinci koji svojim konceptima potiču jedni druge prema novim zamislima, važno je suosjećanje i solidarnost, važna je scena, ono što nas povezuje.

Glazba.hr

Glazba uključuje beskonačne mogućnosti preobrazbe i jednako tako nas može naučiti mogućnostima preobrazbe društva. U toj nekoj apstraktno stvorenoj atmosferi činilo se da epruvete, pipci i menzure u rukama glazbenika mogu poslužiti za postizanje fenomenalno dobrog osjećaja te kao model za razvoj našeg društva. Ili barem dati naslutiti kakvo bi društvo mogli postati.

Moglo bi Vas zanimati