HRVATSKI SPOTOVI OSAMDESETIH
Kadrovska služba: Mimo MTV-ja
Izum filma i njegova prvotna tišina svoj su prirodni oslonac pronašli u glazbi. Najprije su se koncertni nastupi usklađivali s projekcijama moderne laterne magice, a zatim je zvuk srastao s filmskom vrpcom. Filmski studio Warner Bros. još je početkom tridesetih snimio pet kratkih mjuzikala s namjerom da promovira tada popularne pjesme, a naredna desetljeća donijela su džubokse, koji su uz pjesme na malim ekranima vrtjeli 16mm film.
Razvoj pop kulture i dostupnost filmske tehnologije krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih omogućila je glazbenim videozapisima prikazivanje na televiziji, s Beatlesima i njihovim suvremenicima da lakše zavladaju svijetom. Uskoro su glazbeni filmovi postali platforma za odvažna eksperimentiranja, odnosno prostor za filmske umjetnike, a 1981. lansiran je MTV. Prvi televizijski program posvećen isključivo emitiranju glazbenih spotova i emisija preuzeo je kontrolu nad unosnim tržištem te pripadajućom pop i kontrakulturom.
Gdje smo u svemu tome bili mi?
Jedno je sigurno – izvan direktnog utjecaja MTV-ja, kao i ostatak Europe. Naime, MTV je u Europu stigao tek u ljeto 1987. godine, i to najprije na zapad. Stoga je emitiranje spota “I’m in Love With Gobac” Psihomodo popa, koji je 1988. ušao u povijest kao prvi spot hrvatskog izvođača prikazan na MTV-u, bilo rezervirano za strance i iseljenike.
Utjecaj mladenačke inventivnosti MTV-ja hrvatska će glazbena scena osjetiti tek u devedesetima. U međuvremenu je glavna uloga glazbenog spota i dalje bila prikazivanje izvođača, odnosno promidžba nosača zvuka, a krajnji domet kreativnosti izlazak iz bijelog studija. Poligonom koji spaja glazbu, film i marketing još nisu bili zavladali kreativci. Ambiciozni vizualci na svoje su došli tek kada su televizijski program počeli krojiti mladi i mladima naklonjeni.
No to ne znači da naše osamdesete nisu iznjedrile niti jedan kvalitetan video spot. Dapače, neki od njih dobro su ostarjeli te i danas pokazuju da karizma i za nju zalijepljena estetika mogu pokriti produkcijske nedostatke i manjak iskustva. Ti su spotovi uvod u neprežaljeno desetljeće, a donose ga kroz ples, modu, prometala, tehniku i posterizaciju. Pripremite se na izlazak iz bjeline.
1980. Josipa Lisac: Hir, hir, hir
Nad ovaj se spot nadvila sjena disko ere, ali kostim i kosa Josipe Lisac prkose stilizaciji tipičnoj za sedamdesete i najavljuju novo doba – doba kućnog fitnessa. Bilo je to netom nakon njezina povratka iz SAD-a, gdje je snimila album Made in USA.
1981. Film: Neprilagođen
Nekoliko spotova iz osamdesetih vrišti: „novi val!“. “Neprilagođen” je jedan od tih. Jednostavna radnja, putovanje od stana do tonskog studija, dobiva novu dimenziju kroz uniformirani izgled i sviranje električnih instrumenata bez priključka. Dinamične promjene lokacija i obilna upotreba zooma najavljuju početak novog doba u domaćoj produkciji videospotova.
1982. Atomsko sklonište: Treba imat dušu
Kad je u pitanju “Treba imat dušu” komentari nisu suvišni, ali mogli bi pokvariti doživljaj ili omesti zaključak da se radi o jednom od najiskrenijih rock spotova u povijesti.
1983. Novi fosili: Milena
Na prugama su snimljeni mnogi glazbeni spotovi, ali rijetko koji suptilno prihvaća fatalističku simboliku željeznice kao “Milena”. Bez obzira na to povezuje li ili razdvaja, željeznica neumoljivo vodi negdje, iz jedne faze u drugu. Simbolizira nostalgična sjećanja koliko i iščekivanje budućnosti, bez mogućnosti reprize, iako spot za “Milenu”, snimljen u jednom kadru, u jednom trenutku sugerira drugačije.
1984. Denis & Denis: Čuvaj se
Denis&Denis neizostavni su dio vizualnog identiteta naših osamdesetih, a njihov zaštitni znak svakako je ikonična Marina Perazić. U kostimu nadahnutom estetikom stripovskih superjunakinja, uz zavodljiv pokret i nekolicinu nabildanih plesača, ona i pored neuvjerljive scenografije kanalizira Madonnu i zlatnu eru MTV-ja te višestruko opravdava svoje mjesto u videoteci.
1985. Haustor: Ena
Haustorova “Ena” prepoznatljiva je po likovnom i fotografskom efektu koji se koristi u obradi slikovnih materijala više od sto godina. Riječ je o posterizaciji, efektu koji se postiže smanjenjem broja tonova ili boja u slici, stvarajući izraženije, često ravne površine boja. Taj efekt stvara dojam apstraktne umjetničke slike s jasno definiranim blokovima boja i oštrim kontrastima, inspiriran izgledom plakata, odnosno postera.
1986. Neki to vole vruće: Teška vremena, prijatelju moj
Iako je snimljen u studiju i na tobožnjem nastupu, spot za “Teška vremena” ne dijeli artificijelnost spotova snimljenih na sličan način. Možda je do suhog leda a možda do nevjerojatnog šarma koji odlikuje tandem Šomi&Džimi no, čak i uz solo na frulici, vruće je.
1987. Mišo Kovač: Svi pjevaju, ja ne čujem
Mišo Kovač bio je jedan od onih pjevača koji su spotove snimali po jednostavnom scenariju. Ukratko: „prati me dok hodam i pjevam“. Međutim snimio ih je više no drugi pa je ova niska bisera nezamisliva bez njega. Sa “Svi pjevaju, ja ne čujem” splitski trajekt M/T Gradac ušao je u glazbenu povijest.
1988. Srebrna krila: Mangup
Eurovizijski spotovi su vrsta za sebe. Njima se ne predstavljaju samo pjesma i izvođač, već i cijela zemlja. “Mangup” to čini uspješno, i to ponajviše zahvaljujući egzotičnoj Lidiji Asanović te narativnoj crti koja povezuje različite lokacije razglednice snimljene u Poreču; rivu, stari grad, teniske terene i hipodrom.
1989. Dino Dvornik: Ti si mi u mislima
Za singl s debitantskog i eponimskog albuma Dine Dvornika “Ti si mi u mislima” snimljena su dva spota. Uz kultni plesni video snimljen je i koncertni spot ispred sarajevske katedrale – prigodna odjava iz nezaboravnih osamdesetih i nesretan podsjetnik na to kako je počelo iduće desetljeće.
__________________________________________________________________________________
Kadrovska služba #1 – Porin
Kadrovska služba #2 – Dani hrvatskog filma
Kadrovska služba #3 – Adria Muzzik Awards 1. dio
Kadrovska služba #4: – Muzzik Video Awards 2. dio