27
pro
2023
Priče

2. DIO

Kadrovska služba: Muzzik Video Awards

Kadrovska služba

Kadrovska služba ima zadatak stvoriti priručnu videoteku potrošne glazbeno-filmske baštine

share

Vraćamo se na Adria Muzzik Awards, regionalni TV festival kratkog glazbenog filma iliti video spotova koji na pladnju donosi najbolje od kratkog glazbenog filma iliti video spotova iz Makedonije, Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Slovenije, BiH i Bugarske objavljenih od početka 2022. do jeseni 2023.

Glasanje je još uvijek u tijeku a nama je od prošloga puta ostalo devet kategorija u kojima treba izabrati favorita, uključujući ultimativnu kategoriju “Najbolji video.”

Prisjetite se prvih osam kategorija.

Idemo!

R&B: Nikola Stojanović – Ljubav

R&b je kategorija uvedena druge festivalske godine. Ona je zanimljiva koliko je i predvidljiva. U njoj je puno ega, mode, plesa i umjetnog svjetla. U tom se kontekstu izdvaja “Ljubav” Bojane Vunturišević, odnosno redatelja Nikole Stojanovića. Umjesto mode, plesa i umjetne rasvjete taj spot nudi kolektiv, pokućnu modu, statiku te sirove, zubate i ine vremenske prilike dostupne u glibu periferije.

Spot je ujedno i bučno odavanje počasti nasljeđu slovenskog redatelja Karpa Godine. Njegove bizarne kratke dokumentarce, među kojima su Zdravi ljudi za razonodu i O ljubavnim vještinama s početka sedamdesetih, odlikuje provokativnost i inovativan pristup režiji te suptilna, ali reska društvena kritika. Stoga nije neobično da se baš na njegov rad naslonio Bojanin „kapitalistički blues“.

Suprotstavljajući u svojim polutotalima pojedince s njihovom okolinom i životnim prostorom, Godina je prije pedeset godina uspio snimiti neke od najoštrijih i istovremeno najnježnijih filmskih kritika sustava unutar kojeg je djelovao a u kojim je uspješno navigirao, pa i manipulirao. Polutotali nakićeni detaljima i  nalik tablama igre „Gdje je Jura?“ evociraju kadrove spomenutih filmova.

No Godina nije jedini utjecaj i jedina inspiracija. Kolega s Oblakodera napisao je da spot „kanališe Vesa Andersona na obodima Kostolca“, a Wesa Andersona spominje se i u YouTube komentarima s Emirom Kusturicom, Federicom Fellinijem i, da ne povjerujete, Hieronymusom Boschom. Ako ćete kopati, u komentarima ćete naći i Karpa Godinu, koji je svoja djela stvarao dok je Anderson još bio u pelenama.

REŽIJA: Maja Uzelac – +++ TRIPTIH +++

Konstrakta: Početak. Zapravo, “Triptih” je više Vitez tame, simboličan početak fenomena koji je obilježio pretprošlu godinu. Bilo je neizbježno da početno oduševljenje Anom Đurić Konstraktom splasne, ali i to kao da je dio njezina osvetničkog plana koji je, kao i kod Batmana, neobično ovisan o kostimu.

KAMERA: Luka Milićević – Počinjem da ludim

Napomena sebi: “Počinjem da ludim” spremiti pod Plesač na lokaciji. Takve spotove vidjeli smo više puta, a najpoznatiji primjer svakako je “Weapon Of Choice” s Christopherom Walkenom u glavnoj ulozi. Taj model je teško kopirati i nemoguće snimiti bez direktora fotografije koji osjeća plesnu koreografiju ili je ujedno i redatelj spota, kao što je ovdje slučaj. Uz to plesačica Sanja Obradinović zaslužuje posebnu nagradu. Naime više se ne mogu sjetiti kako ide pjesma, ali koreografiju pamtim.

VIDEO SA PORUKOM: Jelena Petošević – Eko

Dvanaesta je najmisterioznija kategorija. Video sa porukom –što se ovdje traži? Je li u fokusu pjesma s porukom koja se oslikava u spotu ili spot koji nosi određenu poruku neovisno o pjesmi? Ili možda video snimljen u sklopu dobrotvorne akcije? Ili prosto najbolju poruku?

Na temelju nominacija mogli bismo zaključili da je u pitanju prvo. Uz “Triptih” i “ŠČ”, koji su nas već višekratno prisilili da mislimo o njihovim porukama, svježu pažnju privukao je spot za “Eko”. Tu ukusnu anti-turističku razglednicu oživjeli su lutkarski elementi, a scene spota snimljenog na odlagalištu otpada, koji je u potpunosti osmislila autorica pjesme, evociraju film Mikrokazeta – najmanja kazeta koju sam ikad vidio Igor Bezinovića i Ivane Pipal. Poruka se čuje, čak i bez pjesme.

FUSION: Naked – Belmondo

Kad smo već kod propitivanja metode i principa, iskreno nadam se da će se ovi podaci koristiti u marketinške svrhe. Možda me Google uvaži pa mi počne nuditi samo spotove prikladne estetike. Sigurna sam da # “fusion” u tom kalibriranju ne bi bio ključan, ali to je naša stvarnost, neizbježna fuzija. U dvojbi između spotova “Na dah” i “Belmondo” biram potonji. Možda zato što izgleda kao izgubljeni spot Bijelog dugmeta, možda jer me sjetio na Aleksandra Petrovića, a možda zato što crni val volim više od new agea. Svakome njegovo.

KOREOGRAFIJA: Borna Jukić-Gubaš – Kaskader

Dobro koreografirani spotovi imaju veliku moć natjerati vas da do kraja poslušate pjesme koje biste na radiju prebacili nakon prvih taktova. Svaki spot u ovoj kategoriji koristi tu magiju do neke mjere, ali “Kaskader” se izdvaja visokim stupnjem inventivnosti, koja od jednog instrumentala stvara hit, a od jednog kadra vizualni identitet nevidljivog benda. Koreografirati se može sve! Replay vrijednost ovoga spota je 10/10 – 10/10 bi ponovilo gledanje.

MONTAŽA, POSTPRODUKCIJA I SPECIJALNI EFEKTI: Jelena Rajčević – Zločin

Premda ne povlađuje publici odanoj fotografiji visoke kvalitete, “Zločin” Jelene Rajčević im itekako uspijeva podvaliti estetiku ranog 20. stoljeća. Umećući isječke iz crno-bijele popkulturne arhive u obojene krajolike virtualne stvarnosti uspijeva proizvesti pregršt bliskih narativnih momenata. Nešto poput igre kakvu bi umjetna inteligencija počela s riječju “zločin” da zna pasti u ponor pretjeranog razmišljanja (overthinking).

KONCEPT I ART DIREKCIJA: Nikola Stojanović, Marcella Zanki, Isidora Bulatović, Ana Đurić, Zoran Đuroski + EVO, OBEĆAVAM +

Ima ovdje upečatljivih videa s dosta šokantnih i bizarnih elemenata što utjelovljuju srž estetike izvođača koje predstavljaju ili barem sugeriraju da postoji neka srž. Međutim većinu ćete pamtiti po nelagodi (ili susramlju) koju su izazvali umjesto po pjesmi koju promoviraju. Nije sve u estetici ili, bolje, ne pristaje estetizacija svakom izvođaču. Konstrakta, naravno, nije jedna od njih.

NAJBOLJI VIDEO: Rino Barbir – Evo me opet

Najteža odluka ostavljena je za kraj? Svi u ovoj kategoriji nominirani spotovi trebali bi biti zaokruženo odlični, od kvalitetnog koncepta do precizne i maštovite montaže, oku fine kamere i redateljeva autorskog pečata. To je barem bila moja pretpostavka. No na kraju je sve palo na Vojka i Rinu, odnosno Konstraktu i njezinu autorsku vojsku.

Zanimljivo je da oba spota pripovijedaju priču o našoj ranjivosti, nesigurnosti i krhkosti. I počinju česticom „evo“ koja „služi da se upozori na što ili pokaže što ili tko”, kaže Anićeva definicija. No „evo“ je vrlo složena čestica. Postoji biblijski i filozofski „evo“ i onaj ironični, izrečen s prstohvatom cinizma, koji pod krinkom istine najavljuje neistinu.

Koji „evo“ je uvjerljiviji, odlučite sami.

Za sebi mile spotove glasujte preko aplikacije ili na stranici. Glasanje je otvoreno do 17. siječnja 2024.

__________________________________________________________________________________

Kadrovska služba #1 – Porin

Kadrovska služba #2 – Dani hrvatskog filma

Kadrovska služba #3 – Adria Muzzik Awards 1. dio

Moglo bi Vas zanimati