Slikovnica Baby Lasagna i mačak Stipe: veliko prijateljstvo
Baby Lasagna u ritmu mačjih šapa od Istre do Malmöa
Rockmarkova slikovnica Baby Lasagna i mačak Stipe: veliko prijateljstvo na vrijeme stiže u prodaju, taman za veliki doček Marka Purišića i njegove mačkoljubive ekipe
Slikovnica Baby Lasagna i mačak Stipe: veliko prijateljstvo osmišljena je, napravljena i poslana u tisak u travnju! Brzinski izveden izdavački pothvat potpisuju Marko Purišić odnosno Baby Lasagna osobno i svestrani popkulturni radnik Igor Jurilj aka Yellow Yuri, koji je napisao, ilustrirao i preveo slikovnicu u samo tri tjedna.
Iščašena basna? Moderna slikovnica? Izvrsno tempirani merch? Neprocjenjivi komad memorabilije za djecu rođenu nakon 2014. godine? Sve od navedenog? Što god da je u pitanju, vrijeme je za brze reakcije jer će slikovnica planuti.
Glavni junak priče je riđi jednooki mačak Stipe, koji se prvi put predstavio u spotu za “Rim Tim Tagi Dim”, a koji se pojavljuje i na službenim majicama brenda Baby Lasagna. Sporedni likovi su mačke Branka i Gertruda, također već viđene na štandu s majicama, te, naravno, mali Marko, Baby Lasagna. Vezivno tkivo priče o njima je zajedništvo.
Neuobičajeno prijateljstvo obogaćeno je bezuvjetnom podrškom i ljubavlju, vrijednostima ključnima za premošćivanje međusobnih razlika, a koje, pak, savršeno idu uz slogane kojima se reklamira Eurosong. Glavna podtema je, naravno, pop kultura. Slikovnica se bavi mačkama trenutno najpopularnije osobe u Hrvatskoj (barem u svibnju 2024. godine jer u lipnju će to opet biti Luka Modrić).
Priča koju donosi nije u potpunosti izmišljena, što daje dodatnu vrijednost knjizi. U središtu narativa je nastanak pjesme (i koreografije) “Rim Tim Tagi Dim” s kojom je Baby Lasagna otišao u Malmö. To je, sasvim prikladno, najjači trenutak same slikovnice, dok je vrhunac priče nastup na Eurosongu.
Veliko prijateljstvo ima skoro sve što jedna slikovnica treba imati: publiku, šarmantne likove, precizne ilustracije, potencijal da se čita naglas, jasan jezik i efektivnu pouku. Nesvakidašnji likovi, format igrokaza, dražesni likovni stil i neporeciv osjećaj za trenutak oduševljavaju na prvi pogled. No na drugo ili treće čitanje vidljivo je da slikovnica ima problem s tempom i strukturom priče.
Prije svega, pozamašan dio slikovnice čine opisi: triju mačaka, ambijenata u kojima borave i nastupa kojim se proslave, pričem su radnja i razvoj likova zanemareni. Zatim, dok klasične basne i druge poučne priče tradicionalno počinju junakom koji ima problem i koji se, da bi ga riješio, odlučuje na pustolovinu, radnja ove slikovnice prolazi bez većih problema i ne zaustavlja se na preprekama.
Umjesto junaka koji u tijeku priče pronalazi rješenje svog velikog pitanja i vraća se kući (po mogućnosti uz veličanstveni doček na aerodromu) mi imamo mačka koji uživa u životu. Kako i priliči mačkama, Stipe odbija biti klasičan u svakom pogledu. Ono što izvlači priču o trima mačkama su dinamične ilustracije njihovih „mjaukavih“ igara i dijalozi ta tri različita karaktera.
Jedini izraženi sukob u priči upravo je mačji. Međutim njihove karakterne razlike opisane su kao bogatstvo i ne predstavljaju prepreku za ostvarenje Markova sna. Naglasak je na prihvaćanju razlika, pa čak i nerazumijevanja. HRT se ne spominje, to da je Marko bio rezerva se ne spominje, to da je prvi na kladionicama je prešućeno. Pratimo isključivo mačju perspektivu.
Jurilj je u ilustriranju priče koristio svoje bogato iskustvo. Već je crtao Baby Lasagnu, svoga mačka i istarske pejsaže, no ne i slikovnice. Ipak, u ovoj jedinstvenoj prilici uspio je svoj stil ilustracije prilagoditi mlađoj publici i učiniti ga, što bi rekli Japanci, „kawaii“ iliti nepodnošljivo slatkim. Pritom se u narisanom krajoliku ispunjenom pastelnim nijansama i mekim plohama najviše izdvajaju mačje oči.
Jak element priče je to što jednooki Stipe ima izraženi hendikep, što je nerijetko slučaj u modernim bajkama (npr. Kako izdresirati zmaja). Njegov ga nedostatak čini šarmantnim i pristupačnim prvakom prijateljstva. Atraktivan je i motiv čipke, odnosno nekoć popularnih tabletića, kojima je Baby Lasagna dao novi život. Prisutan je od početka, a više prostora dobiva kao dio kostima u švedskom poglavlju.
Mnogo, možda čak i previše prostora dobivaju lazanje koje neizbježno asociraju na legendarnog stripovskog mačka Garfielda. Priča o Stipi također se može čitati poput stripa, i to prvog broja u seriji. Naime završava cliff-hangerom i naprosto traži nastavak. Možda i priliku za popravak kad je u pitanju struktura same priče.
Neovisno o tome, da odgovorim na pitanje iz uvoda, Baby Lasagna i mačak Stipe: veliko prijateljstvo će se sigurno prometnuti u zanimljiv komad eurovizijske memorabilije, kako za domaću, tako i za stranu publiku.
Iako tržište obiluje slikovnicama koje govore o zajedništvu, Veliko prijateljstvo izdvaja se iz te hrpe autentičnim likovima i glazbenom temom. Djeca, kojoj je slikovnica namijenjena, u njoj će prepoznati vlastiti odnos s kućnim ljubimcima i zaraznim melodijama, a to će im omogućiti da se povežu s Markom, kao i idejom da su glazbenici malo drugačiji, možda i magični. Kako bi inače od grebanja kauča mogli napraviti pjesmu?