PROMOCIJA REIZDANJA KOMPILACIJE RIJEKA - PARIS - TEXAS
Diskografski uvod u riječki novi val
Na poznatoj adresi riječkog Dallas Music Shopa predstavljeno je vinilno reizdanje kultne kompilacije Rijeka – Paris – Texas, koja je riječku scenu etablirala kao jedno od najjačih avangardnih žarišta na izmaku osamdesetih godina
Prošlo je čak trideset i sedam godina otkako je kultna glazbena kompilacija Rijeka – Paris – Texas ugledala svjetlo dana. Prvo reizdanje značajnog albuma koji je okupio doajene riječke novovalne avangarde predstavljeno je u riječkom Dallas Music Shopu, ispred kojega se ovom prigodom okupila svita glazbenika, poklonika i novinara.
Dokumentirajući materijale treće faze riječkog novog vala, Rijeka – Paris -Texas predstavlja važnu prekretnicu na sceni 1987., mapirajući Rijeku kao jedno od najjačih uporišta nezavisne kulture u Jugoslaviji.
„Jugoslavenska scena je u ono vrijeme bila iznimno snažna. Nama je trebao jedan album koji će biti nekakav pandan Paket aranžmanu. Ova ploča, koje je inače i prvo izdanje Dallasa, koji je zapravo bio podetiketa u Helidonu, napravila je upravo to, stavila je Rijeku i našu scenu na kartu tada vrlo jake jugoslavenske scene i ubrzo nakon toga pokrenula lavinu albuma koji su danas od velikog značaja“, istaknuo je Vlado Simcich Vava.
Okupljajući različite utjecaje, od post-punka, noisea, gothica, do pop rocka i šire, Rijeka – Paris -Texas na svojevrstan način sumirao je raznolika strujanja ravno s riječke scene.
Na A strani kompilacije Grč se predstavio pjesmama “Noćas se Beograd pali”, “Još ima krvi” i “Nož u mojoj ruci”, Let 3 pjesmom “U rupi od smole”, Let 2 pjesmom “Pokušaj”, a Strukturne ptice s “Hramovi”. Na B strani Idejni nemiri predstavili su se s “Bombe i bomboni“, Grad s “Ima li nešto” i “Voli me”, Ogledala sa “Samo ti” i “Ogledala su oko mene”, Fit s pjesmom “Ritam promjene”, te Strukturne ptice “San”.
Naime, jedno je to i od prvih diskografskih izdanja labela Dallas, koji je Fox oformio još u Ljubljani, a koji je bio dijelom studentske asocijacije ŠKUC – FORUM.
Kao što se prisjeća Damir Martinović Mrle, Goran Lisica Fox je pratio zbivanja u Rijeci, a stoga je logičnim slijedom došla i vizija o kompilaciji.
„Kad mladi ljudi izlazili smo u Palach, nalazili, družili se, stvarale su se grupe, a iz tih grupa bendovi. Rasla je tada žanrovski jako raznolika scena, bendovi od kojih je svaki imao neku svoju furku, a naš dragi Fox je zato i želio napraviti tu kompilaciju. Neke bendove je samostalno objavljivao kao ploče za slovensku kuću Helidon, a kasnije je osnovao vlastitu kuću Dallas Records, a čak i mnogi od tih bendova i dandanas objavljuju za Dallas“, otkrio nam je Mrle.
Bilo je u to vrijeme teško doći do ploče, tako da je Rijeka – Paris – Texas postala sinonimom, okosnicom očuvanja riječkog rock nasljeđa, od kojega mnogi materijali nisu dočekali istu sudbinu. Kao što dodaje Zoran Štajdohar Zoff iz Grča, bila je to velika prekretnica jer mnogo bendova koji su nastali koncem sedamdesetih i početkom osamdesetih nisu uspjeli u takvim uvjetima opstati.
„Riječka scena uvijek je bila jaka, samo nikada nije imala adekvatnu infrastrukturnu potporu, kao primjerice Ljubljana, Zagreb, Beograd ili Sarajevo. Rijeka – Paris – Texas iskristalizirao je situaciju pokazavši da u Rijeci postoji puno kvalitetnih bendova i različitih žanrovskih usmjerenja, od underground alternative do najvećih, moglo bi se reći i svjetskih pop hitova“, istaknuo je Zoran Štajdohar Zoff, frontman benda Grč.
Koncertni dio programa nastavio se u klubu Palach, koji je skupina osnovnoškolaca i srednjoškolaca okupljenih u projektu pjesmaRica otvorila obradom pjesme “Ima li nešto“ grupe Grad. Set klasika odsvirali su i sami bendovi s kompilacije, Grad i Grč, dok se koncert nastavio uz Rijeka-Paris-Texas cover band, u sastavu Franjo Jardas iz Fathera, Miro Vidović iz En Facea, Siniša Šumonja iz Idejnih nemira, koji su izveli pjesme Fita i Leta 3, dok se Leo Rumora iz Ogledala pridružio kad su izvodili pjesme Ogledala. Poseban hommage izložbom fotografija posvećen je Idejnim nemirima i legendi scene Igoru Willheimu.