OPSEŽAN ALBUM
Damir Kedžo - Tajna mojih pobjeda
Iako album nosi naziv Tajna mojih pobjeda, Kedžinu tajnu ipak nismo otkrili na ovom albumu. On je i dalje vokalno besprijekoran, ali vrlo predvidljiv jahač dosljedan solidnim baladama i standardnom pop zvuku našeg podneblja
Sredinu ljeta Damir Kedžo je odabrao, prateći objave svojih prethodnih albuma, za vrijeme objave svog novog, Tajna mojih pobjeda, u izdanju Croatia Recordsa. Kao što je objasnio u tekstovima koji prate izlazak albuma, on je odraz njegova privatnog i umjetničkog razvoja. Iako će baš svatko na spomen njegovog imena odmah povezati “365” kao ultimativni hit jedne generacije, njegovi spotovi na YouTubeu broje milijunske preglede, no Kedžo nikako da izađe iz virtualnih okvira i pokaže svoju veličinu tako da rasproda neki veći koncertni prostor unatoč tome što mu na društvenim mrežama stoji „Multi Award Winner & One Of Croatia’s Most Celebrated Pop Artists“. Definitivno posjeduje glas i osjećajnost prilikom izvođenja, ali ono najvažnije nikako da se poklopi s ostatkom imidža – jasan glazbeni identitet, koji će zainteresiranost iz virtualnog prostora pretočiti u onaj realni.
Album je okupio cijelu nisku različitih autora, domaćih i stranih, pa su tako pjesme za Kedžu napisali Ante Pecotić, Matija Cvek, Ivan Huljić, Lu Jakelić, Sergej Ćetković, Srđan Sekulović Skansi, ali i Denis Dumančić. Između ostaloga, sadržava i pjesme izvedene na Dori, “Angels and Demons” (2023.) i “Voljena ženo” (2024.) te njezin Midnight Edit, obradu hita “Vatra i led” grupe Colonia, duet s Tijanom Bogićević “Hram” koji je prebacio preko tri milijuna pregleda na YouTubeu, te “By My Side”, koja je nastala sa švedskim kolektivom Rika 360.
Otvara ga “Izbor je tvoj”, pjesma iznenađujuće zanimljivog spoja Matije Cveka i Ivana Huljića, koja je uz impresivan spot sniman u jordanskoj pustinji uspjela spojiti balkanski melos sa suvremen(ij)om produkcijom. Zanimljivo je da je ona i jedina pjesma u kojoj je Kedžo sudjelovao kao autor glazbe. S druge strane, Cvek potpisuje i pjesmu “Zbog tvojih pogleda”, koja na ovom albumu ima i svoj remiks (njega je napravio Mirello). Baš kao što me iznenadila njegova suradnja s Huljićem i Kedžom, tako me ugodno iznenadila i suradnja s Lu Jakelić, koja je napisala “U nama” (opet sam morala provjeriti zove li se doista tako jer naziv uopće nije logično pamtljiv koliko god bio dijelom pjesme). Ova podrška seže još do 2017. kad joj je Kedžo dao priliku da se predstavi publici i izvede svoju “Fragilnu” na njegovu prvom velikom koncertu u Tvornici kulture. Jakelić mi je otkrila kako je on pjevač lišen ega te koji doista jako voli pjevanje kao način izražavanja, bez nekih skrivenih namjera. Vrlo jasan tekst i snažan vokal nisu tražili više od ogoljene verzije pjesme o neprestanom nemiru u ljubavi. Jakelić se još uvijek ne smatra autoricom koja može na zahtjev pisati pjesme za druge izvođače unatoč tome što je Kedžo redovno kontaktira u nadi da je napisala nešto što bi kasnije moglo postati njegovom pjesmom. Zbog ovako uspješnog rezultata, i budući da kod njih postoji uzajaman osjećaj razumijevanja i povjerenja, doista me zanima kako će zvučati neka njihova nova suradnja.
Singl “Kad ljubav” nosi prepoznatljiv potpis Sergeja Ćetkovića, ali ono što ga jasnije odvaja od samog autora jest aranžmansko rješenje Vlahe Arbulića i Mihovila Šoštarića, zbog kojeg poprima plesni ugođaj, ali ujedno produkciju čini suvremenijom.
Kedžo ima tipično snažan, moćan glas koji koristi da priča o srcu, duši i snazi. Skansijeva “Sjeti se” tako nosi snažan utjecaj nostalgije i talijanskih kancona iz devedesetih i početka dvijetisućitih s klavirom kao lajtmotivom. Ovako su na neki način upratili trend koji je zapravo najviše posljednjih godina promovirala Dua Lipa svojim albumom Future Nostalgia, koji se pokazao kao dobar recept za osvajanje Z generacije, ali posredno i kao njeno upoznavanje s glazbom koja je možda izgubila utjecaj u sadašnjem vremenu.
Sljedeća, “By My Side” nastala je sa švedskim kolektivom Rika 360, koji kao da su se zapitali koji bi hrvatski izvođač mogao djelovati kao Elton John i onda zaključili da bi njihovu pjesmu mogao sasvim dobro izvesti Damir Kedžo. Pjesma je doista OK, ali toliko se oslanja na ostavštinu ove glazbene legende da doista ne osjetite nikakvu potrebu poslušati je ponovno jer, ako već trebate slušati gotovo isto fraziranje, gotovo ista glazbena rješenja, sve to pritom i dalje na engleskom jeziku, logično je da onda jednostavno slušate Eltona. Na tom je tragu i “Angels and Demons”, koja je već pri samoj objavi kao singl dobila podosta negativnog publiciteta. Koliko god je jasna referenca na Rag’n’Bone Mana, Kedžo se sjajno snalazi u pjesmi ovakvog karaktera i bilo bi zanimljivo čuti kako bi takva pjesma zvučala na hrvatskom jeziku kada bi imala dovoljno snažan tekst.
Ne želim pisati o tome koliki je peh pobijediti na domaćem natjecanju pa onda ne otići na Euroviziju. Nekim je izvođačima ovo jedini uspjeh, dok je drugima prekretnica. Pandemija je mnogima doista poremetila planove, ali ako ništa drugo, barem je spojila Kedžu i Tijanu Bogićević. “Hram” Aleksandre Milutinović pjesma je koja ih je i glazbeno povezala, ali i postala izvorom novih kontroverzi vezanih za ovo natjecanje. Prema službenom priopćenju Kedžina tima, zahtjev menadžmenta koji Hrvatska radiotelevizija nije mogla ispuniti jest taj da Damir Kedžo na Dori 2021. izvede svoju pobjedničku pjesmu “Divlji vjetre” i uz nju jednu svoju novu pjesmu, samostalno ili u medleyju. Pritom su zahtijevali samo nastup kakav su imali i prethodni hrvatski eurovizijski predstavnici. To se nije dogodilo, ali nije ni naveden jasan HRT-ov razlog pa ostaje samo nagađati zašto je tome tako.
Colonijin klasik “Vatra i led” iz 1997. u Kedžinoj izvedbi nije najupečatljivija reinterpretacija ovog hita, posebno zato što je produkcijski ostao u istom vremenskom okviru. No ako mu je to bila namjera pa je gudačkim aranžmanom u ovako dance kombinaciji doista želio postići nešto kao Dua Lipa, onda je možda i uspio jer me ovom snimkom posve vratio u 1998. i ugođajem podsjetio na Cher i njezin hit “Strong Enough”.
Iza posljednjeg singla “Tajna mojih pobjeda”, po kojem ovaj album nosi ime, stoji Saša Dragić, srpski estradni menadžer i skladatelj koji, osim za domaće izvođače, piše i za grčke Pix Lax i Jorgosa Dalarasa, ali i portugalsku grupu Quatro Ventos. Otud jasan mediteranski latino utjecaj u novom Kedžinu singlu, posebno nakon Dragićeve suradnje s legendarnim Gipsy Kings. U svom prvom intervju iz 1988., bivši menadžer Bajage i Instruktora, a potom i Željka Samardžića, izjavio je: „Ja mogu da imam dobre ideje, ali ako ne postoje ljudi koji će to realizovati, onda su i moje zamisli apsolutno bezvredne“. Bez obzira na to što je ovo izjava otprije 36 godina, vjerujem da se može odnositi i na njegov modus operandi danas. Kedžo svakako odaje dojam nekoga tko će se doista potruditi ostvariti zacrtano. Ako je ovo zaista album privatnog i umjetničkog razvoja, likovno oblikovanje sa sedlom i konjem kao rehabilitacijskom životinjom na ovitku također sugerira svojevrsno metaforično iscjeljenje. Konji su snažne i izdržljive životinje, što ih čini simbolom snage i moći, dok slobodan duh divljih konja predstavlja neovisnost i samoodređenje. Ukroćen sedlom, ili oslobođen njegovim skidanjem, Kedžo svoje estetske i umjetničke ideale još uvijek negdje pokušava smjestiti. Iako album nosi naziv Tajna mojih pobjeda, Kedžinu tajnu ipak nismo otkrili na ovom albumu. On je i dalje vokalno besprijekoran, ali vrlo predvidljiv jahač dosljedan solidnim baladama i standardnom pop zvuku našeg podneblja (“Moje srce je”, “Sreća to je kada te imam”), dok su “Izbor je tvoj” i “U nama” pjesme koje ga podižu na neku drugu razinu i jasnije su smjernice onoga što bi ovaj glazbenik mogao raditi. Ovakav album nije nikakva terra incognita. Svakako djeluje opsežno, ali sa 15 pjesama suviše nezgrapno jer ostavlja dojam potrage za kompatibilnim autorom i vjerodostojnijim, ali novijim zvukom unatoč upadanju u stare obrasce i provjerene priče. Ne treba zaboraviti da je i potraga zasigurno bitan dio svačijeg puta pa tako i onog Damira Kedže na ovom albumu.