13
lis
2022
Intervju

Bore Balboa: "Ako si reper koji ima dugoročne kvalitete, prekonoćni uspjeh ne mora biti loša stvar"

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

share

Globalna epidemija korona virusa imala je prilično nepovoljan utjecaj na čitav svijet, pa tako i na glazbenike i glazbenu industriju. Minusi koje su mnogi pretrpili je priča koja je već mnogo puta ispričana.

No, u nizu različitih lockdownova i ostajanja kod kuće, dok su pojedina estradna imena javno plakala radi manjka nastupa i, samim time, zarade, nekolicina glazbenika maksimalno je iskoristila novonastalu situaciju.

Višak slobodnog vremena pomiješan s kreativom urodio je plodom pa su tako od početka pandemije izašli, primjerice, neki od, i dalje, najslušanijih trap hitova u Hrvatskoj.

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Jedan od izvođača koji je u toku pandemije vodu okrenuo na svoj mlin je definitivno Bore Balboa, samoprozvani trap učitelj. Iako mu se singlovi po brojkama ne nalaze u vrhovima top ljestvica, svojom kvalitetom apsolutno zaslužuju stati uz bok mainstream hitovima.

U ljeto 2020. izašao je njegov debitantski album Mercedes City kojeg je popratio merch i fizičko izdanje albuma na CD-u, a nakon duljeg vremena Bore je ponovno počeo redati i nastupe.

Krajem 2021. izašao je album IVAN koji je repera iz Brodarice učinio još traženijim. Pečat cijeloj priči dao je sam Bore kada je tijekom ove godine otvorio obrt Fallo da Solo, a kao jednu od djelatnosti registrirao je i izdavanje glazbe. Ubrzo je uslijedilo i prvo izdanje drugog artista za novoosnovani label.

Uzimajući u obzir navedeno, zaključili smo kako je idealno vrijeme da se nađemo s Borom i odradimo intervju. Razgovor smo dogovorili u kultnom Kulturnom centru Mesnička, predivnom mjestu u centru Zagreba koje je nedavno, nažalost, zatvorilo svoja vrata.

O počecima – „Mislim da je to išlo malo prebrzo, kao da sam preskočio 40 stepenica odjednom”

Kako je za Boru zapravo sve počelo?

„Ne znam je li to slučaj kod većine ljudi koji slušaju rap, ali kad nakon nekog vremena slušaš nekog drugog, toliko ti ideja prođe kroz glavu da kreneš propitkivat’ da li bi ja to mogao i koliko bi dobro ili loše to bilo. Nakon nekog vremena slušanja, toliko sam bio pun ideja, koncepata, puncheva da je bilo skoro pa bolno zadržavat’ to u glavi. To je bio glavni razlog.

Pozitivni primjeri ovih domaćih izvođača kad su krenule moje pjesme izlazit je tada bio Folder 1 Kiše metaka gdje sam shvatio da i takav stil može zvučati dobro. Odlučio sam probati to kopirati i jedno je vuklo drugo.“

Upravo su Krešo Bengalka i Vojko V, tada članovi Kiše metaka, među prvima prepoznali njegov rad i odlučili pomoći mlađem izvođaču. Naime, Bore je u samim počecima koristio zanimljivu metodu gerilskog marketinga kako bi dobio na pregledima. Svoje prve stvari lijepio je na Facebook zid Kiše metaka, dečkima su se svidjele i vidjeli su potencijal u njemu pa su ga odlučili pozvati na stvar „Fani Money“ i nastup.

Iako se tada takav glazbeni početak možda činio idealnim, Bore danas drugačije na njega gleda: „Najiskrenije, mislim da je tada to išlo malo prebrzo, a to se kasnije pokazalo točnim. Kao da sam preskočio 40 stepenica od jednom. Sada, deset godina kasnije, mogu zaključiti da bi nekako logičnije bilo da prvo nađeš neku lokalnu grupu, sredinu ili ekipu, a ne da odmah pošalješ glavnim glazbenim idolima koji tada poslušaju i shareaju, pozovu te na stvar i na nastup. I to sve u roku od godine dana. Bilo je to dosta naglo.“

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Dosta zanimljivo i zrelo razmišljanje, uzevši u obzir činjenicu kako danas velik broj novih klinaca cilja na uspjeh preko noći. Logično potpitanje bilo je koliko misli da je bitno ne preskakati stepenice, nego se postepeno učiti i glazbeno razvijati: „Mislim da sve ovisi prvenstveno o karakteru osobe i što on želi postići s karijerom,  želi li biti dugoročan ili kratkoročan izvođač. Uzmimo za primjer Gršu; on je očiti pozitivni primjer izvođača koji zna što radi i imat’ će karijeru u punom smislu riječi, možda i veću.

Imao je ogroman hit s „Badr Hari“ i postigao nagli i streloviti uspjeh, ali je znao što radi i nije počeo padati nego je nastavio rast. Da se to dogodi nekom drugom, nekom tko možda nema 5, 10 ili 15 singlova ili par albuma u pogonu, ta osoba će možda propast’ i nećemo možda znat za nju za par godina.

Sve ovisi, ako si kao karakter ili kao reper netko tko ima dugoročne kvalitete, taj prekonoćni uspjeh ne mora biti loša stvar. Ako si netko tko nema nekakve vokabularne sposobnosti i ako je neki hit nastao random, sumnjam da će biti održivo.“

Ubrzo se Bore povezao s High5-om, ekipom iz Zagreba koja je 2013. skromno počela mijenjati pravila hip hop igre: „Negdje 2012. ili 2013. na Soundcloudu sam naletio na TR33Z i High5, na pjesmu „Visosti“ i komentirao ju da je jebena. To mi je tad bio zanimljiviji oblik zagrebačkog rapa naspram ostalog. Zvuk, beat, sampleovi, tema, sve mi je bio novitet i zvučalo je jednostavno dobro. Odmah smo kliknuli, skužio sam da su super likovi koji rade nešto novo.“, a da su stvarno kliknuli dokazuju stvari poput „Freegucci Freerade“, „Pospi blunt“ i „Rick Rojs“.

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

„Pomislio sam da, ako mogu napisati nešto poput napravim ti jedanaest rupa na dvanaesniku, onda ima smisla ovo dalje gurati”

Nakon naglog uzleta te druženja i izbacivanja s ekipama poput Kiše metaka i High5-a, oko 2015. godine došlo je do zatišja što se tiče njegovog glazbenog stvaralaštva: „Prošao je period u kojem mi se mozak očistio od bavljenja glazbom i svih pozadinskih priča koje idu s time; tko priča što o kome, ovaj beefa s onim itd. Izađeš iz tih krugova, malo si očistiš mozak, ostariš, postaneš zreliji, ali i dalje slušaš tu glazbu“.

Zatišje je trajalo do 2019. kada je izašao album Šarena močvara bezakonja 2, za kojeg bih osobno rekao da je prvo umakanje nožnih prstiju u iole ozbiljnije bavljenje glazbom. Tekstovi su postali nešto zreliji i kompleksniji, miks i master pojedinih stvari je zvučao pristojno, a singlovi poput „Šta je bilo“ i „Navike“ dobili su izvrsne spotove za koje je zaslužan Luka Matković.

No, kako se Bore nakon nekoliko godina stanke odlučio za povratak i ozbiljnije bavljenje glazbom? „Čuo sam beat za ‘Navike’ i spontano mi je došao stih Napravim ti 11 rupa na dvanaesniku i pomislio da ako mogu tako nešto napisati da ima smisla ovo dalje gurati. Uz dužno poštovanje svakom, takve stihove ne čujem često. To mi je bio znak da ima smisla i dalje se baviti time. „Šta je bilo“ je nastala isto krajem 2018. Početkom 2019. vratio sam se s Erasmusa, faks mi je bio pri kraju i motivacija mi je opet došla sama od sebe.“

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Ako sam maloprije opisao Šarenu močvaru bezakonja 2 kao projekt kojim je umočio nožne prste u ozbiljnije bavljenje glazbom, onda su albumi Mercedes City i IVAN definitivno skok na glavu u ozbiljne reperske vode. Već sam Mercedes City zvučao je neusporedivo bolje nego prethodnik.

I to ne toliko lirički jer Bore je i na najranijim stvarima, onima koje praktički i nemaju miks i master, imao odlične tekstove. Napredak je došao u vidu puno boljih instrumentala, miksem, spotovima, merchom, a sve je ovjekovječeno s nekolicinom nastupa.

Krajem prošle godine izašao je album IVAN koji je, po svemu maloprije navedenom, opet stepenicu iznad prethodnika, a isto je primijetio i sam Bore: „Više sam se dao u IVAN, nisam nužno proveo više sati na IVAN-u, ali je meni bilo bitnije. Draži mi je opet IVAN, ne zato jer je noviji nego mislim da je jednostavno bolji. Više je Ivan, a manje Bore, što je bio i cilj. Kad sad poslušam Mercedes City shvaćam da je bilo momenata gdje sam mogao još jednom snimit’ vers da zvuči malo bolje. To vrijedi i za IVAN, ali malo manje, što znači da postoji napredak. “

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

A koji nastup od mnogih koji su se zaredali u posljednje dvije godine je njemu najupečatljiviji? Odgovor na ovo pitanje je logičan i očekivan: „Mora biti solo nastup u Tvornici. Na svakoj pjesmi je publika mogla odraditi i vers i refren, a da ne spominjem i gostovanja High5-a, dio s električnom gitarom itd. Ne može se usporediti s bilo kojim drugim nastupom jer znam da su ovdje ljudi došli isključivo zbog mene.

I dalje se osjećam dužnim opravdati to njihovo povjerenje, a i na kraju kupovinu karata. I dalje mi se sliježu dojmovi od tog nastupa“. Iako je inicijalno Borin prvi samostalni koncert trebao biti u KSET-u u veljači ove godine, zahvaljujući tome što su ulaznice planule u rekordnom broju, nastup je ubrzo prebačen u Tvornicu, a Bore je skoro do kraja popunjenim prostorom pokazao kako je bez sumnje kapacitet za puniti i najveće dvorane.

O Pekiju i Fallo da solo: „Da sam išao birati prvog lika za label, mislim da ne bih mogao izabrati boljeg“

Negdje tijekom prošle godine na društvenim mrežama pojavilo se novo ime – Fallo da Solo. Riječ je o novom labelu čiji je CEO upravo Bore, a ove godine je cijela priča postala i puno službenija s obzirom da je otvorio istoimeni obrt, ali i izdao prvi tuđi projekt.

Kako je, zapravo, cijela priča počela? „Najlakši dio je bio otvorit novi Instagram račun koji se zove Fallo da Solo i preimenovat YouTube kanal u to. Danilo Šteher je napravio logo, prvo je uvijek vizualni identitet bitan. Kako sam došao na ideju? Više manje zato što svatko to sam može, kao što si i sam rekao.

Zašto uopće to talijansko ime? Zato što mi je jedna od velikih inspiracija tih stvari koje se tiču bussiness enda RAF Camora koji je imao ili i dalje ima svoj label koji se zove Independenza, na talijanskom: neovisnost. Fallo da Solo = do it yourself, talijanski prijevod.

Koliko je bilo zahtjevno? Ne mogu reći da baš je, osim ako ideš po principu da radna prepoznatljivost labela i svakodnevni rad nikad ne prestaju“. Nakon što je u početku FDS služio isključivo kao platforma na kojoj Bore objavljuje vlastitu glazbu, prije par mjeseci dobio je i prvo ime koje nije Bore Balboa.

Mladi glazbenik iz Drniša, Peki, izbacio je svoj prvi singl „Familia“, a ubrzo je uslijedio i EP Druga strana lica. Kao što je mene osobno, vjerujem da je i mnoge druge oduševilo to do tada nepoznato ime. Osim što Peki odlično repa i pjeva, sam radi čitavu produkciju te miks i master.

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Definitivno je ones to watch za budućnost, što je i dokazao nedavnim nastupom na Lil Dritu. Kako je uopće Bore otkrio Pekija ili, bolje rečeno, Peki Boru? „Peki mi se javio da pita, a mogao je pitat direktno bilo koga, ali došao je baš meni. Valjda je skužio to nešto, da želim da ovdje budu ljudi koji rade sami sve.

I još je iz iste županije, da sam išao birat prvog lika za label mislim da ne bi mogao izabrat’ boljeg. Do Pekija sam došao više srećom zbog IVAN Remix albuma, gdje je on radio remikseve za moje stvari. Na kraju je završio na tri stvari i bio pobjednik i onda mi je usput rekao da i repa.

Znao sam da je producirao dio Radne Navike EP-a od Taje i Bude. Očito su ga Bude i Tajo otkrili i prije mene. IVAN remix album je bio sretan slučaj jer sam skužio da ne samo da zna dobro producirat’, nego i da zna repat’, odnosno pjevat. Nakon nekog vremena, javio mi se da želi da spot „Antisocijalan“ izađe na Fallo da Solo kanalu, a meni to tad uopće nije bilo na umu, da bi mogao izbacit EP ili spotove na Fallo da Solo kanal. On je pristupio meni.“

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Nakon izlaska Mercedes Cityja i IVAN-a, ubrzo je došao i popratni sadržaj u obliku mercha i CD-eva. Iako gotovo svaki reper danas ima majice ili hoodice sa svojim dizajnom naštampanim gore, ono što je Boru definitivno izdvojilo od ostalih kolega je način isporuke mercha.

Ovdje ne mislim na korištenje usluga drugačije kurirske službe, već na osobno dostavljanje mercha fanovima iz Zagreba, budući da i sam živi u glavnom gradu: „Meni je bilo kul da mogu napravit svoj merch koji su ljudi platili unaprijed, i da ja sad sa svojim autom i dvoje prijatelja to dijelim po Zagrebu.

Taj koncept sam htio iskoristit’. Ljudima je bio gušt me upoznat i poslikat se, popričali smo sa svakim. Koliko je to bitno? Možda je to bitno na način da se izdvojiš, da nisi još samo jedan reper, nego sad si reper koji i popriča s ljudima, zanimaju ga njihovi interesi.

Ja sam iskreno pričao s ljudima, zanimalo me što rade, studiraju, koliko godina imaju, odakle su, koliko dugo me slušaju itd. Osjećao sam se kao dostavljač, ali nečega što mi je baza. Kao Bolt dostavljač, ali onog svoga, na čemu si ti zapravo i profitirao. Ispunjavajuće je bilo apsolutno.“

Bore Balboa i Petar Velhes

Bore Balboa i Petar Velhes/Matej Grgić

„Nije tajna da sam #mercedescity2 već počeo ubacivati na storyje na Instagramu” 

Budući da je prije nešto manje od godine dana dobio posao na puno radno vrijeme, zanimalo me kako uspijeva balansirati posao, slobodno vrijeme i glazbenu karijeru: „Najbolji primjer će biti ovaj album jer sve što sam trebao snimit za IVAN sam napravio doslovno pet dana prije moga prvog dana posla. To je bilo planski, htio sam riješit’ to jer nisam znao koliko ću kasnije imat’ vremena.

Vrijeme će pokazat. Što se nastupa tiče balans apsolutno funkcionira. Meni je bitniji ovaj drugi dio, da vidim kako i koliko ću ja stvarati i pisati dok sam zaposlen, naspram prije kad sam mogao sam diktirat svoje vrijeme kad ću snimat i što ću snimat. Normalno da nije isto kad radiš osam sati dnevno kroz tjedan. Ne može biti ista energija u 18 h navečer kao što je bila prije, ali po mom iskustvu, kad nisam radio praktički apsolutno ništa svejedno sam snimao jedan vers mjesečno, a imao sam vremena za 600 versova.

Sad mi je slobodno vrijeme puno dragocjenije pa ga i bolje iskorištavam“. S obzirom na stihove poput „Napravim ti jedanaest rupa na dvanaesniku“, „Jebem ti oca po spisku, jebem ti sestru u sobi“ i slične, sljedeće pitanje je kako njegovi kolege i nadređeni gledaju na njegovu glazbenu karijeru.

Bore Balboa

Bore Balboa/Matej Grgić

Bore, čini se, nije imao previše problema radi svojih rima: „Za sad, na moju sreću, samo pozitivna iskustva koja i olakšavaju taj suživot. Moje repanje se na drugom krugu razgovora za posao spomenulo, točnije članak u Večernjem za spot za „Mamadou“. Razbio se led odmah, prije nego što mi je rečeno da počinjem, što mi je retrospektivno zapravo drago.

Četvero ili petero kolega je bilo na koncertu u Tvornici što je isto top. Kupili su karte i podržali i ovom prilikom im se na tome zahvaljujem. Apsolutno pozitivna iskustva što se toga tiče.“

Dok smo se već fino ufurali u razgovor ispijajući drugi Budweiser, vrijeme je bilo za privesti intervju kraju, a obavezno novinarsko klišej pitanje za kraj razgovora jest kakvi su planovi za budućnost.

Bez puno razmišljanja, Bore spremno odgovara: „Bio sam do ljeta opušten, onda sam skužio da je prošlo 6 ili 7 mjeseci od zadnjeg snimljenog versa, to je bio vers za „Instinkt“ za 30zonu. Kad skužiš da i tvoji suborci sa scene izbacuju konstantno, skužio sam da moram počet polako razmišljat o novim stvarima.

Na moju sreću, Traposlavia, Trappatoni i Peki mi stalno šalju beatove. Službena faza novog albuma je započela kada smo napravili drive u koji oni ubacuju beatove, a ja ću ubacivat info snimke kad krenem snimati. Imam neke tekstove i skice, ali za sad su više u stilu kurčenje rapa, a ne želim album u tom stilu. Želim više koristiti svoj glas i vokalne mogućnosti. To ne znači da će bit masu autotunea.

Bore Balboa i Petar Velhes

Bore Balboa i Petar Velhes/Matej Grgić

Želim imati ženske vokale, nešto što može razlikovat sljedeći album od prošlog. Nije isto tajna da sam #MercedesCity2 već počeo ubacivat na storyje na Instagramu. Pretpostavljam da će na kraju ime biti Mercedes City 2. Glavna razlika je što ne želim da imamo problem s beatom s Interneta, želim isključivo custom made beatove za album.

Mora biti drugačiji zvuk jer ja mogu svojim producentima reći da namjeste beat prema mojim vokalima, a ne da se ja moram prilagođavati beatu. Samo po tome će već novi album biti bolji i drugačiji, ali da moram razmišljat o temama za pjesme, apsolutno moram, ali sam još u toj fazi.“

Uopće ne sumnjam da će nas Bore iznenaditi novitetom i da će nadolazeći album biti za stepenicu bolji od IVAN-a. Iako neće biti lagano nadmašiti veoma uspješan uradak poput prethodnog, Bore je u zadnje dvije godine pokazao da žar u njemu tinja jače nego ikada, a uz potporu instrumentala nove generacije producenata, poput Traposlavije, Trappatonija i Pekija, i bezuvjetnu podršku fanova, Bore ne bi trebao imati nikakve sumnje za budućnost.

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa i Petar Velhes

Bore Balboa i Petar Velhes /Matej Grgić

Bore Balboa i Petar Velhes

Bore Balboa i Petar Velhes /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa i Petar Velhes

Bore Balboa i Petar Velhes /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

Bore Balboa

Bore Balboa /Matej Grgić

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati