02
pro
Intervju

El Maar: „Grše je perfekcionist, a biti rezident u Revelinu je fantastično“

El Maar

El Maar /Matej Grgić

share

Kada je prije nešto više od tri godine Gršin album prvijenac Tilurium ugledao svjetlo dana, jedan od svježih novih producenata koji su se našli na albumu bio je i El Maar. Do tada je bio relativno nepoznato ime u hip hop krugovima, dok su najzagriženiji pratioci elektroničke scene tada mogli znati za njega.

U narednim godinama dvadesetčetverogodišnji Elmar Žerić iz Dubrovnika, trenutno sa zagrebačkom adresom, postao je važna karika producentske ekipe Blockstar Digital labela. Izuzev toga, on je i Gršin službeni DJ, a postao je i veoma prepoznatljivo ime na elektroničkoj sceni.

El Maar

El Maar/Matej Grgić

El Maar se prvi puta zainteresirao za izradu glazbe početkom srednje škole: „Tada je EDM bio u peaku; Martin Garrix i ta ekipa te je dosta ljudi počelo slušati tu vrstu muzike jer je ušla u mainstream. Jako sam se zainteresirao za takvu vrstu glazbe čime je uslijedila faza kada sam i ja htio biti dio toga, prvenstveno kroz DJ-ing. U prvom srednje sam za svoj rođendan htio imati party na plaži. Preko prijatelja sam upoznao Hrvoja koji je puštao glazbu te je na plažu donio zvučnik i miksetu. Hrvoje i ja smo se počeli družiti, on je dolazio kod mene pokazivati mi rad miksetom te mi je instalirao Ableton, nakon čega se moja glazba počela lagano razvijati. Krenuli smo skupa radit muziku i napravili smo duo, zvali smo se No Name. Htjeli smo biti neka grupa, ali to nikad nije zaživjelo.“

Suradnja s Gršom: „Osim što smo suradnici, prije svega smo prijatelji“

Nakon učenja osnova zanata te sata i sata provedenih ispred laptopa, postao je dio Deepnd Recordsa, projekta producenta Klassana koji je radio većinu Tiluriuma: „Poslao sam Klassanu demo i on me čak odbio prvi put, ali tad sam ja stvarno bio loš producent i zvučalo je traljavo. Nekako smo tu počeli komunicirati i u jednom trenutku smo krenuli raditi zajedno. Imao sam dobru ekipu prijatelja iz Dubrovnika koji su isto slušali tu muziku i znao sam da bi oni isto mogli doprinijeti toj priči oko Deepnda. Tu smo bili Klassan, ja, Toni, moj dugogodišnji prijatelj, pa su kasnije ušli Lockroom, Fynolla i Rich Bo.“ Osim što je glavna zadaća Deepnda bila izbacivanje glazbe i promocija perspektivnih izvođača, dečki su se bavili i organizacijom evenata:

„Radili smo label eventove, napravili smo tri u Lazaretima u Dubrovniku. Po pitanju publike je to čak solidno izgledalo.  Bilo je tu dvjestotinjak, tristotinjak ljudi, što je solidno za prve partyje s obzirom na to da nam je svima to bio prvi kontakt s organizacijom evenata.“ Iako je Deepnd uspješno krenuo te imao veoma perspektivne mlade izvođače pod svojim krilom, cijeli projekt dugoročno nije zaživio: „Nakon nekog vremena cijela se priča izjalovila jer nitko nije htio biti u tome 100% pa smo se sporazumno razišli. Deepnd i dalje postoji, ali ja nisam dio kolektiva.“

El Maar

El Maar/Matej Grgić

Po dolasku u Zagreb na studij, njegov glazbeni put se polako krenuo mijenjati. Život u urbanijoj sredini i prijatelji, za koje navodi da su slušali hip hop, imali su najviše utjecaja da se i sâm krene upoznavati s tim žanrom. Ističe kako su prve hip hop matrice koje je krenuo raditi zvučale dosta loše, ali da se brzo povezao s Gršom: „Prijatelju Ivanu Ivakiću sam znao slati matrice, a on mi je jednom rekao da ima jebenog malog iz Trilja i da bi nas povezao.

Zatim sam se ja javio Grgu, to je bilo dosta prije Tiluriuma. Grgo je već imao neki underground renome zahvaljujući III. Činu i 6wildu. Ja apsolutno nisam imao pojma o tom djelu njegovog života, on je meni bio Grgo Šipek, lik koji nešto repa. Poslao sam mu par beatova, rekao mi je da mu jedan nije dobar, drugi da mu je onako i tu smo malo stali s komunikacijom. Nakon nekog perioda sam vidio da je Klassan sudjelovao na Gršinu projektu, za prvi singl za Tilurium. Ponovno sam odlučio Grgu poslati materijale, taman se tada počeo raditi album i tu smo imali prvu suradnju na stvari ”El Nino”. Nakon toga smo ostali u kontaktu, ali smo se znali isključivo online. Prvi put smo se uživo upoznali nakon izlaska Tiluriuma, kad je ”Badr Hari” eksplodirao i kad je bio pozvan u Podcast Inkubator.“

El Maar

El Maar/Matej Grgić

Uspješna suradnja nastavila se ubrzo nakon Gršina albuma prvijenca na prvom sljedećem singlu, ”Ti si mrtav” na kojem gostuje Živac Maradona. El Maar je na toj traci zaslužan za glazbu i miks, a njome je postavio temelje za nastavak suradnje. Ubrzo će se Blockstar Digitalu pridružiti i Lockroom, a Gršin label počet će poprimati prepoznatljivu postavu izvođača: „Nedugo nakon toga, Klassan i Grgo su se razišli, a ja sam preuzeo taj dio puštanja muzike na koncertima.

Ubrzo sam uvukao i Mihovila (Lockrooma) u to. Poslao mi je par beatova, ja sam proslijedio Grgi, njemu je to bilo okej, ali nije se nešto previše oduševio u početku. Ja sam mu rekao da pazi jer je Miha genijalac. Nekad jednostavno moraš naučiti uho na nešto. Grgi je isto trebalo vremena da shvati da je ta razina Mihine produkcije daleko iznad prosjeka. Za stvar ”Kavez” smo Miha i ja kod mene napravili beat, izašla je ta stvar, to je, mislim, bio prvi singl nakon Tiluriuma, a ona je bila dio Platinuma kasnije. I ništa, jednostavno smo nastavili suradnju i postali prijatelji. Nakon toga smo jednostavno nastavili suradnju, počeli se više družiti i viđati te postali prijatelji.“

„Svoj zvuk opisao bih kao afro-melodični zvuk kojeg obilježava mračnija atmosfera“

Nakon što smo apsolvirali kako je krenuo s prvim ozbiljnijim glazbenim koracima, zanimalo me postoji li razlika u kreativnom procesu prilikom izrade hip hopa i elektronike: „Što se tiče razlike u kreativi, drukčiji je žanr. Što se tiče instrumentala, po meni je dosta kraći proces što se tiče izrade matrica nego produkcije. Tebi već par elemenata poput bas linije, bubnjeva, samplea i vokalnih dionica mogu biti dovoljni za beat i možeš ići dalje. Po meni je elektronika puno složenija jer je puno više elemenata.“

Kako izgleda kada se Grše, Lockroom i El Maar skupe u studiju objašnjava nam u nastavku: „U zadnje vrijeme smo počeli funkcionirati tako da radimo beat zajedno na licu mjesta. Čim mi imamo jednu dionicu beata, Grgo krene pisati refren. Onda se staje da ne piše u studiju vers jer to može i doma. Onda idemo dalje, na novi beat. Skužili smo da nam je to efikasan proces. Naknadno se kopa po produkciji i aranžmanu. Tako smo radili i ”SIP”. Kad imaš tri glave koje su konstantno u nekom procesu, svatko zna kako tko razmišlja, onda nam je lakše funkcionirati.“

El Maar

El Maar/Matej Grgić

El Maarova produkcija uglavnom odiše mračnom atmosferom, kako u hip hopu, tako i u elektronici. Najbolji primjer je ”See You Dancin”’ koja na YouTubeu broji blizu 80 tisuća slušanja. Nakon godina učenja i prakse, mladić iz Dubrovnika smatra da je napokon pronašao svoj zvuk: „Napokon mogu reći da sam našao svoj sound koji je i dalje obilježen malo mračnijom atmosferom, ali puno više obraćam pažnju na aranžman.

Opisao bih ga kao afro-melodični zvuk koji obilježava malo mračnija atmosfera; afro bubnjevi, driving ili bouncy bas linije, zavisi od trake do trake. Recimo da se krećem u smjeru afro sounda, ali zadržavam mračniju atmosferu.“ Osim što je zadovoljan činjenicom da je nakon nekoliko godina bavljenja glazbom pronašao vlastiti zvuk, El Maar je ponosno najavio i izlazak svog EP-a koji će se sastojati od tri trake. No, budući da još nije našao izdavačku kuću pod kojom će izaći, nije htio otkrivati previše detalja oko projekta.

Konstantan rad nije prošao nezapaženo publike i struke. Naime, El Maar i Deepnd su se 2021. po prvi put našli u nominacijama za nagradu Ambasador u kategorijama za izdanje godine sa stvari ”See You Dancin”’ te najbolju nezavisnu kuću. Najnovija je vijest da je El Maar ponovno nominiran za 2022. godinu, ali ovoga puta u kategoriji najperspektivnijeg izvođača godine. Kada sam ga pitao o nominaciji, nije skrivao oduševljenje: „Iznimna mi je čast što sam nominiran u kategoriji najperspektivnijih mladih izvođača u regiji. Konkurencija je velika jer je puno mladih DJ-eva i producenata koji se trude i rade kvalitetno. To mi je sigurno motiv više za daljnji rad, trud i napredak. Jedna lijepa stvar je što sam prepoznat kao jedan od par ljudi koji daju nadu da će daleko dogurati.“

O najdražim projektima: „Uvijek si najponosniji na ono što će tek izaći“

U proteklih nekoliko godina El Maar je odradio podosta produkcije za Gršu, TTM i cijelu Blockstar ekipu. U suradnji s Lockroomom zaslužan je za većinu instrumentala s Platinuma i Kabarea, a svoj trag ostavio je i na Litnji lipi i Džungla od TTM-a. El Maar je pokušao odgovoriti na pitanje na koji svoj projekt je najponosniji što se tiče hip hopa, ali i elektronike: „Teško je to reći. Jebeno mi je ispao ”Sve za gang”, to mi je jako draga pjesma. Dosta mi je friška, i Grgo mi je tu jako sjeo što se tiče lirike i flowa. ”MDMA” bih isto izdvojio, stvar je eksplodirala, vozi nas, a žanrovski je dosta bliska onome što ja radim. Što se tiče elektronike ne znam što bih izdvojio. Uvijek su ti friški proizvodi najjebeniji jer si u toj fazi. Evo sad, recimo, ”See You Dancin”’ me više uopće ne vozi jer sam je izbacio prije dvije godine. Draga mi je stvar, volim je, doživjela je određeni uspjeh, ali da sam nešto najponosniji na nju, nisam. Uvijek si najponosniji na ono što će tek izaći.“

S obzirom na količinu materijala koji su izbacili pod Blockstar etiketom, El Maar ne skriva zadovoljstvo suradnjama, a naglašava i koliko je njemu kao producentu važno da se suradnja odvija uživo u studiju: „S Gršom je super raditi jer je momak perfekcionist. S njim je stvar što je jako brzo prepoznao važnost produkcijskog djela, do razine da mu nije žao financijski uložiti u produkciju i doći snimati na sessione u Zagreb, što zahtijeva određeni trud. U braku je, i postao je otac, ali svejedno dođe u Zagreb na par dana snimati. Tijekom cijelog snimanja Platinuma Grše je bio u Zagrebu na deset dana i svaki dan smo bili u studiju.“ Iako se danas dobar dio suradnji na relaciji reper–producent odvija virtualno, dečki iz Blockstara otkrili su recept koji odlično funkcionira, što se i čuje u finalnom proizvodu.

Do sada je, što se hip hopa tiče, radio matrice isključivo za članove Blockstara budući da je s većinom njih razvio i prijateljski odnos, kako je sâm naveo na početku. No, mogućnosti suradnje s izvođačima izvan labela ostavlja otvorenima: „Sa Shinom pričam da bih nešto s njim radio. Volio bih s njim raditi jer je on baš žestok, tvrd i zna biti i mračan, a zna biti i komercijalan. Mislim da bi se s njim dala isfurati jebena priča.“

El Maar

El Maar/Matej Grgić

O Revelinu: „Čekao sam tu priliku jako dugo, Revelin mi je bio pojam“

Jedan od najbitnijih trenutaka njegove dosadašnje karijere je kada je postao standardni dio DJ postave u kultnome dubrovačkom klubu Revelin koji je uvršten u Top 100 klubova DJ Maga. Prvi put je dobio priliku sredinom ljeta 2021. godine: „Dugo godina sam u kontaktu s Filipom Sulićem koji je booking manager za Revelin, a ujedno i DJ koji radi tamo već dugo i vodi program. Unatoč tome što sam mu slao neke svoje radove i što se znamo, nikad nisam dobio priliku svirati u Revelinu sve do prošle godine. Tad se radilo na terasi kluba jer je bila korona. Filip me pitao jesam li slobodan jedan ponedjeljak da odsviram prvih sat vremena, da on vidi kakav sam, što bih puštao i mogu li to uopće. Ja sam čekao tu priliku jako dugo, Revelin mi je bio pojam.“

Probna gaža prošla je odlično, a El Maar je počeo dobivati sve više datuma u kolovozu 2021. No, kako je dobio priliku tek sredinom ljeta, prva sezona u klubu trajala je kratko. Ipak, El Maar ističe kako je u tih mjesec dana rada u ljeto 2021. postavio odlične temelje za narednu ljetnu sezonu: „Postavio sam si poprilične temelje. Došla je ovogodišnja ljetna sezona gdje sam postao dio rezidenata kluba. Imao sam svoj dan, srijeda je bila moj dan i tada sam sigurno svirao. Druge dane bih svirao ovisno o rasporedu i dogovoru. Uvijek netko ne može, fali ili je bolestan. Biti dio rezidenta je za mene fantastično iskustvo.“

El Maar i Petar Velhes

El Maar i Petar Velhes/Matej Grgić

Ovo ljeto El Maar je dijelio pozornicu Revelina s nizom svjetski poznatih DJ-eva poput Sama Divinea i Technasie, no ipak s radošću ističe svoj nastup nakon seta Gorgon Cityja: „Iza Gorgon Cityja sam svirao after i bilo je brutalno. Tada je klub bio sold out. Dolazili su ljudi iz cijele Hrvatske, Mađarske, Slovenije itd. Stvarno je bilo krcato i jedva sam čekao početi svirati, uopće me nije toliko trema prala jer sam znao da ću dobro to odraditi. To mi je bila svirka biti ili ne biti jer mi je to prvi put da su mi dali pravu šansu. Tada mi je Filip rekao da me mora početi bacati u vatru i da ne mogu uvijek svirati warm up sigurnice. To je isto nosilo određeni teret, ali sam stvarno zadovoljan tom svirkom. To mi je dalo veliki push u leđa.“

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli El Maar (@el_maar_)

 

Ne sumnjamo kako mu je iskustvo u Revelinu velika odskočna daska za daljnju karijeru. S druge pak strane, njegova i Lockroomova žanrovska svestranost osjeti se u pojedinim stvarima od Grše i TTM-a, a svakako ne sumnjamo kako će buduće stvari biti samo nadogradnja postojeće uspješne formule. El Maar nam, za kraj, navodi kako je u ovoj branši izuzetno bitno biti otvorenog uma: „Ja se ne zatvaram po pitanju kreacije muzike. Po pitanju elektroničke muzike razvijam svoj sound. Kupim sve ono što me ispunjava od određenih artista i pokušavam to uklopiti u svoj sound. Što se tiče svega ostalog, vidjet ćemo kako će se stvari razvijati, možda se pojavi opet neki novi žanr, kao što je drill nedavno došao kod nas. Ne želim se ograničavati, što će mi se raditi, radit će mi se, ali na kraju dana samo želim biti kreativan.“

El Maar i Petar Velhes

El Maar i Petar Velhes /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

El Maar

El Maar /Matej Grgić

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati