31
svi
2022
Izvještaj

31. Jazz Time Rijeka: Richard Bona Quartet - Transcendentna lakoća muziciranja

Richard Bona

Foto: Jazz Time Rijeka

share

Finalna večer 31. izdanja jednog od najdugovječnijih i najprestižnijih hrvatskih jazz događaja, festivala Jazz Time Rijeka, riječkoj je publici poklonila koncertni događaj uistinu vrijedan svake laude – nastup čuvenog bas gitarista i vokalista Richarda Bone sa svojim kvartetom, kojeg su za ovu priliku činili Ciro Manna na gitari, Michael Lecoq na električnom klaviru i sintesajzeru te Nicolas Viccaro na bubnjevima.

Foto: Jazz Time Rijeka

Jazz Time 2022.

Svakako se treba osvrnuti i na prethodna dva dana festivala, koja su donijela dnevni i večernji
program. Festival je otvorio legendarni riječki gitarist Spartaco Črnjarić u duu s pjevačicom
Majdom Marenčić, a prvi dan zaključili su 9OF3, dinamični gitaristički trio u sastavu Ivan
Pešut, Miroslav Lesić i Bruno Kovačić, uz podršku uigrane ritam sekcije.

Drugi dan festivala otvorio je riječki projekt JazzPulĆiković, koji je jutarnjoj publici prezentirao glazbu Pata Methenyja i autorski repertoar članova sastava, a kulminacija je bila uzbudljiv večernji nastup
kvinteta Ivana Kapeca, koji je tom prilikom predstavio materijal s novog albuma „Crta“.

Finalnu matineju Jazz Timea otvorio je trio mladog i talentiranog riječkog gitarista Zvonimira
Radišića, kojega su popratili nestori riječke jazz scene, Tonči Grabušić i Henry Radanović, a
sve to utabalo je put ka kulminaciji ovogodišnjeg izdanja festivala.

Inicijalni plan bio je da se koncert održi na pitoresknoj Trsatskoj gradini, no zbog nepovoljne vremenske prognoze prebačen je u Hrvatski kulturni dom na Sušaku, što se pokazalo kao adekvatna alternativa. Richard Bona je basistički mag kojega nije potrebno previše predstavljati, a ovo mu je već četvrti nastup u Hrvatskoj (2006. i 2017. godine gostovao je na opatijskom Liburnia Jazz Festivalu, a 2019. u zagrebačkoj Tvornici kulture), no za one manje upućene za njegovo stvaralaštvo ipak valja istaknuti kako je u svojoj karijeri nastupao i snimao s istinskim velikanima jazza – od Joea Zawinula i Pata Methenyja do Georgea Bensona i Jaca Pastoriusa, da se spomenu samo neki od najvažnijih.

Posljednji spomenuti na Bonu je izvršio najveći utjecaj (što se i jasno čuje u njegovu sviranju), stoga nije nikakvo pretjerivanje ustanoviti da je ovaj Amerikanac kamerunskog porijekla jedan od najvažnijih baštinika Pastoriusova bogatog nasljeđa.

Fino nijansiran, eklektičan i moderan autorski jazz pogonjen nepogrešivim utjecajima afričke tradicijske glazbe koji se naziru kroz Bonin istančan skladateljski identitet

Damjan Grbac, poznati riječki kontrabasist i umjetnički voditelj festivala, kratkim je govorom predstavio 31. izdanje Jazz Timea te se osvrnuo na sve izvođače koji su obogatili ovogodišnji festivalski program, no ubrzo je pozornicu prepustio Boni, kojega je publika dočekala ekstatičnim pljeskom. Kroz prvih nekoliko numera dalo se iščitati što slušatelj može očekivati – fino nijansiran, eklektičan i moderan autorski jazz pogonjen nepogrešivim utjecajima afričke tradicijske glazbe koji se naziru kroz Bonin istančan skladateljski identitet, njegove suptilne vokalne kantilene, ali i uzbudljive ritmičke obrasce koje su donijeli Lecoq i Viccaro.

Tu je, naravno, i Bonino maestralno vladanje bas gitarom, čiji pregnantni akcenti upotpunjuju cijelu zvučnu sliku. Ono što ni laičkom slušatelju nije moglo promaknuti jest neopisiva lakoća međusobne interakcije unutar sastava, što se najviše očitovalo u dinamici – neovisno o dijametralnim kontrastima koji su se mogli čuti u pojedinoj kompoziciji; njihov zvuk ni u kojem trenutku nije bio opor, težak ili zagušen. Valja napomenuti kako određenu zaslugu za to treba pripisati i zaista egzemplarno postavljenom zvuku u dvorani, što publika duguje tvrtki G.I.S. i službenom ton majstoru sastava.

Foto: Jazz Time Rijeka

Još jedna karakteristika ovog projekta jest upravo nevjerojatna balansiranost svih izvođača. Iako svi redom prvorazredni virtuozi na svojim instrumentima, sviranje svakog pojedinca ni u kojem nije bilo odveć nametljivo ili dominantno u odnosu na ostale – publika je bila lišena isprazne virtuoznosti, jednoličnosti i međusobnog nadmetanja glazbenika, a umjesto toga dobila vješto kalibriran i dinamičan zvučni identitet sastava u kojem svaki pripadnik ima svoju autonomiju i potreban prostor. Sebična želja potpisnika ovih redaka bila je češće čuti Bonu u ulozi solista na bas gitari (većinski je u prvom planu bio njegov vokal), no sljubljenost vokalnih dionica s ostalim elementima ove glazbene priče nikoga nije mogla ostaviti ravnodušnim.

Publika je bila lišena isprazne virtuoznosti, jednoličnosti i međusobnog nadmetanja glazbenika, a umjesto toga dobila vješto kalibriran i dinamičan zvučni identitet sastava u kojem svaki pripadnik ima svoju autonomiju i potreban prostor

Posebnu draž koncertu podarila je Bonina karizmatičnost, jedna od ključnih karakteristika svakoga njegovog projekta. Njegov pristup uključuje gotovo neprestanu interakciju s auditorijem (ponekad i u tijeku izvođenja pojedine skladbe), što se najčešće manifestiralo responzorijalnim pjevanjem Bone i publike u maniri Bobbyja McFerrina, no najčešće obavijeno slojem satiričnosti i znalački usmjerenog humora. Iako bi za njegovu glazbu mogli istaknuti da posjeduje izvjesnu duhovnu, odnosno, religioznu dimenziju (napose zbog prije spomenutih tradicijskih afričkih utjecaja), nekoliko britkih doskočica kojih se ne bi posramio ni Christopher Hitchens čvrsto je svrstalo Bonin opus i stvaralaštvo u tabor sekularnosti.

Foto: Jazz Time Rijeka

Finale ovog jednoipolsatnog koncerta publika je dočekala na nogama, pjevajući zajedno s Bonom u iznad opisanoj maniri i nagrađujući ga zasluženim burnim aplauzom, nakon čega je uslijedio suptilan bis. Sve u svemu, ono što je Richard Bona sa svojim kvartetom podario riječkoj publici može se smatrati jednim od definitivnih koncertnih događaja na polju umjetničke glazbe ove sezone, a 31. iteracija festivala Jazz Time Rijeka tako je okončana spektakularno i u velikom stilu.

Ono što je Richard Bona sa svojim kvartetom podario riječkoj publici može se smatrati jednim od definitivnih koncertnih događaja na polju umjetničke glazbe ove sezone.

Moglo bi Vas zanimati