NAJDUGOVJEČNIJI ROCK FESTIVAL U HRVATSKOJ
45. Ri Rock u Palachu: Euforična inventura
Jubilarno izdanje riječkog festivala, svojevrsnog trademarka grada zatvoreno je u znaku jakog spoja mladih snaga i etabliranih nositelja scene, a niti ovoga puta nije izostala euforija potaknuta već tradicionalnim dodjelama nagrada za one koji su obilježili rokersku 2023.
Besmrtan je taj riječki rock, koji već četrdeset i petu godinu u vidu održavanja Ri Rock festivala potvrđuje Rijeku kao rasadnik mlade i otvorene alternativne scene, s novim i zanimljivim imenima za koja možemo reći da se u ovom gradu pojavljuju iz svakog kutka. Nagradama koje se tradicionalno dodjeljuju u sedam kategorija, pridružena je ove godine još jedna za koju je od početaka dodjeljivanja nagrada na četrdesetom Ri Rocku odlučeno da će biti dodijeljena svakih pet godina, a riječ je o nagradi „Legenda Ri Rock scene“ koja je dodjeljivana pojedincima koji su posebnim zaslugama pridonijeli riječkoj rock sceni. U pauzama između bendova dodjeljivali su se Ri Rock kipići, o čijem dodjeljivanju je odlučio žiri sastavljen od važnih aktera riječke rock scene, uz iznimku nagrade za legendu Ri Rock scene o kojoj je odlučila Udruga Ri Rock.
U prvoj večeri nagradu u kategoriji T-shirt art 2023. odnio je dizajn All Things Rotten i Dorotee Varge za Zenoth, Album art cover 2023. Pomelo Chess Society za album En Passant Pomelo Chess Society, za Spot 2023. “Prokjeti pust“ Po’ Metra Crijeva koji je realizirao Gržinčić Creative Visuals, dok su se u konkurenciji za Nove nade 2023. proslavili Pomelo Chess Socety. U drugoj večeri legendom Ri Rock scene proglašen je Damir Čargonja – Čarli, Single 2023. Ivica Vrkić pokupili su The Black Room za “Future Memories“, Boškarin IV Po’ metra crijeva dobitnik je nagrade za Album 2023., a Zenoth je kipić dobio u kategoriji Izvođač 2023.
Ove godine nagradni fond za bendove premašuje šest tisuća eura, a iz Udruge Ri Rock zadovoljni su svim što su uspjeli postići u posljednjih pet godina, tako da je ovogodišnje izdanje festivala došlo kao potvrda dobrog pravca u kojemu „plovi brod zvani Ri Rock“. Dapače, djeluje kako Udruga razmišlja u smjeru nadolazeće ekspanzije u vidu dodjeljivanja nagrada tako da postoje ideje o realizaciji uvođenja nagrade za „bend desetljeća“ ili „životno djelo“, koja bi mogla osvanuti za sljedeću okruglu godišnjicu.
– U sklopu 40. Ri Rocka promijenili smo cijeli festivalski koncept, koji je i prije nego što smo mi organizirali Ri Rock bio u old school formatu „battle of bands“. U principu, prije pet godina nagoviještena je ta nova priča, novi izgled i sveukupni vibe festivala, a to je u označilo predstavljanje mladih bendova riječkoj publici, dok se s druge strane pojavio Ri Rock kipić i cijela ta dodjela nagrade koja zapravo daje još veći uvid na samu scenu i gdje veliku vidljivost u medijima dobivaju i dobitnici nagrada, ali i nominirani, istaknuo je Vinko Golembiowski, dopredsjednik Udruge Ri Rock.
Uz neizostavnu potvrdu aktualnih imena koji su se u tekućoj godini profilirali kao nositelji riječke scene, kao i svake godine riječkoj publici predstavio se spoj jakih koncertnih snaga sastavljen od novih imena i etabliranih headlinera festivala. Prvu festivalsku večer otvorile su mlade snage Altered Taste koji su publiku proveli kroz novostvorene materijale, a već s nastupom hardcore street punk benda Meantime nagoviještena je tvrda i žestoka atmosfera u kojoj se nastavio odvijati ostatak koncertne večeri. Lovranski čarobnjaci Sick Sheets definitivno su potvrdili svoju autentičnost u prvom dijelu večeri, nošeni frenetičnom silom mistične psihodelije aranžiranoj u novoj inkarnaciji postava za esencijalni trio klavijatura, basa i bubnjeva bend je u live izvedbi pokazao kako je dobio još zaokruženiji i tamniji zvuk koji se u potpunosti stopio s koncertnim ambijentom Palacha. Eksplozivna kombinacija koja je nastupila u slijedu Po’ Metra Crijeva – Mašinko označila je točku kumulativne prekretnice u prvoj festivalskoj večeri. Spojem starih ča metal klasika i skladbi s najnovijeg albuma Boškarin IV, aveti pastoralnih istarskih glazbenih krajolika Po’ metra crijeva, kako su sami najavili, „sopelom koja prekrasno para uši“ priredili su četrdesetominutni performans u kojemu je pozornica postala poprištem naracije legendi jezivih protagonista. Odjavni pankerski dio večeri pripao je Mašinku koji je punk veselicama uz predstavljanje materijala s novog albuma Pozovite rapsode zajamčio kontinuiranu pankersku šutku, dok su riječke snage Johnny Quid i Krletka postavili standarde za vatreni nastavak druge večeri Ri Rock festivala.
Žanrovskim eskapadama koji su rezultirali uspješnim eksperimentima predstavili su se Kiler i Kateriana, a da je punk uvijek sigurna formula za animirati publiku pokazao je nastup Mokrih filtera koji su osim materijala s naglaskom na prvi demo album Evo nas, jebiga izveli i obradu punk rock himne “Vjeran pas“ riječkih Termita. Nepobitni prkos i vjernost iskonskim korijenima pokazali su Ministranti čija misija služenja na oltaru umirućeg rock ‘n rolla im je priskrbila uspjeh i zapaženost autoironičnog albuma Rock je mrtav, a i sama publika pokazala je da je riječki bend sila u nastajanju čije pjesme su široko pozdravljene i otpjevane. Zadarska Alergija potvrdila je tridesetogodišnju neprolaznost zvuka uličnog punk rocka koji je žestokim društveni angažmanom priskrbio mjesto u prvoj ligi punk rock scene u regiji. Četrdeset i peto izdanje Ri Rock festivala privedeno je kraju uz spoj iskusnih automoto rokera Bolida, dok je završni epilog pripao lanjskom pop rock bendu Raspad sistema.