flauta i suvremeni ples u sv. Donatu
Solo i mono play Ane Batinice i Matee Bilosnić
U gradu plesnog festivala Monoplay, glazbeni se program festivala Glazbene večeri u sv. Donatu odlučio ogledati u formi karakterističnoj za Monoplay – spajajući u koncertno-plesnoj mono večeri solističku flautu Ane Batinice s plesnim solom Matee Bilosnić.
U prenošenju ideja, promjenama, pripovijedanju i preuzimanju plesa ondje gdje ga na sceni nema, pridružio im se francuski skladatelj 16./17. stoljeća, Marin Marais, plesnim varijacijama koje su flautistički aranžman dobile u 20. stoljeću, a koje je Ana Batinica rasporedila između odabranih skladbi nesvakidašnjega recitala.
Akustički specifikum u ovom je slučaju zvuk solističkog glazbala najčišćeg tona, odnosno alikvotski najoskudnijeg, te stoga potporanj cjelini nalazi i u dramaturškom, tematskom, kao dakako i scenskom elementu koji su izdašnih sat vremena programa za solo flautu (uz iznimku jedne skladbe za flautu i elektroniku) približili raznolikoj publici u crkvi sv. Donata.
Imanentno plesnog karaktera, Les Folies d’Espagne Marina Maraisa gotovo su u cijelosti ostale nekoreografirane, dok se pažnja Matee Bilosnić okrenula ka suvremenim i djelima romantizma predstavljenim naizmjence s Maraisovim kratkim stavcima. . U prvome od triju stavaka za flautu Pierrea Octavea Ferrouda, zauzimajući središnji dio scene tik uz flautisticu, plesačica iznosi svojevrsni koreografsko-scenski prikaz glazbenog protoka skladbe, s najvećim osloncem na melodijski aspekt i tijek.
Nakon drugog niza Maraisovih folia, drugi Ferroudov stavak razvija plesni pokret u slobodnije korištenje prostora, pri čemu se zvuku flaute pridružuje i muki odzvuk plesnih koraka obogaćen akustičkim karakteristikama prostora sv. Donata. Batinica u neposrednosti plesnog pokreta kao da nalazi poticaj za (tehnički zavidnu) interpretaciju.
Treći stavak, ujedno posljednji dio prvog programskog trobroda, izveden je uz položaj obiju izvođačica na objema stranama publike, svaka u jednome brodu, nasuprot publici, zaključujući koreografski vrlo sadržajan kraj prvoga dijela koncerta, uz pregršt virtuoznih glazbenih trenutaka tehnički vrlo ambiciozno iznesenih pred publiku.
Nešto veći naglasak na dinamičko nijansiranje donosi početak drugoga dijela koncerta uz Maraisove folie (VII – X), a čitav je drugi dio koncerta posvećen skladateljima suvremene glazbe, među kojima su i dva hrvatska autora čije je skladbe Batinica interpretski ranije pripremila za tonsko bilježenje na albumu Pticopjev pa je time bilo jasno kako će publici biti predstavljena zavidna razina tehničke i interpretativne pripremljenosti, s obzirom na to da pripremanje izvedbe za diskografsko izdanje iziskuje poseban način slušanja i vrstu pažnje oko oblikovanja interpretacije u cjelini.
Istoimena skladba za flautu i elektroniku Tibora Szirovicze zazvučala je u prostoru sv. Donata puno bogatije nego bi to bilo u nekom minimalističkom (ma kako akustički čistom) koncertnom prostoru, crpeći novu dimenziju upravo iz predane izvedbe solistice, kao i činjenice da je doživjelo svoje svojevrsno otpuštanje u repertoarni život. Batinica ostavlja dojam kako suvremenim djelima pristupa gotovo i s više izvedbenog žara, jakom interpretacijskom injekcijom, negoli klasičnom dijelu repertoara. Nastupom elektroničkog dijela skladbe započeo je u ovoj verziji i plesni dio, koji je vrlo kompatibilno oblikovao cjelinu, uz efektan završetak plesno-elektroničkog te zatim čisto plesnog trenutka na sceni.
Pticopjev Ane Batinice dozvao je i pokoju pticu svodovima sv. Donata, ali se za razliku od dubrovačkih čiopa u Dvoru, zadarski golubovi nisu odvažili oglasiti tijekom koncerta. Dvije skladbe hrvatskih autora, obje oslonjene na njima bliske izvanglazbene teme i fenomene, odvojile su Maraisove folie XI i XII, ovaj put uz nastavak ovaj put razmjerno eklektično usmjerenog plesnog potpisa Matee Bilosnić, inače nekadašnje članice slovenske plesne skupine En Knap.
Nastavljajući se na prethodno otvoreni novi zvukovni prostor Pticopjeva, „odmak od tradicionalnog građenja dramaturgije i upravljanja vremenom“ koji u skladbi Mixordia IV transmitting koristi Tomislav Oliver pružio je dobrodošao prekid fluidnog tijeka karakterističnih flautističkih virtuoznih kompozicijskih odsjeka u djelima prvog dijela koncerta te je glazbenica uspjela publici otvoriti možda nesvakidašnji prostor slušanja i susreta s idejama kakve su navikli susretati u književnosti ili drugim umjetničkim izrazima, ali ne u glazbi, kao što je to slučaj kod Olivera. Izvedena u ovakvom živom i izravnom kontekstu, njegova skladba naglašava jedno od ključnih pitanja koja donosi suvremena glazba: jesmo li spremni slušati (jedni druge)?
Programom i dramaturgijom koncerta Ana Batinica napravila je veliki korak ususret publici, možda i otežavši sebi posao pri tome, premda se to ne bi dalo ni zamijeniti ako bi to bio slučaj, budući da se scenski koncert u cjelini doimao izveden s lakoćom i vrlo bogatim tonom.
Povremeno bi akustika crkve intervenirala u virtuozne pasaže flaute, ali se tehničkom spretnošću, svjesno ili ne, solistica prilagodila i osvojila akustički prostor u svakom smislu. Nakon trinaestog plesnog Stavka Marina Maraisa, drugi je dio Batinica zaključila solistički, sjedeći u (publici) desnoj apsidi, iznoseći zasigurno prvu zadarsku izvedbu skladbe Quays za alt-flautu Giacinta Scelsija, nagrađenu toplim pljeskom. U šarenoj, ali jednako zainteresiranim slušateljima, tu se na trenutak osjetio koncentracijski zamor, čemu je kumovala vrućina te obližnji tamburin u blizini koji je publiku osjetnije omeo tijekom izvedbe dinamički I frazom osjetljive XV varijacije folie.
Capriccio br. 1 iz opusa 10b danskog „Beethovena flaute”, skladatelja Friedricha Kuhlaua, obilježila je vrlo dojmljiva koreografija sjena Matee Bilosnić. U nastavku je iz Tango etide br. 3 Astora Piazzole, više od uobičajeno izraženog karaktera tanga, izvučena Piazzolina vlastita folia, kroz koreografske odluke i one glazbeničke u rukama interpretkinje koja je svoj krug glazbeno i fizički zaključila povratkom na dio crkve koji je te večeri predstavljao centar scene, izvevši Maraisove posljednje (XXIII, XXIV, XXV) te inicijalni stavak, poput kakvog lajtmotiva početka, odnosno kraja.
Reakcije publike nakon koncerta potvrđuju kako kvalitetno osmišljeni, programski i koncepcijski promišljeni te vrhunski izvedeni program poput ovoga proširuju poimanje glazbenog doživljaja kakav se očekuje u okvirima programa festivala profilacije kakvu imaju Glazbene večeri u sv. Donatu. Politika, odnos domaće (potencijalne) publike, obližnji „tamburini“ različitih vrsta te pitanja o tome što je uopće na horizontima glazbenih festivala turističkih središta zemlje i koje mjesto kultura doista zauzima u njima ovaj put ostavljamo po strani.
Uz, nadajmo se, neupitne temelje klasičnom programu koje primarno drži Zadarski komorni orkestar, uz gostovanja i pažljivo odabrane programe komornih sastava i solista, valja imati na umu kako razliku između vrijednosti nekog kulturnog središta u odnosu na programe nešto manjih sredina koje također produciraju programe klasične glazbe, čini upravo ulaganje u kvalitetne programe suvremene glazbe te posredno u nacionalnu umjetnost uopće. To i ovaj koncert čini dobrom smjernicom u daljnjem programiranju te vrijednim pažnje (a u nekim slučajevima i sedmosatne vožnje autobusom).
64. Glazbene večeri u sv. Donatu zaključit će ovog utorka svečani koncert solista Zadarskog komornog ansambla, koji će u tom inspirativnom koncertom prostoru ovo festivalsko izdanje zaključiti glazbom Borisa Papandopula i Antonina Dvořáka.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.