BERISLAV ŠIPUŠ, KVARTET ARDITTI I ZAGREBAČKA FILHARMONIJA
Meeting point u Crvenom

Gostovanje Kvarteta Arditti, međunarodno priznatog gudačkog kvarteta, specijaliziranog za izvedbe glazbe 20. i 21. stoljeća, 25. travnja u Crvenom ciklusu Zagrebačke filharmonije, bez daljnjeg je hvalevrijedan programski pothvat.
Uz vrhunac večeri – praizvedbu Koncerta za gudački kvartet i orkestar, Music for four characters… and not only Berislava Šipuša, jednog od naših najgorljivijih i najaktivnijih promotora suvremene glazbe, koji je tom prigodom i ravnao izvedbama, nije teško zaključiti kako je taj glazbeni događaj proteklog petka donio dašak dobrodošle smionosti i pregršt entuzijazma svih sudionika.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Tome u prilog svakako ide i višegodišnje ispreplitanje njihovih umjetničkih putova. Naime, uz prvo koncertno gostovanje na Muzičkom biennalu Zagreb 1987., Kvartet Arditti bilježi i nastupe na Samoborskoj glazbenoj jeseni 2014. te na Osorskim glazbenim večerima 2018. i 2023., kada su na programu bili upravo gudački kvarteti Berislava Šipuša, koje je potom trajno zabilježio 2024. na CD-u u izdanju diskografske kuće Croatia Records.
Glazbeni događaj proteklog petka donio je dašak dobrodošle smionosti i pregršt entuzijazma svih sudionika
Višestruko nagrađivani skladatelj, dirigent i pedagog Berislav Šipuš, kao umjetnički voditelj Cantus Ansambla od njegova osnutka, predano pronosi suvremeno glazbeno stvaralaštvo u Hrvatskoj i u inozemstvu, a nakon što je početkom 2000.-ih bio ravnatelj Zagrebačke filharmonije, s orkestrom je ostvario niz dojmljivih skladateljsko-dirigentskih suradnji.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Početak uzbudljive koncertne večeri bio je u znaku samostalnog nastupa Kvarteta Arditti, uglednog sastava koji je u više od pola stoljeća postojanja, ispunjenog zavidnim brojem praizvedbi, koncerata, seminara, nosača zvuka i suradnji sa skladateljima, postao nezamjenjiv i neizostavan dio povijesno-glazbene slagalice.
Uz utemeljitelja, violinista Irvinea Ardittija, članovi Kvarteta danas su violinist Ashot Sarkissjan, violist Ralf Ehlers i violončelist Lucas Fels, koji su u izvedbi jednog od temelja svoga repertoara, Polaganog stavka (Langsamer Satz), za gudački kvartet Antona Weberna, prikazali sve nijanse skladnog komornog muziciranja.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Rano djelo jednog od predstavnika tzv. druge bečke škole, objavljeno i praizvedeno posthumno, ispunjeno je raskošnim harmonijskim zbivanjima, a njegov moćni glazbeni sadržaj osjenčan je liričnošću i ekspresivnošću. Izražajnost i profinjenost izvirale su iz svakog besprijekorno odsviranog tona toga delikatnog ostvarenja, podjednako u pojedinačnim dionicama i u homogenom, pomno oblikovanom zvuku gudačkog kvarteta u cjelini.
Izražajnost i profinjenost izvirale su iz svakog besprijekorno odsviranog tona toga delikatnog ostvarenja
U nastavku koncerta svjedočili smo nesvakidašnjem glazbenom događaju. Kvartetu Arditti na podiju su se pridružili Zagrebačka filharmonija i maestro Berislav Šipuš, kako bi udruženim snagama praizveli njegov Koncert za gudački kvartet i orkestar, naslovljen Music for four characters… and not only, iza čijeg nastanka stoji zanimljiva priča. Nakon što je Kvartet Arditti prije dvije godine završio studijsko snimanje triju gudačkih kvarteta Berislava Šipuša za već spomenuti nosač zvuka, prema njegovim riječima, Irvine Arditti predložio mu je da sklada i četvrti, čemu on nije bio osobito sklon, smatrajući kako je svim sudionicima projekta potreban odmak od tog iskustva.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Nakon toga, članovi Kvarteta skladatelju su se obratili s novim prijedlogom, da za njih napiše Koncert za gudački kvartet i orkestar. Budući da su skladbe za taj sastav doista rijetkost, Berislav Šipuš odlučio se upustiti u taj pothvat, istaknuvši u programskoj bilješci:
„U ovom slučaju put me odveo prema nekom ‘meeting pointu’ s četiri različite osobnosti, četiri ‘stranca’ koji dolaze iz različitih sredina, nacija, koji govore različite jezike, a koji ipak tako skladno ‘komuniciraju’ kada krenu koristiti svoj zajednički jezik – GLAZBU.“
Doista, svojim višeslojnim djelom, u kojem koristi bogat instrumentarij, s istaknutim i međusobno nadopunjujućim ulogama svih članova Kvarteta Arditti, a potom i glazbenika Zagrebačke filharmonije, od pjevne dionice harfe, preko moćne udaraljkaške sekcije, uvjerljivih puhača, s naglaskom na dionicu flaute i angažiranu, suptilnu podršku gudača, Šipuš je oblikovao niz živopisnih događaja, trenutaka i ugođaja, iz kojih se izlijevaju raskošan kolorit, domišljati ritmovi i inventivna harmonijska rješenja.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Članovi Kvarteta Arditti bili su ozvučeni u pojedinim dijelovima te dinamične skladbe, ispunjene brojnim kontrastima i iznenađenjima, poput uporabe didžeridua i uzvika glazbenika, a u sinergiji s uvjerljivim članovima Zagrebačke filharmonije, pod dominantnim vodstvom skladatelja i dirigenta Berislava Šipuša, ostvarili su angažiranu izvedbu, koja je – poput skladbe same – slušateljima, uz snažan dojam, ostavila i dovoljno prostora za promišljanje.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
Vremena za slijeganje dojmova bilo je u stanci koncerta, nakon koje je uslijedila izvedba Pete simfonije u B-duru, D. 485 Franza Schuberta, prikladno zatvorivši pomno osmišljeni programski krug. Schubertova melodijski dojmljiva, suptilna mladenačka skladba odiše vedrinom i umjerenošću, a njezin inventivan glazbeni sadržaj pred izvođače stavlja brojne izvedbene izazove, kojima su Zagrebačka filharmonija i Berislav Šipuš s lakoćom ovladali, zaključivši koncertnu večer skladnom, klizećom izvedbom u smirenom, dostojanstvenom ozračju.

Arditti Quartet / Foto: Pixsell/ZF
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.