16
srp
2023
Izvještaj

Solo piano

Emeli Sandé na Tvrđavi svetog Mihovila

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku /Valerio Baranović, Tvrđava kulture Šibenik

share

Šibenska Tvrđava svetog Mihovila iz godine u godinu predstavlja sve sjajniji i snažniji koncertni program.

U jubilarnoj godini kada obilježava desetu koncertnu sezonu, organizatori su doveli škotsku pjevačicu Emeli Sandé koja je u subotu, 15. srpnja, prvi put nastupila u Hrvatskoj upravo na toj, meni jednoj od najljepših pozornica na Jadranu! Iako je svjetsku slavu doživjela zahvaljujući pjesmama izuzetno bogatog produkcijskog štiha, u Šibeniku se predstavila u jedinstvenoj “Solo piano” izvedbi kojom je tek posebno istaknula kvalitetu svog glasa.

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku/Valerio Baranović, Tvrđava kulture Šibenik

“Dobra večer svima! Moje ime je Emeli Sandé. Tako sam sretna što sam ovdje sa svima vama u vašoj prekrasnoj zemlji. Prvi put nastupam u Hrvatskoj i stvarno se nadam da ćete uživati u glazbi! Hvala”, obratila se publici i izazvala gromoglasan pljesak ovim podužim predstavljanjem na hrvatskom jeziku!

Koncert je otvorila pjesmom “Yes You Can”, a nastavila svojim prvim singlom “Heaven” iz 2011. o tome kako živjeti život, kako očuvati svoje srce i taj život učiniti jednostavnijim. Sa svog debitantskog albuma Our Version of Events iznijela je i mračnu pjesmu “Daddy” o opsesiji i ovisnosti. Ono što obilježava pjesme Emeli Sandé uvijek je neka važna poruka koju želi prenijeti glazbom. Naglasila je kako je ovo stvarnost mnogih ljudi koji su u destruktivnim vezama i uopće ne libi govoriti o raznim temama koje bi trebale potaknuti raspravu.

Upravo je tako i na prošlogodišnjem album Let’s Say for Instance objavila pjesmu “Another One” potaknutu rasističkim ubijanjima na ulicama. S njega je izvela i “Look What You’ve Done” za koju kaže da je nastala na jednom putovanju u Švicarskoj. S obzirom na to da je u više navrata spomenula kako živimo u prekrasnoj zemlji i da će sljedećih nekoliko dana ovdje ljetovati, možda na nekom od sljedećih koncerata otkrije i kako je neka pjesma nastala u Hrvatskoj. S novog albuma izvela je i baladu “There Isn’t Much” o tome da je imala sve što ju je činilo uspješnom, ali ne i nekoga s kime bi taj uspjeh podijelila.

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku/Valerio Baranović, Tvrđava kulture Šibenik

Nema sumnje da su najviše reakcija izazvale pjesme s njenog prvog albuma koji je deset uzastopnih tjedana bio na vrhu najprodavanijih albuma u Ujedinjenom Kraljevstvu. Album Our Version of Events nagrađen je Brit Awardom za najbolji album te godine, a Emeli Sandé najboljom pjevačicom. “My Kind of Love” jedna je od tih pjesama koja ju čini prepoznatljivom, a koja govori o važnosti ostajanja s osobom i onda kad vremena više nisu tako sjajna, dok “Clown” priča o ulogama koje moramo igrati u životu i maskama koje stavljamo na lice.

Kako kaže, iako ju je napisala prije 12 godina, još uvijek rezonira s njom kad ju izvodi. Iako “River” nikad nije bila objavljena kao singl, Sandé je podijelila kako neke pjesme koje joj najbrže dođi nekako najdulje ostaju u srcu. U cijelom je repertoaru posebno iskočila “Wonder” koju je napisala s Naughty Boyem. S drugačijim klavirskim aranžmanskim rješenjem doista je bila osvježenje na koncertu jer je već nakon 45 minuta njeno sviranje klavira počelo zvučati monotono i predvidivo. Upravo je tako Lennonova “Imagine” došla u savršen trenutak za podilaženje publici.

Za nju Sandé kaže da joj je bila inspirativna, formativna i jedna od najdražih pjesama na svijetu. Kad je odrastala, pojašnjava, da su ljudi koristili glazbu kako bi govorili o njima bitnim stvarima. Za ovu pjesmu kaže da je jednako relevantna danas kao i onda kad ju je Lennon napisao. Njome je izazvala blago pjevušenje publike, no nažalost, njena izvedba nije bila inovativna ni po čemu i služila je više kao neki predah od autorskog materijala.

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku/Valerio Baranović, Tvrđava kulture Šibenik

Nešto je manje pjesama na setlisti posvetila je albumima Long Live the Angels iz 2016. (“Hurts” je najavila s “Ljubav može biti nevjerojatna, ali također vas može rastrgati na komadiće” i “Breathing Underwater” o postizanju nemogućeg) i Real Life iz 2019. (“Shine” je posvetila svojim prijateljicama iz fakultetskih dana koje su došle na šibenski koncert).

Još jedna od novijih pjesma bila je “Brighter Days”, optimistična himna s novog albuma koja je uz slavnu “Beneath Your Beautiful”, napisanu s Labrinthom, bila službeni kraj koncerta, no gromoglasan pljesak doveo je ponovno Emeli Sandé na pozornicu gdje je izvela svoje dvije najsnažnije pjesme, “Next To Me” i “Read All About It, Part III”, suradnju s reperom Professorom Greenom koja ju je lansirala u glazbenu orbitu.

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku/Valerio Baranović, Tvrđava kulture Šibenik

Iako kaže da joj je bitno prenositi važne poruke u svojim pjesmama, one ovako ogoljene, bez grandiozne produkcije, zapravo otkrivaju koliko Sandé koristi opća mjesta u svojem pisanju. Ona su možda skrivena dobrim aranžmanskim rješenjima u studijskim verzijama i kad ih povremeno čujemo na radiju ne dolaze toliko do izražaja, no kada se njene pjesme slušaju ovako izložene, zapravo otkrivaju da je njen glas glavni adut, ne toliko kantautorski rad, stoga mnoštvo floskula zapravo banalizira njen nastup.

Iste je večeri na Ljetnoj pozornici u Opatiji nastupila Norah Jones i nisam dvojila kada sam birala na koji ću koncert otići jer sam Jones prije nekoliko godina slušala uživo u Padovi. U ovako solo klavirskoj izvedbi, Sandé me podsjetila na taj koncert Nore Jones i svojom pojavom čak možda malo i na Ninu Simone na legendarnom koncertu u Montreuxu 1979. no ove umjetnice osim glasa imaju itekako snažne i slojevite pjesme koje prenose poruke na puno više razina.

Emeli Sande u Šibeniku

Emeli Sande u Šibeniku

I dok smo navikli slušati vokal Emeli Sandé na studijskim snimkama, u live izvedbi možda se mogao dobiti dojam kako se štedi pjevajući vrlo često u falsettu, no često i neočekivano mijenjanje pozicija glasa daje naslutiti kako je to upravo taj njen showcase koji želi podariti publici na svojim izvedbama uživo, pjevačku vještinu kojom iznosi svoju opipljivu melankoliju. To je doista vrijedno divljenja.

Sat i pol klavirskog koncerta ljupke škotske kantautorice bio je jedan stvarno dobar završetak vrućeg ljetnog dana s blagim povjetarcem na Tvrđavi.

Moglo bi Vas zanimati