Green Moves EU Music
Prvi korak prema zelenoj i održivoj hrvatskoj glazbenoj industriji
Ministarstvo kulture i medija u suradnji s hrvatskim Uredom za izvoz glazbe We Move Music Croatia organiziralo je međunarodnu konferenciju pod nazivom Green Moves EU Music – na putu prema zelenoj i održivoj glazbenoj industriji
Konferencija se održala u zagrebačkom klubu Peti kupe, okupila je brojne glazbene profesionalce, a moderirao ju je Milan Majerović Stilinović (HDS ZAMP). Radni je jezik bio engleski i uvodnu je riječ imala ministrica kulture i medija Republike Hrvatske Nina Obuljen Koržinek: „Pravo je zadovoljstvo i privilegija poželjeti vam dobrodošlicu danas i reći da smo ponosni što smo uspjeli organizirati ovu konferenciju i započeti ovu diskusiju u Hrvatskoj samo nekoliko mjeseci nakon što se pojavila ideja u Šibeniku na konferenciji i showcase festivalu SHIP. Počinjemo učeći od dobrih primjera naših kolega iz cijelog svijeta koji su uključeni u zelene projekte i novu vrstu refleksije za duži period vremena“, započela je ministrica.
„Moram reći da je klimatska kriza jedna od kriza koja je ovdje da ostane s nama, s našom djecom i s generacijama koje dolaze i nema jedne osobe ili jedne industrije koja ne može ili ne treba na bilo koji mogući način, doprinijeti da bude opreznija, senzibilnija i uključenija u pronalaženje načina za borbu protiv klimatskih promjena“, zaključila je, dodajući da je glazbena industrija već preživjela jednu od najvećih kriza – pandemiju, a u tim se trenucima držala zajedno kako bi spasila živote, ali i glazbenike, organizatore i promotore te pronašla načine za održavanje industrije kroz različite programe i inicijative kao što je bio program Jer svirati se mora.
U svom je govoru istaknula i svoj ponos na impresivne statistike o broju održanih glazbenih događaja u prošloj godini koje je objavio HDS ZAMP, ističući hitnost pronalaženja kreativnih rješenja za smanjenje (barem) ugljičnog otiska u brzorastućoj glazbenoj industriji. Posebno je zahvalila i našem Uredu za izvoz glazbe koji je u samo godinu dana postojanja postigao iznimne rezultate, ističući da je upravo SHIP konferencija i showcase festival bila pokretačem mnogih ideja i promjena na glazbenoj sceni. Uz ministricu, uvodnu riječ preko video poruke dao je i Georg Häusler, direktor za kulturu, kreativnost i sport (DG EAC, Europska komisija).
Više nam je o motivaciji i inspiraciji za Green Moves EU Music konferenciju rekao Krešimir Partl, državni tajnik Ministarstva za kulturu i medije: „Motivacija je nastala u Šibeniku, na konferenciji SHIP koju je organizirao Ured za izvoz glazbe. Njezin predsjednik Dražen Baljak i ja tada smo slušali europske prakse u politici prema zelenijoj glazbenoj industriji i složili smo se da bi bilo dobro organizirati konferenciju posvećenu isključivo tome i čuti najbolje prakse iz Europske unije, pogotovo vezano uz sredstva koja se nude, ali i oko toga kako velike manifestacije, velike koncerte i velika događanja učiniti zelenijima.“
Na koje načine Ministarstvo kulture i medija planira podržati organizatore, promotore i glazbenike na putu prema zelenijoj i održivijoj glazbenoj industriji?
„Mi imamo jako puno natječaja kojima podupiremo glazbenu i cijelu kreativnu industriju. Možda je najznačajniji ovaj upravo sada raspisan iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti za digitalnu transformaciju kreativne industrije. To je sto posto digitalni natječaj koji će ponuditi sredstva za kapacitiranje te industrije, prvenstveno u digitalnom smislu koji je, dakle, obazriv prema okolišu, ali koji čini našu industriju konkurentnijom, pogotovo međunarodno“, istaknuo je državni tajnik Krešimir Partl koji je uz Dražena Baljka i Willyja Kokola, predstavnika Europske komisije te programa i okvira za inicijative i programske aktivnosti Europske komisije za potporu europskom glazbenom sektoru Music Moves Europe (MME) sudjelovao u okruglom stolu pod nazivom Europske i nacionalne prakse u području glazbe.
Govornici su podijelili svoja iskustva i istaknuli programe i natječaje te tipove financiranja koji su dijelom inicijative EU na putu prema zelenijoj glazbenoj industriji, kao i svoja iskustva i diskusije o pozitivnim primjerima kolega iz glazbene industrije. Rob van Wegen, koordinator održivosti najvećeg europskog showcase festivala ESNS (Eurosonic Noorderslag) održao je predavanje pod naslovom Odgovor na izazove klimatskih promjena u području glazbe te interaktivnu radionicu Kako doprinosimo ozelenjavanju u području glazbe? Rob je u svojoj prezentaciji posebno istaknuo činjenicu da se transformativne EU politike i ključne strategije kao što je Europski zeleni dogovor zapravo oslanjaju na doprinose kulturnog i kreativnog sektora.
Na primjeru ESNS-a, Rob je postavio i otvorio tri ključna pitanja koja bi trebala voditi do aktivnog djelovanja: Kako da stvorimo jednake mogućnosti kako bismo radili na održivosti okoliša u glazbenom sektoru?, Kako da pružimo lakši pristup dostupnim informacijama o ekološkoj održivosti u glazbenom sektoru? te Kako prelazimo sa znanja na djelovanje?, odnosno iz teorije u praksu, zaključujući da glazbeni sektor, nakon odgovaranja na ova tri pitanja, mora početi djelovati kako bi uopće mogao nastaviti razgovor i diskusiju.
Nakon predavanja, Rob nam je prenio svoje dojmove i savjete: „Jako je dobro organizirana konferencija. Razgovarali smo o politici i strukturi europske glazbe, a onda smo se prebacili na odlične primjere i okvir u koji se svi primjeri uklapaju – zašto je važno raditi na ozelenjavanju glazbene industrije i kako to učiniti. Mislim da je jako važno priznati stanje u kojemu se hrvatska glazbena industrija trenutno nalazi i umjesto daleko u budućnost, gledati u svoj sljedeći korak naprijed, ostati realističan, optimističan i motiviran uspjesima koji se nalaze u tom sljedećem koraku.“
Nakon kratke pauze, Willy Kokolo, predstavnik Music Moves Europe (MME) održao je predavanje na temu Mehanizama potpore EU-a za područje glazbe, ističući programe poput Kreativne Europe koji nude različite natječaje za financiranje glazbenih projekata u Europskoj uniji. Willy je iznio i Radni plan za kulturu 2023.-2026. vijeća Europske unije posebno se osvrćući na zelene prioritete usmjerene na klimatsku akciju i okoliš. José Mateus Nunes Alves (Boom Festival), Mathilde Sallez (Períscope, koordinatorica za europske projekte Footprints – Better Live) i Darija Krušelj (metalska jezgra Čakovec, ModulAct) prezentirali su Primjere dobre prakse u zelenoj glazbi prikazujući ekološki održiv festival, slow mobility koncept organizacije turneja i kreativni projekt ModulAct čiji je cilj stvaranje holistički održivih mehanizama.
José je predstavio portugalski Boom Festival koji je organiziran u prirodi, a funkcionira na zavidno zelenoj razini te jedini profit crpi od prodaje ulaznica. „Održivost okoliša najvažnija je osobina našeg festivala. Mi ne prodajemo zemlju ili izvođača, nego dobro iskustvo za publiku koju osvještavamo o onome što radimo kako bi oni mogli pokupiti naše ideje i također ih prakticirati. Prvi sam put u Hrvatskoj i primljen sam s mnogo ljubavi, sjajno je. Mi organiziramo drugačiji festival od onoga što vi radite ovdje. Mi smo kamperski 24/7 festival, ali možemo vam savjetovati da budete strpljivi. Samo moramo početi i mijenjati ljude svojim dobrim idejama. To je ono što vam želim poručiti“, optimistično nam je savjetovao José nakon konferencije.
O dojmovima konferencije i glavnim zaključcima razgovarali smo i s Draženom Baljkom, predstavnikom We Move Music Croatia: „Ovo je prvi korak prema nekoj konkretnoj komunikaciji oko problema i mogućnosti koje se tiču implementiranja zelenih tehnologija u glazbenoj industriji. To je jedna tema koja u Europi postoji već dugo, a kod nas se tek pokreće i postoji puno nejasnoća, pa smo danas pokušali, a mislim da smo i uspjeli, dosta toga objasniti kroz konkretne primjere dobrih praksi europskih klubova, festivala i asocijacija koje na tome već dugi niz godina rade.“
Što se hrvatskih praksi tiče, napominje: „Mislim da smo tek na početku iskorištavanja ovih mogućnosti, a ono što je vrlo bitno jest da se to ne shvati kao problem, nego kao mogućnost u kojoj svi doprinosimo nekom boljitku u borbi s klimatskim promjenama, ali na svoj način, koji je zapravo jako konkretan. Tu postoje zaista konkretni primjeri, mi smo na početku, kažem, mi smo malo tržište, naša je problematika prilično komplicirana i mi smo čak i bez ovih zelenih varijanti u priličnim problemima, financijskim ili problemom karata… Premalo smo tržište. Kada u tu cijelu jednadžbu stavimo i zelenu problematiku, jako se malo ljudi s tim želi uhvatiti u koštac, ali treba jer je to nešto što nam budućnost nosi i nešto što će u jednom trenutku možda postati i obveza. Ako i ne postane obveza, sigurno je naša dužnost.“
Na koji će način We Move Music djelovati u tom smjeru?
„Mi već djelujemo u tom smjeru tako da educiramo ljude, radimo ovakve konferencije i panele gdje želimo educirati i objasniti što im je sve činiti, kako mogu od svega profitirati i oni Majka Zemlja. Ono što radimo na dnevnoj bazi je komunikacija s umjetnicima, dakle s izvođačima koji idu na turneju van i objašnjavamo im koji su okviri i na koji se način mogu prilagoditi toj situaciji. Komuniciramo i s promotorima, bookerima, menadžerima, dakle s industrijom, koja isto tako postavlja puno pitanja na koja im pokušavamo dati odgovore i inpute na koji način da primijene zelene tehnologije u svom poslovanju“, zaključio je Baljak.
Važno je napomenuti da ugljični otisak nije jedini problem te da se na održivost i ozelenjavanje industrije može utjecati na različite načine – od konkretnih mikrorazina do onih malo većih, te da je svaka mala i pojedinačna promjena veliki korak prema kolektivnom boljitku i zelenijoj budućnosti.