Hojsak, Novosel i Spassov u Slavonskom Brodu
Hod po glazbenom rubu
Prije nekoliko godina izazivali su čuđenje, a danas su prepoznatljiv hrvatski glazbeni brend. Postavljalo se pitanje kako će funkcionirati spoj tambure i kontrabasa.
Prvi od njih uobičajeno je smatran folklornim instrumentom, a drugi sastavnim dijelom gudačke tradicije klasične glazbe. No, s druge strane, tambura je već odavno prevladala stereotipnu ograničenost na život u KUD-ovima ili estradiziranim pop-folk sastavima, a kontrabas nikada nije imao ugled kao neki srodni i povijesno mnogo prominentniji članovi njegove obitelji. Ružno pače ‘ozbiljne’ glazbe – tambura – i ružno pače prestižne ‘gudačke loze’ – kontrabas – procvali su u novom ruhu kada su 2016. godine Filip Novosel i Tihomir Hojsak odlučili započeti svoj neobični zajednički eksperiment.
U početcima Bow vs. Plectrum, danas Hojsak & Novosel, ovaj duo znatiželjnih i entuzijastičnih glazbenika danas iza sebe ima nekoliko albuma, Porine i druge nagrade, nastupe u Hrvatskoj i diljem svijeta te putujuću radionicu o autorstvu namijenjenu srednjoškolcima za koju ih je angažiralo Hrvatsko društvo skladatelja.
U sklopu ovoljetne koncertne turneje koja je započela u lipnju u Topolju i Brodskom Stupniku, nastavila se u Petrinji s gostom Perom Galićem i u Karlovcu s Vlatkom Stefanovskim, slijedila su dva uzastopna koncerta 1. srpnja u Zagrebu i 2. srpnja u Slavonskom Brodu na kojima je duo ugostio bugarskog instrumentalista, svirača kavala, i skladatelja Theodosiija Spassova.
Potonji koncert održan je u sklopu 33. Brodskoga glazbenog ljeta, na otvorenoj pozornici ispred Kazališno-koncertne dvorane Ivana Brlić-Mažuranić. Dodajmo da će u sklopu turneje posjetiti otok Vis, a zatim se uputiti u Varnu (Bugarska), Novi Sad (Srbija) te turneju zaokružiti krajem kolovoza u rumunjskom gradu Braşovu gdje će im gost ponovno biti Spassov.
Iako ove godine Hojsak & Novosel promoviraju svoj zadnji album naslova Traditional songbook, koncert u Slavonskom Brodu bio je kolažna kombinacija njihovih glazbenih uspješnica, odabira s novog albuma i autorskih dodataka glazbenoga gosta.
Već prvi izlazak na pozornicu, Tihomira Hojsaka samoga kojemu se potom pridružio Filip Novosel, naslutio je smjer u kojemu će izvedbeni repertoar te večeri ići. Instrumenti ‘ukopčani na razglas’, elektronička pomagala za uzorkovanje motiva i glazbene efekte, svjetlosno-dimni popratni signali…
Koncert su otvorili svojom legendarnom skladbom Bow vs. Plectrum koja ih je lansirala na glazbenu scenu. Slijedilo je nešto posve novo, Linđo, s ponavljajućim motivima postignutima elektroničkim putem i verbalnim momentima koji bi trebali podsjećati na upute tradicionalnog kolovođe u plesu. Međutim, ukupnost svih tih karakteristika odavala je dojam površnosti u pristupu i ne baš inventivnom korištenju spomenutih (ne)glazbenih elemenata.
Gost večeri, Theodosii Spassov, preuzeo je glavnu ulogu započevši solo sljedeću skladbu, svoju autorsku Open mood u kojoj su mu se pridružila ostala dvojica glazbenika. Od te skladbe pa do kraja koncerta Spassov je pokazao visoku vještinu muziciranja na kavalu, tradicijskom bugarskom (ali ne samo bugarskom) puhačkom instrumentu s kojim se nemamo priliku često susresti.
Raznovrsnost načina sviranja i proizvodnje zvuka te širok raspon karaktera i boja plijenili su pažnju i potvrdili publici vrsnost ovoga instrumentalista. Ipak, ni u jednom trenutku nije se osjetila nadmoć nekoga od glazbenika, što je očito i bila namjera pri osmišljavanju cjelokupnoga programa – Spassov jest bio gost, ali u suštini ravnopravan s Novoselom i Hojsakom, vodili su međusobne dijaloge, a iz zajedničkih cjelina pravovremenu su solističku inicijativu preuzimali svaki od trojice glazbenika.
Vodili su međusobne dijaloge, a iz zajedničkih cjelina pravovremenu su solističku inicijativu preuzimali svaki od trojice glazbenika
Koketiranje s ‘glazbenom a la rock ikonografijom’ – ritmovima i riffovima – čulo se i u novoj skladbi dua Grličica grkovala, kao i u autorskim skladbama Theodosiija Spassova. Na repertoaru se našla i Mista dance s kojom su Hojsak & Novosel postigli najveći komercijalni uspjeh, kao i aranžman makedonske pjesme Eleno, kerko Eleno u baladnoj varijanti. Bilo je do kraja koncerta još nekoliko obrada i očito autorskih skladbi Spassova, no valja napomenuti da bi bilo poželjno najaviti svaku skladbu kako bi publika ipak bila okvirno upućena u ono što sluša.
Filip Novosel i Tihomir Hojsak odlični su glazbenici koji imaju sve predispozicije – temeljito glazbeno obrazovanje, bogatu glazbenu imaginaciju, vještinu improvizacije, veliku glazbeničku znatiželju. Temelji su to na kojima su započeli graditi svoju glazbenu priču. I baš kako to u ‘živoj’ improvizaciji na licu mjesta treba biti, uvjerljivo su bolji kada se drže spomenutih temelja, izvornih zamisli i improvizacija u smislu odnosa akcije i reakcije. Elektroničko-tehnološko-scenski efekti – s jedne strane – te nedorečene i površne glazbeno-stilske naljepnice – s druge strane – služile su kao pokušaj komercijalizacije u kojemu se glazba rasplinula, a ideja razvodnila.
Je li to smjer kojim bi trebali ići?
Usput rečeno, i album Traditional songbook sam je u sebi kvalitativno vrlo različit i sadržajno raspršen, ne dajući jasnu poruku i ne očitujući jasan idejni smjer kretanja. Za razliku od prethodnoga kojim su vrlo nadahnuto redizajnirali Gibonnijeve uspješnice.
Naišavši nedavno, ponovno, na jedan od uvodnika jubilarnom četrdesetom izdanju časopisa WAM (Webzin o audiju i muzici) koji tekst potpisuje ugledni muzikolog Nikša Gligo, jedna je rečenica iskočila kao da je primjenjiva na mnoge okolnosti koje nas okružuju. Gligo kaže:
„Odluka je na stanovit način bila i riskantna jer se moglo dogoditi da se krivim odabirom, krivom odlukom, bitno ograniči potencijalni čitateljski sloj (pretjerana ekskluzivnost svakako nužno utječe i na karakter raspravljanja, tj. ostavlja upitnim popularizatorski stil izlaganja!) ili da se, s druge strane, težnja prema popularizaciji izrodi u opaki populizam.“
Ova rečenica jest ovdje izvučena iz izvornoga konteksta, no promotrimo li je dublje, kao da savršeno pristaje promišljanju o putu čijim rubom trenutno kroči duo Hojsak & Novosel. Odgovor na to promišljanje ne možemo dati, ali često je postavljanje pitanja puno konstruktivnije od jednostavnih odgovor-recepata.