ZATVARANJE MANIFESTACIJE VRISAK
Jonathan u MMSU: Mala pozornica, velika svirka
Jonathan je u riječkom MMSU pred 170 posjetitelja zatvorio 17. Vrisak, sajam knjiga i festival autora
Dva koncerta Jonathana u dva dana? Može, zašto ne, rekao sam sebi dok sam kretao prema Makarskoj u petak, ne bivajući u potpunosti svjestan činjenice da je i Zagreb bliži Makarskoj od jedne Rijeke. Jonathan i Pipsi u petak su nastupili na Modro zeleno festivalu, povodom dodjele nagrade “Milan Mladenović” (koja je, potpuno zasluženo, pripala Nemečeku kojim ovim putem čestitam), a u subotu Jonathane je čekao intimni i rasprodani koncert u riječkom MMSU kojim su zatvorili 17. Vrisak, riječki sajam knjiga i festival autora.
Nakon par sati sna i radnog subotnjeg prijepodneva, na povratku iz Makarske prema Rijeci, ustvrdio sam kako mi ovakav pothvat nije baš bio najmudrija odluka u životu. Znajući da i momci iz Jonathana prolaze sličnu agoniju, živo me zanimalo kako li će zvučati drugi dan i što li su pripremili domaćoj publici.
Pred MMSU stigao sam direktno s puta, 20-ak minuta prije početka, taman na vrijeme da izvidim prostor i adaptiram se na riječko stanje uma. Za razliku od velike i rasvijetljene bine na Kačićevom trgu u Makarskoj, u tzv. tunelu MMSU-a dočekala me omanja, pregrađena prostorija u roh-bau stilu, skoro u potpunom mraku, sa šest kvadratnih metara pozornice. Otprilike 170 sretnika koji su uspjeli doći do svoje karte za koncert taman stane u prostor, da bude ozbiljna gužva. To je čista suprotnost otvorenom prostoru Modro zeleno festivala. Da se razumijemo, prostor je bio efektan i mogao bih ga usporediti s šibenskim Tunelom; kopkalo me samo kako li će se Ziro moći razmahati na tako maloj pozornici i što li je smislila ekipa iz rasvjete.
Točno u 21:30 kreće “Mirror”, pjesma s posljednjeg albuma Everyone Else Is OK koja najavljuje koncert i ima funkciju kazališnog gašenja svjetala i otvaranja zavjese, a par minuta kasnije Jonathan je na pozornici i kreću odmah u glavu s “Have It All”. Na drugoj pjesmi “Wake Up Call” postajem svjestan par činjenica – bend zvuči odmorno i jako, rasvjeta je u potpunosti prilagođena prostoru i daje posebnu dimenziju nastupu, a publika je ciljano ovdje, na metar od benda. I znaju sve pjesme i tekstove.
Jonathan je dan prije u Makarskoj odsvirao iste pjesme na većoj bini i na boljem razglasu, zvučali su odlično i sigurno, dostavili su jednaku količinu energije publici – pokazali su kako zvuči jedan profesionalan, svjetski bend. A dan kasnije, pred domaćom publikom i kod kuće, meni osobno su zvučali bolje. Stvar je u osjećaju, stvar je u opuštenosti i prijateljskim licima u publici, stvar je u shvaćanju te muzike koja se rodila u ovom gradu i prve korake napravila pred ovom publikom. Sporije stvari poput “Monkeys” i posebne “Pictures“ zvučat će bolje u Rijeci nego bilo gdje drugdje, jer drukčije rezoniraju s publikom.
Jonathan su dovoljno profesionalan bend da će se uvijek dati 100 posto u svaki svoj koncert, nemaju fige u džepu kad je u pitanju glazba koju nam donose. Zato su fascinantne te nijanse koje čine pojedine koncerte boljima, posebnijima, značajnijima, a publika ovdje igra presudnu ulogu – ima tu moć da potencira glazbu do krajnjih granica. Usporedba koja mi pada na pamet je ona između gluhe sobe s jedne i planine i jeke koja se širi i vraća s druge strane.
U sat i pol energične svirke dogodilo se i par spontanih situacija koju pruža samo domaća publika: dobacivanje komentara iz publike od kojih se jedan pretvorio u accapella verziju Mandrillove pjesme „Sve što nas čini takvima“; prije pjesme “Hands” Ziro je zamolio žene da dignu ruke, potom i muškarce te zaključio da su to dobro obavili i da mogu dalje svirati; gitaristu Tomi je bio rođendan, no publika mu nije otpjevala Sretan rođendan. Ukratko, interakcija između Jonathana i njegove publike bila je na razini dvojice prijatelja koji se međusobno šikaniraju i guštaju u meta šalama.
Pisati o koncertu i fotografirati ga je poprilično nezahvalna rabota jer ne možeš biti fokusiran na obje radnje istovremeno. Loviš fragmente atmosfere i nastupa, vizualno, zvučno i emotivno, a kasnije ti fragmenti slože puzzle prethodne večeri. Ponekad ta slika ima smisla, dok ponekad umjesto slike ostaje samo osjećaj da je bilo posebno i bitno.