24
ožu
2023
Izvještaj

Festival klavirskih dua

Quattromania u Osijeku

Quattromania

Quattromania Foto: Ana Popović

share

Sada već davne 2008. godine Pavica Gvozdić i Vladimir Krpan održali su zajednički koncert u Hrvatskom glazbenom zavodu. Koncert je bio izvrsno posjećen, a program poseban: sastojao se isključivo od skladbi pisanih za klavir četveroručno i za dva klavira.

Petnaest godina nakon tog koncerta, u organizaciji Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, na festivalu posvećenom isključivo klavirskim duima, imali smo priliku, između ostalih, čuti i nastup pijanistice koja je diplomirala u klasi Pavice Gvozdić i time nastavila, riječima Bojane Plećaš Kalebote, „osječki izdanak Stančićeve škole”: Renatu Karšu, koja je nastupila u duu sa suprugom, Ivanom Karšom.

Od tri kratka koncerta, duo Karša nastupio je na posljednjem, izvevši Varijacije na Schumannovu temu J. Brahmsa te Slike s istoka i 6 Impromtija, op. 66 R. Schumanna. Prigodno, u skladu s općom tematikom festivala, kao dodatak, duo je izveo efektni Perpetum mobile op. 106 Ivane Lang.

Ovom programu prethodila su dva koncerta na kojima su nastupile bugarske glazbenice Desislava Shtereva i Evgenia Simeonova. Duo Shtereva i Simeonova, slično kao i duo Karša, već godinama nastupa zajedno, a za ovu priliku pripremile su 16 Valcera, op. 39 Johannesa Brahmsa, izbor iz Slavenskih plesova (1. koncert) te Španjolsku suitu op. 47 Isaaca Albéniza i Suburb & City Sanje Drakulić (2. koncert), koja je ujedno i umjetnička voditeljica festivala.

Programu kakav osječka publika nema prilike često čuti prethodila su dva okrugla stola, gdje su Shtereva i Simeonova izložile povijesni presjek sviranja u klavirskom duu, a skladatelj Evgueni Zoudilkine (Portugal) održao je izlaganje i radionicu priređivanja za klavir četveroručno. U okviru festivala organiziran je i Artist Talk sa sudionicima, koji su moderirale Nataša Belaj i Mia Elezović na temu klavirskih dua u Hrvatskoj, a Sanja Drakulić izložila je djela hrvatskih skladatelja za klavirski duo.

Posebna vrijednost festivala bio je majstorski tečaj koji su Shtereva i Simeonova održale s Kristinom Hegeduš i Marijanom Ruganijem, a čiji je rezultat bila i praizvedba djela Proiezioni dall’ opera di Francesca Woodman A. Ranocchi Zandera.

Festival je okupio zainteresirane studente osječke akademije i nekolicinu osječkih glazbenika koji u strukovno vezani uz problematiku klavirskih dua. S obzirom na vrlo usku orijentiranost festivala, posjećenost je bila dobra, iako je velika šteta što su koncerti održani u akademijinom Salonu, a ne nekoj većoj dvorani koja je otvorenija široj javnosti.

Izlagači i pijanisti koji su nastupali vrhunski su stručnjaci za klavirska dua i bilo ih je užitak slušati, a posebno veseli što se Osijek može pohvaliti i domaćim snagama, kako izvođačkim (duo Karša), tako i skladateljskim (Sanja Drakulić).

Namjera je organizatora da se festival ustali kao redoviti program koji će se održavati početkom proljeća svake godine, a u svrhu promocije klavirskih dua te literature pisane za taj sastav. Budući da se u kurikulumu studija klavira klavirski duo uči kao zaseban predmet, ovakav festival nesumnjivo je kvalitetna dopuna školovanju mladih pijanista, a rastuća kompozitorska klasa osječke Akademije za umjetnost i kulturu imat će priliku okušati se i u pisanju za taj sastav.

Budući da Osijek još uvijek nema stalan orkestar, izuzmemo li kazališni, pisanje za klavirski duo, kao sastav koji je relativno jednostavno okupiti u gradu u kojem postoje dvije klavirske klase, nameće se kao logičnost, a ovaj festival pružio je kreativni poticaj za realizaciju.

Moglo bi Vas zanimati