WHITE ON WHITE. TURISTI, THE SIIDS I KRAJ PROGRAMA
Riječke rock snage u Saxu: Otporni na otpor
![Turisti su izvodili pjesmu Radostan dan u trenutku kad je Hrvatska pobijedila Fransusku u polufinalu Svjetskog prvenstva / Foto: Filip Kovačević Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-37-of-96-1030x632.jpg)
U klubu Sax riječki su se rock bendovi predstavili zagrebačkoj publici u četvrtak, 30. siječnja. The Siids, Kraj programa, White on White i Turisti odsvirali su glazbu sa svojih novih albuma i najavili veliko kompilacijsko izdanje Rijeka-Paris-Texas 2
![Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-69-of-96.jpg)
Ujedinjene snage: Marko Rogić (White on White) pridružio se Siidsima, a Darko Terlević (The Siids) svira i u White on Whiteu / Foto: Filip Kovačević
Rijeka nije daleko od Zagreba, ali ona je grad za sebe, komentirao je kolega dok smo čekali da se ispuni zagrebački Sax! 30. siječnja. Ili barem stolovi do pozornice. Koliko god bila kvalitetna glazba, postoji neki otpor i samo rijetki bendovi poput Jonathana i Leta 3 naprave taj izuzetak da osvoje širu publiku. Ovako, ili Riječani imaju malo prijatelja u Zagrebu ili publika radije bira sport umjesto glazbe.
WHITE ON WHITE
Marko Rogić, odnosno White on White, snimio je prvi kantautorski melankolični album uslijed izazovnog životnog razdoblja. Out of Nowhere bio je tihi i težak album kojim je odmah skrenuo pozornost alternativnijih krugova. Već mu je sljedeće godine Ri Rock dodijelio nagradu u kategoriji Nova nada. Kako je ispričao na nedavnom predstavljanju kompilacije Rijeka-Paris-Texas 2, bio je to dokument jednog vremena. Rogiću glazba nije u fokusu jer se bavi odvjetništvom, ali prisutna je kao pozadina, vrlo bitna pozadina. Možda mu je upravo ta neopterećenost postizanjem nekih velikih rezultata zapravo odriješila ruke, jer na drugom albumu Gotta Learn To Say No okuplja peteročlani bend i s iskusnim Darkom Terlevićem nadograđuje kantautorsku priču te odvodi na neku novu razinu. Njegov indie folk rock posebno zasja kad se dogode sjajna troglasja između dva muška i jednog ženskog vokala. Na to mi je pozornost skrenula njihova obrada Townesa Van Zandta “If I Needed You”, onako kako su je otpjevali Emmylou Harris i Don Williams, a mlađoj publici još više popularizirale serija Nashville i sjajan belgijski film The Broken Circle Breakdown. Kad su takve harmonijske odnose precrtali na Rogićevu glazbu, potpuno su me kupili. Već je to bilo pred kraj njihovog 40-minutnog nastupa, ali do tada su se svi opustili i prepustili glazbi. Ukočenost koja se osjetila na početku njihovog seta može se onda pripisati tim rijetkim prilikama da uživo predstave svoju glazbu.
![Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-12-of-96.jpg)
White on White / Foto: Filip Kovačević
TURISTI
Sljedeći su na pozornici bili Turisti, svi odreda prekaljeni glazbenici – Vava, Iva Močibob, Bobo Grujičić i Sergej Hofman. Ivu sam predugo doživljavala kao samozatajnu članicu E.N.I. i ovaj mi je nastup bio prijeko potreban da je nakon četiri albuma Turista konačno smjestim u apsolutnu frontwoman. Vava je mastermind Turista, autor glazbe i tekstova, i malo je reći da je utjelovio duh te glazbe. Svirajući gitaru, cijelo je vrijeme plesao kao da sutra ne postoji, potpuno uživljen u glazbu koju izvodi, ali ipak nije uspio odvući pažnju od Ive. Posve slobodna, njena je interpretacija bila vrlo sugestivna i uvjerljiva. Puno glasniji od prethodnog benda, Grujičić i Hofman su ovdje bili ona bitna komponenta koja je držala prostor i Ivi i Vavi. Osim presjeka pjesama s njihova tri albuma i posljednjeg EP-a 7, bend je predstavio i pjesmu “Požar u srcu” koju su snimili s bubnjarem EKV-a Ivanom Feceom Firčijem za svoj peti album. Poveznica s EKV-im već je postojala otprije, kada su objavili “Radostan dan” na albumu Apneja 2022. “Nisam sama” meni je i dalje je njihova najsnažnija pjesma, ali tek sam u živoj izvedbi uspjela dokučiti sitnu poveznicu s Vavinim megahitom “Oči su ti ocean” koji je napisao za E.N.I. Iscjepkana vokalna melodija Vavin je autorski potpis, ali čini mi se da je to ono što daje kočnicu sveukupnom dojmu. Takvo rješenje drži vodu kad su u pitanju pjesme poput “Samo ljubav”, ali kod ostalih odaje dojam nekog stand-bya gdje slušatelja ostavljaju u stanju iščekivanja. Turiste vodi strast, to je neupitno, ali na sceni ne zaslužuju biti turistički iako se doživljavaju kao izvođači na margini.
![Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-29-of-96.jpg)
Turisti / Foto: Filip Kovačević
THE SIIDS
Kako je večer odmicala, bilo je sve jasnije zašto je raspored bendova bio upravo takav. Prvi put sam The Siids uživo slušala tek prošle godine u akustičnoj verziji u sklopu koncertnog programa Sofar. Iako je elektronika vrlo bitan dio njihovog glazbenog identiteta, na Sofaru su nastupali akustično. Njihov je nastup i tada bio odličan, do izražaja je dolazila njihova uživljenost, scenska prezentacija, ali i kvaliteta glazbenog materijala. Ipak, kad su se pojavili na pozornici Saxa, to je bila jedna sasvim drugačija priča. Pojačani trećim članom na bubnjevima, njihova je energija bila sasvim neobuzdana. S najduljim setom i pred najvećom publikom, predstavili su uglavnom pjesme sa svog prvog albuma Brutalist iz 2019. Bila je to taktička odluka jer promociju svog drugog albuma održavaju u Boogaloou 15. ožujka. Njihove pjesme imaju hipnotičnost koja se uspostavlja vrlo rano, a klimaktičkim gitarama i slojevitim vokalima dobili su vitalnost koja joj daje oslonac. Njihova glazba doista traži da je osjetite u tijelu. To je eskapizam u svom najboljem izdanju; način da se istovremeno isključite i ponovno povežete sa svojim fizičkim okruženjem. I Darko Terlević i Stanislav Grdaković daju sve od sebe da njihovi zarazni ritmovi, breakovi i basovi odzvanjaju dublje u kostima, pa tako Grdaković neće samo pjevati, već će na pravim mjestima ubacivati unaprijed snimljene matrice ili, kao što sve više svjetskih zvijezda radi show, palicama na dobošu naglašavati ključna mjesta. Gotovo na samom kraju nastupa, pridružio im se i tada već vrlo raspoloženi Marko Rogić. Iako nije svirao gitaru, svojim je dubokim basovitim glasom pridonio izvedbi, a u posljednjem klimaksu nisu samo oni plesali na pozornici, već i vidno raspoložena publika.
![Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-57-of-96.jpg)
The Siids / Foto: Filip Kovačević
KRAJ PROGRAMA
Bio je radni dan i već je prošla ponoć kad su The Siids završili svoj nastup pa se Sax već dosta ispraznio kad je započeo nastup posljednjeg najavljenog benda – Kraj programa. Godinama možda najmlađi, ali ne i po koncertnom stažu, ovi su Riječani bili all-in. Uživo još žešći nego na studijskim snimkama, svoj su nastup otvorili “Kulama od karata”. S novog albuma Ne pričaju o nama svirali su još “Srce na dlanu”, “Tajne skrivene”, ali kroz svoj set predstavili su pjesme sa svoja prva dva albuma, Ovdje pripadam (2015.) i Kada nestanem (2011.). Njihov punk rock s utjecajem grungea u kontrastu je s melodičnim vokalom Đine Škulić, ali ona se nimalo ne utapa, već svojim jasnim glasom, iako prodornim, omekšava cjelokupnu zvučnu sliku.
![Riječke rock snage](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2025/01/Sax-Dallas-Foto-Filip-Kovacevic-88-of-96.jpg)
Kraj programa / Foto: Filip Kovačević