Autorski koncert i novo diskografsko izdanje
Glazbeno slavlje Srđana Dedića

Uvijek posebno svečani i pomno pripremljeni, autorski koncerti u organizaciji Hrvatskog društva skladatelja i Cantusa izniman su trenutak na stvaralačkom putu naših istaknutih skladatelja, ali i svih onih koji taj put prate, cijene i podupiru. Jedno od takvih dojmljivih glazbenih slavlja o kojima se dugo priča i koja trajno ostaju u sjećanju održano je protekloga utorka, utjelovljeno u autorskom koncertu Srđana Dedića, u povodu njegova 60. rođendana. U čast uglednom skladatelju, čija se djela redovito izvode na domaćim i inozemnim koncertnim podijima, Malu dvoranu Lisinski tom su prigodom ispunili brojni glazbenici, skladatelji i muzikolozi, kao i prijatelji, kolege i poklonici njegova stvaralaštva.

Novo diskografsko izdanje Srđana Dedića / foto: Matej Grgić
Zabilježen presjek stvaralaštva
Programski pažljivo osmišljen, autorski koncert Srđana Dedića uslijedio je nakon prigodnog predstavljanja novog Cantusovog diskografskog izdanja, Izabrana djela iz novog tisućljeća, donijevši presjek njegovog inventivnog stvaralaštva od 2000. godine do danas. Diplomiravši kompoziciju kod Stanka Horvata na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Srđan Dedić svoje je umjetničke vidike dodatno proširio u Strasbourgu, Amsterdamu i Tokiju, da bi mu baza od 2005. postao Odsjek za kompoziciju i glazbenu teoriju Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu, gdje je od 2024. redoviti profesor u trajnom zvanju. Uz orkestralne i komorne skladbe, autor je niza nagrađivanih djela za ansambl i solističke instrumente, elektroničkih i multimedijalnih djela te primijenjene glazbe, njegove partiture objavljuju ugledni domaći i inozemni nakladnici, a zabilježene su i na brojnim diskografskim izdanjima. Kao još jedan vrijedan dokument Dedićeva umjetničkog putovanja ostat će i programska knjižica koncerta, sa skladateljevim zahvalama i komentarima o djelima s programa, citatima ranijih tekstova hrvatskih muzikologa, komentarima kolega glazbenih umjetnika te inspirativnim razgovorom s autorom koji je vodila muzikologinja Karolina Rugle.

Razgovor s umjetnicima / foto: Matej Grgić
Sjajni interpreti na koncertnoj proslavi
Početak večeri bio je u znaku skladbe All That Blues, u uvjerljivoj i vrlo sugestivnoj izvedbi pijanistice Mije Elezović, jedne od najgorljivijih sustavnih promicateljica suvremenog glazbenog stvaralaštva. U djelu nastalom 2000. godine za nizozemskog pijanista Marcela Wormsa, skladatelj kao temelj koristi 12-taktnu harmonijsku progresiju iz koje razvija pet varijacija, protkanih elementima njegova glazbenog izričaja i bluesa. U prilog uspjehu te efektne skladbe, koja je i ovom prigodom izazvala oduševljenje publike, govori i činjenica kako ju je Worms snimio za album suvremenih skladbi nadahnutih bluesom, a partituru je izdala nakladnička kuća Peermusic.

Pijanistica Mia Elezović / foto: Matej Grgić
Recentna skladba Frenzy, za marimbu solo nastala je 2023. godine, s posvetom Filipu Merčepu, kojeg skladatelj, prema vlastitim riječima, cijeni „kao marimbističkoga virtuoza s afinitetom za novu glazbu“, a koji ju je snimio i za već spomenuti nosač zvuka. Priznati hrvatski udaraljkaš, čiji fokus čine hrvatska glazba i suvremeni izričaj, usredotočenom je izvedbom oblikovao raskošnu tonsku sliku virtuozne skladbe, vješto postižući uzbudljivu dinamičku gradaciju, pretpostavljenu samim naslovom.

Udaraljkaš Filip Merčep / foto: Matej Grgić
Prožeta lebdećim, nepredvidljivim ritmom, treperavim ozračjem i kontrastnim tempom
U nastavku emocijama ispunjene autorske večeri, koju je i sam skladatelj u svojoj zahvali i obraćanju publici, nakon prigodnog govora glavnog tajnika HDS-a Antuna Tomislava Šabana, istaknuo kao najvažniji događaj u svojem umjetničkom životu, uslijedila je Dedićeva nova skladba Fantasia e toccata, koju su tom prigodom praizveli pijanisti Ivan Krpan i Mia Elezović. Naime, prvi stavak, Fantasia, skladatelj je posvetio Ivanu Krpanu, dok je drugi, Toccata, posvećen Miji Elezović. Prožeta lebdećim, nepredvidljivim ritmom, treperavim ozračjem i kontrastnim tempom, uz teksturu različite gustoće, kao asocijacijom na poimanje vremena, Fantasia pred izvođača stavlja brojne izazove. Uz improvizacijske elemente i polifoniju, stavak odiše velikim rasponom osjećaja i raspoloženja koje je Ivan Krpan vješto oblikovao u svojoj preciznoj i decentnoj izvedbi. Nasuprot tome, energičnom i pokretnom Toccatom dominiraju pravilno pulsirajući ritmovi i homofonija, a njezin je motorični karakter vješto i domišljato utjelovila pijanistica Mia Elezović.

Pijanist Ivan Krpan / foto: Matej Grgić
Središnji dio večeri, nakon solističkih skladbi, pripao je jednom od stožernih djela iz Dedićeva opusa, Drugom gudačkom kvartetu, u izvedbi Zagrebačkog kvarteta, na čiji je poticaj i nastao 2019., u povodu 100. obljetnice osnutka ansambla. Nakon praizvedbe na tom svečanom koncertu u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog, Zagrebački kvartet i Gudački kvartet Sebastian skladbu su izvodili više puta, a emitirana je i u noćnom programu BBC-a, Euroclassic notturno te u programu BBC Three. U dramaturški dinamičnoj skladbi koju čini šest cjelina, Srđan Dedić koristio je algoritme iz vlastitih računalnih programa koje razvija već više od tri desetljeća, a njome dominira sučeljavanje ritamskih elemenata u pojedinim dionicama. Članovi Zagrebačkog kvarteta, kojima je ovo djelo od nastanka sastavni dio repertoara, još su jednom prikazali umijeće skladnog muziciranja i razumijevanja kompleksnoga glazbenog sadržaja tog dojmljivog komornog ostvarenja.

Zagrebački kvartet / foto: Matej Grgić
Iznimno usredotočeni interpreti maštovitog glazbenog sadržaja peterostavačne suite
U drugi dio svečane autorske koncertne večeri izvrsno se uklopio izbor još jedne omiljene skladbe Srđana Dedića, Self-Fulfilling Prophecies, za 14 instrumentalista, nastale 2016. godine za Cantus Ansambl, na narudžbu Osorskih glazbenih večeri. Nakon osorske praizvedbe, skladba je doživjela još nekoliko izvedbi u Hrvatskoj i Kanadi, u tumačenju Cantus Ansambla i ansambla Turning Point, dodijeljena joj je Nagrada HDS-a Boris Papandopulo, bila je hrvatska predstavnica na 64. Rostrumu, a partituru je, kao i onu Drugog gudačkog kvarteta, objavila izdavačka kuća Cantus.

Cantus Ansambl i dirigent Berislav Šipuš / foto: Matej Grgić
I ovom su se prigodom glazbenici iz Cantus Ansambla, pod vodstvom svojeg umjetničkog ravantelja, ali i skladateljeva prijatelja Berislava Šipuša, pokazali kao idealni, iznimno usredotočeni interpreti maštovitog glazbenog sadržaja peterostavačne suite, u kojoj skladatelj, prema vlastitim riječima, nastavlja „tragati za svojim glazbenim jezikom, s posebnom pozornošću na strogo usklađene odnose tonova u vertikali i horizontali“, u čemu mu pomažu njegove računalne aplikacije.
U tom smislu, najvažnije su dobre ideje, ali i vještina potrebna za njihovu realizaciju
Nadahnut pojavom vlastitog predviđanja i/ili zamišljanja nekog cilja, koje pozitivnim utjecajem na nas naposljetku dovodi do njegovog ostvarenja, poznatom pod pojmom samoispunjujućeg proročanstva, Srđan Dedić stvorio je djelo koje odiše bogatstvom kontrastnih ugođaja i nepresušnom invencijom, kakav je uostalom i njegov opus u cjelini.

Cantusova izdanja djela Srđana Dedića / foto: Matej Grgić
„Moj je motiv uvijek jednostavan ‒ želim skladati kvalitetno djelo, pokušavajući zadovoljiti ove kriterije: da je djelo atraktivno za slušanje, da privlači i održava slušateljevu pažnju, da je očvrsnuto strukturama koje ne postoje samo na papiru, već su u nekoj mjeri i slušno raspoznatljive, da ima logičnu i dorađenu dramaturgiju forme te, na koncu, da je posrijedi glazba koja na moj način korespondira s Novom glazbom. U tom smislu, najvažnije su dobre ideje, ali i vještina potrebna za njihovu realizaciju.“ Riječi su to Srđana Dedića iz razgovora s Karolinom Rugle, koje uistinu vjerno opisuju njegov inventivan i promišljen pristup skladanju, zorno se reflektirajući u nadahnutom opusu svestrane umjetničke osobnosti, čija nova ostvarenja s nestrpljenjem iščekujemo.

Skladatelj i interpreti njegove glazbe u zajedničkom naklonu zadovoljnoj publici / foto: Matej Grgić
Naručio i uredio: Odjel za komunikacije HDS-a