01
srp
2023
Izvještaj

Proslavili 40 godina

The Cult na Šalati: Kvalitetan nastup stadionskih darkera pod skoro punim mjesecom

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

share

Nije tajna da je Zagrebu The Cult možda najdraži strani rock bend, a iz svakog novog susreta očito je da je ljubav obostrana. Legendarni Ian Astbury, Billy Duffy i ostatak benda posjetili su nas peti put prošlog petka na Šalati, istoj lokaciji kao prije pet godina. Pod sjajem skoro punog mjeseca britanska grupa zapalila je tisuće posjetitelja i nakratko oživjela davno izgubljeni duh istinskog rocka.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

Otkad su izronili na scenu britanskog post punka 80-ih, The Cult su stavljani u gotičarsku ladicu skupa s grupama poput Sisters of Mercy (kojima se veselimo u studenom), Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Joy Division i The Cure. Iako od spomenutih bendova svakako vuku utjecaje, posebno u vrijeme svoje infantilne faze kad su se još zvali Southern Death Cult, Ian Astbury i ekipa nisu baš zvučali toliko mračno i plačljivo poput utvara s ostatka scene.

Val stadionskih darkera

Estetika je svakako bila tu. Crna šminka oko očiju, crna koža i motori, misticizam u tekstovima i simbolici s naslovnica, okultna tematika koja se skrivala već u nazivu. Sve je tu. Ali njihov zvuk nije tamo. Kao predvodnici nekog novog vala goth i death rocka, svirali su puno impozantniji, pompozniji, energičniji i, po svemu sudeći, veći rock. Kao da se jedan AC/DC – čiju sposobnost da tri akorda pretvore u rifčinu Billy Duffy ističe vrlo utjecajnom – rodio u središnjoj Engleskoj umjesto divljini Australije i odrastao na pričama o vukodlacima i vješticama.

Trend The Culta da pretvore darkere u stadionske zvijezde velikim hitovima i konvencionalnim rock zvukom popratili su i oni najtvrđi mračnjaci sa scene koji su se do tada držali organske tame i nepristupačnog post punk zvuka. Tako smo dobili fazu Sistersa s najvećim njihovim hitovima poput „Lucretia, My Reflection“, „More“ ili „Dominion“.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

Izvorni gotičari Bauhaus raspodijelili su se na komercijalniju solo karijeru Petera Murphyja i psihodelični rock projekt ostatka benda, Love and Rockets. Na velike pozornice isplivali su i neki novi igrači poput The Mission, sastavljen od odbačenih članova Sisters of Mercy, i Fields of the Nephilim, koji su, obučeni u kožne kapute i kaubojske šešire, bili pojava svoje vrste.

Nastao je cijeli novi val komercijalnog uspjeha predvođen najsjajnijim zvijezdama, The Cult.

Kaos od početka

Brojni radijski hitovi iz tog najplodnijeg razdoblja kraja 80-ih i početka 90-ih orili su se jučer krcatom Šalatom. „Sun King“ otvorila je večer i tu su nas već uhvatili nespremne. Nastao je kaos. Ian Astbury niknuo je iz gustog oblaka i pozdravio voljeni Zagreb.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

Na glavi je nosio onu svoju crnu maramu. Izgled frontmena toliko je prepoznatljiv da se i naš Jura Stublić fura na njega. Premda je primjetno da je gospodin već u ozbiljnim godinama, glas mu zvuči jako istrenirano i njegova boja se itekako može izdignuti od ostatka benda kad zaurla refrene. Jedini drugi izvorni član, gitarist Billy Duffy, zavrtio je svima glave beskompromisnim rifovima i solažama.

Tek kad se spustio mrak pozornica je počela ličiti na nešto dostojno ovakve glazbene veličine. Snop plavih i narančastih reflektora zavodljivo je plesao u oluji umjetnog dima. Skoro pun mjesec obasjavao je mame i tate u publici. Starim rokerima dobro je došao predah od sjedenja u kancelariji, sinovih loših ocjena na kraju godine i kćerkine opsesije trep cajkama.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

Bilo je i mladih nostalgičara koji cijene dobar stari rock. Onakav kakav više ne postoji na valovima mainstreama i pitanje je hoće li se ikad vratiti. Unatoč svoj ljubavi koju Zagrepčani gaje prema Cultovcima, masa od nekoliko tisuća tek je par puta živnula nešto jače i glasnije od cupkanja na mjestu. Ali u tim trenucima dali su sve od sebe.

Najbolja publika

Vrhunac koji se, očekivano, sastojao od hitova „She Sells Sanctuary“ i „Rain“ bio je zaista čaroban trenutak. Bili smo toliko glasni da smo kišu, izgleda, privukli već sljedećeg jutra.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

Ian Astbury posebno nas je pohvalio izjavivši da smo mi, Hrvati, najbolja publika dosadašnje turneje. Osim možda Španjolaca, „oni su isto divljaci“, dodao je. Nakon bisa u kojem su odsvirali popularnu „Love Removal Machine“, The Cult su nam još jednom izjavili ljubav i zahvalnost, pozdravili nas i najavili svoj povratak već iduće godine.

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

014A3302

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

TV Eye prije The Culta na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

The Cult na Šalati / Matej Grgić

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati