Trio Elogio na Glazbenoj tribini u Osijeku
Kreativna mreža gitarističkog zvuka
U sklopu Glazbene tribine u Kulturnom centru Osijek, u petak, 11. studenoga 2022., predstavio se gitarski trio Elogio – najprije u razgovoru s muzikologinjom Srđanom Vrsalović, a zatim i predivnim koncertom – kao komorni ansambl vrhunskih, a istodobno uvijek nasmijanih i umjetnošću čvrsto povezanih glazbenika koji čine gitaristi Petrit Çeku, Pedro Ribeiro Rodriges i Tomislav Vukšić.
Na koncertu, koji je započeo u 20:00 sati, a odvio se u prepunom foajeu osječkog Kulturnog centra, izvedene su raznolike skladbe hrvatskih skladatelja (s jednim izuzetkom) odajući pritom koliko je ansambl otvoren različitim glazbenim izazovima.
Koncert je započeo izvedbom kompozicije April is the Cruellest Month Marka Ruždjaka, inspirirane početnim stihovima poeme The Waste Land T. S. Eliota, a posvećene gitaristima starije generacije Darku Petrinjaku, Istvánu Römeru i Goranu Listešu odnosno njihovom ansamblu, Zagrebačkom gitarskom triju. Nova je generacija gitarista, od kojih su svi Petrinjakovi studenti, okupljena u triu Elogio, skladbi April is the Cruellest Month dala svoj vlastiti obol ističući njezinu posebnost, a naročito svojevrsnu glazbenu transparentnost.
Nova je generacija gitarista skladbi April is the Cruellest Month dala svoj vlastiti obol ističući njezinu posebnost, a naročito svojevrsnu glazbenu transparentnost
Taj osjećaj prisustvovanja glazbenom događaju stvaranja prozračnog, propusnog, većinom svijetlog i nadasve posebnog zvuka (Đurđa Otržan ga je svojedobno nazvala „vjetrom glazbenog protoka“) nastavio se izvedbom skladbe Sanje Drakulić, High Spirits. Skladba Drakulić je potpuno obuzela pozornost publike, a njezina interpretacija kao da je vizualno oblikovala vidljivu mrežu različitih zvukovnih boja.
Mreža se naposljetku konkretizirala izvedbom kompozicije PerPeTuum mobile Krešimira Seletkovića. Selektovićeva skladba u naslovu velikim slovima ističe imena članova tria Elogio pa je jasno kome je skladba namijenjena i posvećena. Skladba PerPeTuum mobile je u pravom smislu beskonačnog pokreta donijela kanon koji u tri različite dionice na niz različitih načina ritmizira najprije uzlazno, a zatim silazno kretanje jednog specifičnog modusa.
Izvođači su u začarani krug Selektovićevog djela uvodili postepeno, kreirajući cikličku, rotirajuću energiju skladbe, da bi, kroz kontinuirani glazbeni događaj, potpuno uvukli glazbene konzumente u nju.
…premda slušalački doista zahtjevan, motivički lanac bio je toplo primljen od strane publike
Iz začaranog, hipnotičkog kruga PerPeTuum mobile slušatelje je izvukao Trijalog Zorana Juranića. Gitaristi su već u razgovoru sa Srđanom Vrsalović najavili da je Juranićevo djelo najzahtjevnije na programu: radi se o kompoziciji koja gradi svojevrsni motivički lanac, izrazito složen i iznimno zanimljiv. Taj je lanac prezentiran pregledno, muzikalno i sa stopostotnim izvedbenim angažmanom pa je, premda slušalački doista zahtjevan, bio toplo primljen od strane publike.
Uslijedila je izvedba djela portugalskog skladatelja s adresom u Zürichu i Portu, Huga Vasca Reisa, Quasi Ritorno. Djelo je temeljeno na ritmičkoj učestalosti, varijabilnim oblicima repetitivnosti i fluidnosti, a za čas je „ušlo u uho“ zahvaljujući vrsnoj svirci tria Elogio. Jednako je zadivio Acumal Bruna Vlaheka.
Izvođači, doduše, nisu bili razmješteni u tri kraja dvorane kako je skladatelj sugerirao s naputkom da se to učini u idealnim uvjetima, „ako je moguće“. Kulturni centar Osijek bio je, naime, „pretrpan“ slušateljima – Osječanima, gitaristima i sudionicima tribine koji su doputovali iz Zagreba (čak se i tražila stolica više) – tako da je predloženi „razmještaj“ gitarista doista bio nemoguć.
Vlahekovo djelo zaokružilo je logični niz pomno odabranih i još pomnije izvedenih skladbi
Svejedno je interpretacijom ostvaren dojam osvajanja prostora, kao i njegova prezentacija u tri dimenzije kroz različite varijante elemenata glazbenog minimalizma korištenih na suptilan i inovativan način. Vlahekovo djelo bilo je posljednje na programu i kao takvo zaokružilo je logični niz pomno odabranih i još pomnije izvedenih skladbi koje je trio Elogio na sebi svojstven, ugodan, otvoren i nadasve kreativan način prezentirao na koncertu u Osijeku.