20
srp
2023
Izvještaj

Gudački kvartet Van Kuijk

Dostojno finale 42. Večeri na Griču

Dostojno finale 42. Večeri na Griču - Kvartet Van Kuijk

Kvartet Van Kuijk / Foto: Večeri na Griču

share

U subotu, 15. srpnja 2023., završile su 42. Večeri na Griču. Prošle smo godine svjedočili uspješnoj i iznimno bogatoj sezoni s čak devet koncerata istaknutih glazbenika, od kojih je perjanicu nosio makedonski pijanist Simon Trpčeski priredivši izrazito dojmljiv i intiman koncert. No, ove se godine broj koncerata gotovo prepolovio. Razloge za to ne treba predugo tražiti, uzimajući u obzir ekonomsko stanje svijeta, a u kojem i Hrvatska bori svoju bitku.

Ipak, od ukupno pet koncerata, čak su četiri ugostila svjetski prepoznate glazbenike, poput mlade rusko-armenske pijanistice Eve Gevorgjan i ruskog violončelista Borisa Andrianova. Stoga, kad bi taj festival bio natjecateljskog karaktera, doista ne bi bilo lako odabrati pobjednika. Treći bi kandidat pritom bio nagrađivani francuski Gudački kvartet Van Kuijk, koji je zatvorio ovogodišnje Večeri tako da festivalska publika već sad s nestrpljenjem iščekuje sljedeći program.

Foto: Večeri na Griču

Iako nas na pozornici češće oduševljavaju solisti negoli ansambli, vrhunski su gudački kvarteti zbog svojeg raritetne pojave te vještina vrijednih divljenja snažna konkurencija i najvećim solističkim imenima. Upravo se to očitovalo u dugom pljesku i glasnim ovacijama po završetku nastupa Kvarteta Van Kuijk u atriju Galerije Klovićevi dvori.

Foto: Večeri na Griču

No, zaista, sjajne gudačke kvartete nemamo priliku često slušati u Hrvatskoj. S obzirom na to da taj glazbeni sastav u sebi nosi odgovornost za bezbrojne minuciozne detalje pri izvedbi pa mu je stoga i imperativ da sva četiri glazbenika budu instrumentalisti prvoklasnog kalibra s jednakim smislom za solističko i komorno muziciranje, velik je razmak između vrlo dobrog i odličnog gudačkog kvarteta. Vrlo dobar se gudački kvartet pritom poštuje radi iznimnog truda, dok odlični gudački kvartet obara s nogu.

Foto: Večeri na Griču

Indikatorom vještine kvarteta možemo smatrati njegov repertoar, a na dojmljivom su repertoaru spomenutog francuskog kvarteta svih šest zahtjevnih gudačkih kvarteta Felixa Mendelssohna. Osim tog, izvrsni se glazbenici poznaju i po lakoći kojom interpretiraju samo naizgled jednostavna Mozartova djela. I tom je kriteriju Kvartet Van Kuijk doskočio snimivši nosač zvuka posvećen djelima tog skladateljskog genija, osvojivši priznanja stručnih francuskih časopisa Classica i Diapason.

Foto: Večeri na Griču

Te vruće ljetne večeri na Griču četiri su francuska glazbenika muzicirala punih devedeset minuta bez pauze. Obećavajući program sadržavao je djela W. A. Mozarta, G. Fauréa i F. Mendelssohna. Velika posjećenost koncerta odala je prepoznavanje vrijednosti koju je umjetničko vodstvo Večeri na Griču dovelo u Zagreb, a u zraku je pritom bila svojevrsna tenzija uslijed iščekivanja vrsnog nastupa.

Ipak je taj kvartet višestruko nagrađivan, između ostalog, na prestižnom međunarodnom natjecanju gudačkih kvarteta u Wigmore Hallu u Londonu i Međunarodnom natjecanju komorne glazbe u Trondheimu, a laureat je i Akademije Festivala Aix-en-Provence. Bio je dio programa BBC New Generation Artists te ciklusa ECHO Rising Star. Usto, taj kvartet diči se svojim mentorima – velikim kvartetima Alban Berg, Artemis, Hagen i Ysaÿe.

Foto: Večeri na Griču

S takvim pedigreom, četvero je francuskih glazbenika već s prvom temom uvodnog stavka Mozartova „Lovačkog“ kvarteta (KV 458) pokazalo sigurnost izvedbe, nestvarnu homogenost zvuka te nevjerojatnu intonativnu i ritmičku preciznost. Vrijedi naglasiti kako je tijekom proteklog stoljeća usporedno s porastom konkurencije sustavno rasla i razina izvedbenih vještina, a izgleda da je s novom generacijom glazbenika dosegla razinu izvedbe koja bi bez dorade mogla ići na nosač zvuka.

Ako išta treba dodati na ovaj komentar, onda je to činjenica da su glazbenici Kvarteta Van Kuijk uspjeli iznijeti Mozartov kvartet s lakoćom preciznosti koja nije naudila interpretaciji, već je nastojanjima svakog člana uspjela doseći potrebnu razinu emotivne angažiranosti.

Foto: Večeri na Griču

Taj francuski kvartet nosi ime po prvom violinistu, Nicolasu Van Kuijku, a u svojoj izvedbi nastoji izbjegavati forsiranje, kao da teži suzdržanijoj interpretaciji djela, računajući na to da će komprimirana energija izvedbe snažnije prodirati u um slušatelja. Ostvaruje pritom i cijelu paletu dinamike, od najfinijeg piana do snažnog fortea, no nikad ne prelazi granicu ukusa. Ta rafiniranost i promišljenost izvedbe bila je očita u izvedbi tri Fauréova glazbena „impromptua“ u obradi za kvartet iz različitih opusa njegovih Mélodies.

Foto: Večeri na Griču

Kratki, prolazni i efektni, redali su se Après un rêve, Les berceaux i Mandoline, demonstrirajući pojedinačne vještine ostatka ansambla. Na drugoj je violini Kvarteta Van Kuijk izvrstan solist tamnijeg tona, Sylvain Favre-Bulle, violu odlično svira Emmanuel François, a violončelističku dionicu izvodi Anthony Kondo. Njih su trojica u svim djelima te večeri predstavila kompaktnu pratnju ujednačene energije, zaista vrijedne divljenja.

Foto: Večeri na Griču

Vrhunac je programa ostavljen za kraj, a pripao je Mendelssohnovom posljednjem gudačkom kvartetu. Skladan samo dva mjeseca prije skladateljeve prerane smrti u 39. godini, netom nakon smrti njegove voljene sestre Fanny, taj kvartet obiluje iskrenim patosom, dramatičnim efektima i virtuoznim pasažama, gotovo bezobzirnim prema izvođačima. Prva dva stavka doslovce ulijeću u tragediju bez prethodne pripreme, očekujući od interpreta dosljednu pripremljenost i predanost.

Nakon što su njih uspješno iznijeli, glazbenici Kvarteta Van Kuijk uplovili su u polagani treći stavak, udahnuvši mu svježinu smislene i ujednačene interpretacije. Finale kvarteta zatvorio je službeni program tako da je publika svojim pljeskom izmamila još dva glazbena dodatka. Oba su dodatka bile izvrsne obrade djela F. Poulenca (Les Chemins de l’amour) i C. Debussyja (Ballet iz Petite Suite).

Foto: Večeri na Griču

Moglo bi Vas zanimati