Vrhunski orguljski doživljaj - Naji Hakim prvi put u Hrvatskoj
Zadar Organ Festival – finale
Dok se Varaždin i Samobor spremaju za svoja jesenska glazbena izdanja, na obali polako završavaju ljetni glazbeni festivali. U pozno ljeto odzvanja Dubrovnik, a odnedavno i Zadar. Ondje su se par dana prije službenog početka jeseni održali posljednji koncerti 4. izdanja Zadar Organ Festivala, koji je s didaktičkim dijelom započeo 11. kolovoza u obliku besplatnih višednevnih radionica glazbe, slike, fotografije i filma, a s početkom rujna prešao na bogati koncertni dio s velikim imenima domaće i međunarodne orguljaške scene.
Godine 2019. mala neprofitna umjetnička organizacija Zara s timom od jedva šačice ljudi započela je Zadar Organ Festival, osvijestivši Zadranima da, osim morskih, u tom gradu i njegovoj okolici postoji niz crkvenih orgulja vrijednih pozornosti. Najvrjednije su među njima raskošne orgulje zadarske katedrale koje je 2009. u Zadar poslala njemačka radionica Eisenbarth, zajedno s njezinih 4100 svirala.
Velikan francuske orguljske škole
Iako ‘rentanje’ orgulja košta nemalu svotu, u namjeri da Zadranima priredi što veličanstveniji koncert i ispuše taj moćni instrument – koji ni izbliza ne ispunjava svoj potencijal u liturgijskom slavlju – Zadar Organ Festival svake godine u zadarskoj katedrali priredi barem jedan koncert. Tako je bilo i s ovogodišnjim izdanjem, a čast nastupa pripala je jednom od najvećih suvremenih orguljaša francuske škole. Riječ je o Najiju Hakimu, glazbeniku koji je s dvadeset godina iz Libanona imigrirao u Francusku, i to ne u svrhu glazbenog, već inženjerskog školovanja.
Njegov ga je talent ipak usmjerio ka izrazito uspješnoj glazbenoj karijeri, iz koje se ističe dugogodišnje namještenje glavnog orguljaša u dvjema pariškim crkvama – bazilici Presveta Srca Isusova i crkvi Presvetog Trojstva – gdje je na dužnosti naslijedio velikog Oliviera Messiaena. Taj je igrač prve orguljaške lige možda poznatiji kao skladatelj, a svojim je djelima prisutan na programu Zadar Organ Festivala još od samih početaka.
Za nastup u zadarskoj katedrali 18. rujna odabrao je niz skladbi iz vlastite ropotarnice od kojih su široj publici posebno primamljive bile Vilancico aragonés plesnog ritma i zanosnog zvuka te četiri Montallegro varijacije u bojama svih registara. Hakimove su skladbe često ezoteričnog zvuka, intimne, introvertne i kontemplativne, s ponekim izletima u destruktivni kaos koji teži smirenju. U njima se čuje sklonost ka nesvakidašnjim registrima i igranju sa zvukom, pa su tako neke od skladbi predviđene za samo jedan ili svega par registara, poput jednostavnih, a snažnih skladbi Prière i Cantilena.
Hakimove su skladbe često ezoteričnog zvuka, intimne, introvertne i kontemplativne, s ponekim izletima u destruktivni kaos koji teži smirenju
Iako kao skladatelj, i orguljaš inspiraciju pronalazi u svojoj čvrstoj katoličkoj vjeri, Hakimova je slaba točka često i glazbeni folklor, pa je tako za Zadar odlučio pripremiti improvizaciju na odabrani glazbeni predložak. Od organizacije Zara dobio je prepoznatljivu temu pjesme Lipe ti su kojoj je udahnuo polifoni život provlačeći je kroz paletu orguljaških registara više od deset minuta.
Orguljaški spektakl upotpunio je kvalitetan nastup Oratorijskog zbora crkve sv. Marka koji je duž zadarske prvostolnice tijekom koncerta polako vodio njegov dugogodišnji dirigent Jurica Petar Petrač, iskoristivši taj akustični prostor za dinamičnu i interaktivnu izvedbu. Pomicanje u prostoru tijekom nastupa i igra s jekom zagrebačkim su Cantoresima već poznati aduti kojima svoju izvedbu čine unikatnom, zanimljivom i pamtljivom. Petrač je zborski repertoar ulančao s orguljaševim, kako bi dobio homogen i smislen cjelovečernji program.
Tako je iz zborskog repertoara odabrao tri rana napjeva nepoznatih skladatelja – Bogorodice Djevo, dvoglasni rondel Evo je prišal nam blagi dan i gregorijanski koral Ave maris stella – koristeći njihovu suru jednostavnost kao adut koji je suprotstavio raskošnom zvuku Hakimovih skladbi inspiriranih sličnih sakralnim temama. Osim rane glazbe, te su večeri na programu bila ostvarenja hrvatskih skladatelja 20. stoljeća – M. Lešćana, I. Kuljerića i K. Odaka – te Durufléov Ubi caritas.
Petrač je zborski repertoar ulančao s orguljaševim, kako bi dobio homogen i smislen cjelovečernji program
Toj kulminaciji 4. izdanja Zadar Organ Festivala prethodili su nastupi slovačkog orguljaša Stanislava Šurina u crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije u Bibinjama (14. rujna), koja već drugu godinu ugošćuje glazbenike ZOF-a, te na malim orguljama ninske crkve sv. Anselma (15. rujna). Tim nastupima Zadar Organ Festival izlazi iz grada u mjesta Zadarske županije, istražujući pritom stanje crkvenih instrumenata, nažalost, često derutno, i ukazujući na važnost održavanja i redovitog ‘ispuhivanja’ crkvenih orgulja.
Misija i trag u zajednici
Didaktička je misija ove godine prerasla i u majstorski tečaj iz orgulja koji je 9. rujna u prostoru GŠ Blagoje Bersa pripremila grčka orguljašica Ourania Gassiou, približivši mladim zadarskim glazbenicima školu Kraljevske glazbene akademije u Londonu.
Sutradan je nastupila u crkvi sv. Krševana, a koncert je bio rezultat suradnje Zadar Organ Festivala s grčkim orguljaškim ANO festivalom s otoka Siros bajkovitih Kiklada. Suradnja tih festivala uokvirena je projektom SONIC, sufinanciranim EU programom Erasmus+. Osim Gassiou, tom je prilikom iz Grčke stigao i poznati glazbeni kritičar, radiotelevizijski voditelj i spisatelj Nikos Kanellopoulos, pripremivši zanimljivo predavanje o osam Europi nepoznatih grčkih skladatelja.
Ovogodišnji je Zadar Organ Festival predvidio završetak 21. rujna u crkvi sv. Donata na prijenosnim tromanualnim digitalnim orguljama nizozemske radionice Mixtuur Orgels, od prošle godine važnoga festivalskog partnera, i to s praizvedbom skladbe Slike vremena… zvukovi sjećanja Berislava Šipuša čijih trinaest stavaka uglazbljuje trinaest odabranih fotografija Zvonimira Brkana i time odaje čast tom velikom začetniku Zadarske fotografske škole. Čast prve izvedbe na izložbi Brkanovih fotografija pripala je Tei Kulaš, orguljašici i osnivačici festivala, no, zbog izvanrednih okolnosti, događaj je odgođen za listopad.
Time će Zadar Organ Festival zaokružiti svoje bogato četvrto izdanje, postavši prvim hrvatskim domaćinom jednih od najvećih imena svjetske orguljaške scene i pripremivši svoju prvu hrvatsku praizvedbu.