U Tvornici kulture
Mrak i demoni nisu progutali ŽIVU
ŽIVA ih je otpuhnula prekrasnim scenskim nastupom i glazbom s podosta jeze!
Na trenutke se komorni prostor Malog pogona Tvornice mogao doimati ne samo kao umjetnička radionica nego i kao dječje nevina igraonica. Naročito u trenutcima kad bi ŽIVA imala problema s pokretanjem, miksanjem različitih elektronskih naprava. Moglo se to doživjeti kao neprofesionalizam, ali ona je u tome toliko šarmantna i već sljedećeg trenutka – kad sve ugodi (laptop, keyboard, mikrofon…) za novu izvedbu – nastavlja biti jedna od najimpresivnijih glazbenih i performing umjetnica.
Došla je ovom prilikom u Zagreb izvesti debitantski album – također naslovljen ŽIVA – a objavljen ovog proljeća.
Kad se čovjek prvi put susretne s imenom ŽIVA u medijima, naravno da odmah pomisli na otrovni kemijski element, što ovdje nije sasvim isključeno, premda autorica projekta naglašava značenje being alive, ili na njezinu materinjem jeziku, hrvatskom, biti živa.
ŽIVA je nastala prije nekoliko godina u Melbourneu u Australiji gdje se doselila Lucija Ivšić, Vinkovčanka, poznata kao frontwoman post-punka banda Punčke. Ivšić se u Melbourneu našla jer je dobila priliku i izvrsne uvjete da započne praktični doktorat iz područja umjetnosti i tehnologije, naročito istraživanje zvuka.
Zbog toga diljem svijeta posjećuje radionice poput one u Toskani, „za umjetnike koji koriste najnoviju tehnologiju za stvaranje glazbe i zvučnih performativnih instalacija“. Kaže mi Lucija pred izlazak na pozornicu s klasjem žita da je radni naziv njezine disertacije Performance of Identities. Kad je obrani, imat će i onu uobičajenu titulu dr. sc.
Do tada je Lucija Ivšić ŽIVA, hrvatsko-australska kantautorica, producentica i izvođačka umjetnica u žanru: electronic, Slavic-pop, trip hop, darkwave i rhythm and blues.
Uvijek sam bio sumnjičav kad god se stvaranje glazbe smještalo u nekakve znanstvene eksperimente ili laboratorije, jer to je obično rezultiralo bestrasnom glazbom.
Na sreću, u Lucije to nije slučaj. Naprotiv, ŽIVA je i na albumu, i u Malom pogonu Tvornice bila puna strasti te neobične snage i silne mašte, do koje su je vjerojatno dovele upravo radionice za novu tehnologiju u stvaranju glazbe. Ona stvara sve sama, kao što je i album snimila sama – čak i silne zborske dionice – ima tako savršeno izvođačko umijeće da nemate dojam da bi trebala imati nekoga još uz sebe.
Znanost, laboratorijska istraživanja i silni eksperimenti ne samo da nisu u nje takoreći ubili umjetnost, nego su je pospješili, obogatili, što je bogme rijedak slučaj. Stoga spomenute zborske dionice, na kojima Lucija posebno radi, zvuče apsolutno unikatno (sve je sama otpjevala) a temelje se, vjerovali ili ne, na tradicionalnom zborskom pjevanju u Slavoniji!
Sad dolazimo do jednoga od bitnih sastojaka stvaralaštva i identiteta Lucije Ivšić. Nije ono klasje žita na pozornici ili na coveru albuma slučajno, ili ogrlica zlatnih dukata na njezinu vratu koja se može vidjeti na promotivnim fotografijama ili u jednom videu. Lucija je fascinirana narodnim običajima i kulturom, i želi to prenijeti na svoj, unikatan način svim današnjim ljubiteljima glazbe.
Ali sve to teško da se može prepoznati na prvu. Na primjer, na albumu joj u jednoj pjesmi svira pravi tamburaš na pravoj slavonskoj tamburici. Ali ona je tu njegovu svirku provukla kroz tko zna kakve sve naprave da sam se pitao: Ovo mora da je tamburica, samo u još jednoj Lucijinoj zvučnoj instalaciji!
Vrlo često naši muzičari, autori a i konzumenti znaju se zapitati bi li trebali pjevati na engleskom ili na hrvatskom jeziku? I tu je ŽIVA autentična i originalna. U jednom od eksperimenata odlučila je – bez dvojbe – da će pjevati i na hrvatskom i na engleskom. I tako bi: Nikad si nisam vjerovala // I Have Never Trusted Myself // Nikad stvarno zadovoljna // Never Satisfied // Uvijek samo najgora // Always the Worst One. I tako po prilici u čak šest pjesama i to zvuči osvježavajuće, ne sudara se jedan jezik s drugim u Lucije Ivšić. Ima veliku sposobnost legata.
Ovi su stihovi interpretirani krajnje uvjerljivo, na samom početku albuma (pjesma ”Anything But The Night”) otvaraju, ustvari, temu i njezine doktorske disertacije, kao i cijelog albuma ŽIVA: kriza identiteta, silno mračno raspoloženje pojačano i australskim lockdownom i nesanicom:
„Tijekom stvaranja pjesama bila sam puno mračnija nego su same pjesme. Nesanica je potencirala sve druge demone da preuzmu moj um i emocionalno stanje.“
No Lucija je presnažna osoba da bi zapala u nekakvo mračno cmoljenje. Tako je Mali pogon zvučao nikad raskošnije, od ezoterije, osjetljivosti do hladnoće i industriala, što je sve pojačavalo sirove osjećaje, a često i davalo atmosferu dance cluba s integritetom.
Posebno inspirativna u izvedbi bila je ŽIVA u pjesmi ”Bad Blood”:
I Feel Like Bad Blood // To Close To Madness // Fighting Demons // Bad Blood // All Day Every Day
Pjesma je u Malom pogonu zvučala kao da je iz nekog filma Johna Carpentera, i to iz najjezovitijih scena. Usporedba je ovdje samo u intenzitetu jeze koju izaziva. ”Bad Blood” bio je jedan od vrhunaca u Zagrebu na premijernom predstavljanju uživo. Iz mraka u kojemu je bila, praktično pripremajući doktorat iz područja umjetnosti i tehnologije, izašla je stvarajući album ŽIVA. Mrak je nije progutao. Šutnula je ona mrak prekrasnim, iznimno neobičnim albumom i performansom u Malom pogonu Tvornice kulture.
ŽIVA je višeznačna pojava, umije skladati i snimati, podariti sjajan scenski nastup. Dobitak za hrvatsku i svjetsku glazbu nastalu u Melbourneu (a tragove vuče iz slavonske ravni), jednom od svjetskih kulturnih i umjetničkih središta, koji je uvijek davao podršku novim umjetnicima. Jedino nije Nicku Caveu sedamdesetih godina kad je studirao slikarstvo.
Toliko su ga nadležni ignorirali i bojkotirali da je napustio koledž i sa The Birthday Party, odletio za London te kasnije u Berlin. Desetljećima kasnije, Nick Cave je u Melbourneu primio zvanje počasnog doktora na tamošnjem sveučilištu!
Naša ŽIVA, zahvaljujući iznimnom talentu i za znanost i za umjetnost naišla je na sve razumijevanje fizičara i matematičara u Melbourneu i sada je čeka status pravog doktora znanosti. „Diplomirana“ glazbenica, inovativna skladateljica i producentica već jest. Najprije preko Punčki, a sad i preko ŽIVE!