Ususret 59. Glazbenoj tribini
Osijek - jačanje glazbene zajednice
![Glazbena tribina u Osijeku](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2021/11/Glazbena-tribina-u-Osijeku-HojsakNovosel-u-Barutani-1030x632.jpg)
Edukacija i scena
Kada sam prije nekoliko godina bila u prilici rubno sudjelovati u izradi studijskih programa za nove studije glazbe na današnjoj Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku koji su otvoreni 2017. godine, nemalo sam se iznenadila.
Osim što su kreatori programa našli logičnu ‘rupu’ u niši, pa otvorili preddiplomski studij tambure (prvi u Hrvatskoj!) i gitare, uz odgovarajuće diplomske studije te u prvih nekoliko godina omogućili priličan broj mjesta za izvanredni studij tih programa, u Osijeku je otvoren i preddiplomski sveučilišni studij Kompozicije s teorijom muzike, uz odgovarajuće diplomske studije kompozicije i teorije muzike.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/11/Akademija-za-umjetnost-i-kulturu-u-Osijeku-1024x427.jpg)
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Pitala sam se što će studenti tih studija moći konkretnoga i praktičnoga naučiti u gradu koji već godinama (od rušenja legendarnog Radnjaka) nema veliku koncertnu dvoranu, čiji HNK, doduše, ima opernu, ali već godinama ne uspijeva ponovo pokrenuti i baletnu granu, čiji je filharmonijski orkestar prestao s radom još u prvoj polovici prošloga stoljeća, a čija akademija proizvodi vrlo ograničen broj profila glazbenih izvođača (na AUK je, uz spomenute gitaru i tamburu, moguće studirati klavir i solo pjevanje).
![HNK Osijek](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2021/11/Cantus-Ansambl-u-HNK-Osijek-683x1024.jpg)
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu; Glazbena tribina, 2021. / foto: Samir Kurtagić
Nabrojanome možemo pribrojiti i opću apatiju koja je nekako uspjela postati službeni narativ kad god se opisuje Slavoniju.
Stvaranje prilika
No, samo nekoliko godina nakon otvaranja ovih studija, dobila sam odgovor: mala, ali glasna vojska ambicioznih studenata i mladih asistenata i docenata polako uzima stvar u svoje ruke i sama si stvara prilike.
Mala, ali glasna vojska ambicioznih studenata i mladih asistenata i docenata polako uzima stvar u svoje ruke i sama si stvara prilike
Posebna interdisciplinarna sinergija koju omogućava akademija koja pod svojim krovom ima različite studije likovne, dramske, filmske i glazbene umjetnosti – a uz potporu mladih budućih djelatnika u kulturi koji studiraju različite studije vezane uz medije i kulturni menadžment – omogućila je studentima glazbe sudjelovanje u različitim projektima koji nisu primarno glazbeni (primjerice nedavno održani PUnKt Intermedijalni festival književnosti, s kojega smo o jednome od koncerata čitali i na Glazba.hr).
Interdisciplinarna dobrodošlica suvremenom stvaralaštvu
Stanje opće apatije opovrgavaju bogati festivalski te redoviti koncertni i dramski programi koji gotovo svakodnevno nešto nude u prostorima Kulturnog centra koji se u samo nekoliko godina postojanja etablirao kao pravi KULTURNI CENTAR grada), ali i drugdje u gradu.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2021/11/Glazbena-tribina-u-Osijeku-Koncert-suvremene-komorne-tamburaske-glazbe-1024x683.jpg)
Kulturni centar Osijek / fotograf: Samir Kurtagić
Dok se na studentskome okruglom stolu na prošlogodišnjoj Glazbenoj tribini moglo čuti da zagrebački studenti od previše različitih produkcija koje se događaju u isto vrijeme ne uspijevaju pratiti što se događa na sceni suvremene glazbe u Hrvatskoj, osječki su izrazili glad za što više nove suvremene glazbe.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/02/1.-koncert-18-1024x683.jpg)
Festival Novalis, Kulturni centar Osijek 2021.
Osim što je studij kompozicije i teorije muzike u Osijeku uzrokovao nastanak brojnih novih djela za tambure, primjerice, Tihomira Ranogajca, manjak raznolikijih izvođačkih sastava u gradu uzrokovao je veću zainteresiranost za festivale suvremene glazbe koji sa sobom donose i takve ansamble. Tako je 2021. prvi put održana MAS-GO-AS, međunarodna akademija za ansamble i skladatelje za suvremenu glazbu, kao i četvrto izdanje festivala Novalis koji se, iako prvobitno zamišljen kao festival na kotačima koji svako izdanje ostvaruje na novoj lokaciji, čini se trajnije smjestio u Osijek, jer je i predpandemijsko treće 2018., kao i ovogodišnje peto izdanje održano u Osijeku.
![Novalis](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/10/MFR_1350-1024x683.jpg)
Kulturni centar Osijek, festival Novalis / Foto: Marin Franov
Glazbena tribina
Dobrodošlo se osjeća i Glazbena tribina, smotra nacionalnoga suvremenog glazbenog stvaralaštva, koja će ove godine u Osijeku biti održana drugi put za redom, od 9. do 12. studenoga. Iako se i u prošlosti Tribina nije ograničavala isključivo na domaće autore, ovogodišnja je ipak programski iskoračila u međunarodne vode. Osim u prostorima Kulturnog centra, koncerti će se odvijati na još četiri lokacije u gradu.
Edukativni program ovogodišnje tribine ne svodi se samo na predavanja, koja će održati Tim Rutherford Johnson i Francesco Filidei, i razgovore s umjetnicima (imat ćemo priliku razgovarati, među ostalim, s članovima Ansambla Zeitfluss i Morganom Petrik, članovima Trija Elogio, Papandopulo kvarteta), već se provodi i međunarodna skladateljska radionica koju vodi gost skladatelj festivala Francesco Filidei, čije će rezultate izvesti Ansambl Synchronos na završnom koncertu posljednjeg dana festivala.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/11/filidei-1024x681.jpg)
Francesco Filidei
Čast svečanog otvorenja festivala pripala je Zboru Hrvatske radiotelevizije, koji će u osječkoj Konkatedrali Sv. Petra i Pavla 9. studenoga s početkom u 20 sati izvoditi mahom sakralna djela Antuna Tomislava Šabana, Alfreda Schnittkea, Krešimira Seletkovića, Davorina Kempfa, Frane Paraća i Arva Pärta, pod ravnanjem Tomislava Fačinija.
Anambl Zeitfluss nastupit će (10. studenog 2022. u 20 sati) u Domu HV-a Brigadir Ivan Rebrina te pod ravnanjem Antanine Kalechyts izvesti djela Sare Glojnarić, Clemensa Nachtmanna, Daniela Olivera Mosera i Marka Markuša, a petak je rezerviran za koncert Trija Elogio u Kulturnom centru, koji će izvoditi djela Krešimira Seletkovića, Huga Vasca Reisa, Sanje Drakulić, Brune Vlaheka, Marka Ruždjaka i Zorana Juranića.
![Trio Elogio](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/04/014A5204-1024x683.jpg)
Trio Elogio / Foto: Matej Grgić
Posljednji dan festivala popodnevni će koncert održati kvartet Papandopulo s djelima Alexa Minceka, Tihomira Ranogajca, Gordana Tudora, Tibora Szirovicze i Jacoba ter Veldhuisa, među kojima se kriju i dvije praizvedbe.
Kasnovečernji koncerti tradicionalno donose istup u raznolikije žanrove, pa će tako osječkoj publici dobro poznat Zoran Majstorović prvi dan festivala održati autorski koncert pod nazivom Musical Migrations u foajeu Kulturnog centra, a u četvrtak će u Barutani autorski koncert održati i sastav Monsieur Domani.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/11/zoran-majstorovic-1024x683.jpg)
Zoran Majstorović
Posebno valja istaknuti lokalne osječke snage; osim što će se autorskim skladbama predstaviti asistent osječke akademije Tihomir Ranogajec i Sanja Drakulić koja već godinama radi na osječkoj akademiji i trenutno je redovita profesorica u trajnom zvanju te Davor Branimir Vincze, koji je najnovija kompozitorska akvizicija osječke akademija na kojoj od ove godine radi kao vanjski suradnik u statusu docenta.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/11/sanja-drakulic.png)
Sanja Drakulić
U okviru festivala bit će održana i promocija albuma Dvije mise Adalberta Markovića u izvedbi Pjevačkog zbora Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku pod dirigentskim vodstvom višestruko nagrađivane i proslavljene dirigentice Antoanete Radočaj-Jerković.
Dok je prošlogodišnje izdanje Glazbene tribine bilo koncentrirano oko promocije suvremene literature za različite tamburaške i gitarističke sastave, a vezano uz te studije u Osijeku, ovogodišnje ima malo širi koncept, a veseli da je u njemu mjesto našla i zborska literatura, jer je Osijek godinama poznat i kao grad koji njeguje kulturu zborskog pjevanja u brojnim kvalitetnim pjevačkim zborovima, od kojih nekoliko vodi upravo Antoaneta Radočaj-Jerković.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/11/dvije-mie.jpg)
Adalbert Marković: Dvije mise / predstavljanje izdanja u subotu na Akademiji za umjetnost i kulturu Osijek u 10:30h
Eppur si muove?
U programu ovogodišnje Glazbene tribine nalaze se diskurzivni programi. Prvi okrugli stol moderirat će ‘siva eminencija’ kulturnog života u Osijeku: ravnatelj Kulturnog centra Ivan Kristijan Majić, drugi je osmislio skladatelj, dirigent i pedagog te predsjednik Hrvatskog društva skladatelja, Mladen Tarbuk, dok će muzikologinja i dugogodišnja djelatnica u kulturi Srđana Vrsalović razgovarati s umjetnicima ovogodišnje Tribine, a predavanje o glazbi tijekom pandemijskih vremena održat će gostujući predavač, Tim Rutherford.
S obzirom na sve napisano, očekujem da će ovogodišnje rasprave uključivati i pohvale za učinjene korake u promociji suvremene glazbe u Osijeku te kvalitetnu raspravu o usustavljivanju tih napora u jedinstveni projekt razvoja publike.
Eppur si muove, rekli bismo. Osim što u maloj sredini koncentrirana skupina ambicioznih mladih ljudi aktivno radi i stvara, raduje i najavljeno skorašnje dovršenje velike dvorane Kulturnog centra, čime će Osijek konačno dobiti adekvatnu koncertnu dvoranu za čiju pozornicu, kako se čini, prikladnih lokalnih (pra)izvedbi neće nedostajati.