29
pro
2021
Priče

Rap School 2021. - Svi se slažu: ovo je bila najbolja sezona dosad

Rap School

Rap School /Matej Grgić

share

Više od stotinu prijavljenih bilo je za treću sezonu Rap Schoola, a nedavno je izabran i pobjednik. Bili smo na snimanju i razgovarali sa žirijem i finalistima.

Fran Halužan pobjednik je treće sezone showa Rap School

Treća sezona natjecateljskog showa Rap School u organizaciji JoomBoosa i u suradnji s HDS ZAMP-om donijela nam je novog pobjednika – u superfinalu 16-godišnji Fran Halužan Hale svojim je rimama pokorio svih 18 natjecatelja. Zagrepčanin tako nosi titulu velike nade domaćeg hip-hopa, a pobjedom u superfinalu, u kojem su nastupili još i Leonard Glasnović Lembo, Karlo Kramarić i Goran Liščević Grga, osvojio je nagradu vrijednosti 150.000 kuna.

Rap School

Rap School/Matej Grgić

Hale je, osim pobjedničke statue, osvojio snimanje albuma uz podršku najboljih hip-hop producenata u Hrvatskoj, snimanje spota uz podršku profesionalne video produkcije te 30.000 kn na potrošačkoj kartici. A svi su natjecatelji, osim vrijednog iskustva, dobili i edukaciju o autorskim pravima, koje je organizirao HDS ZAMP.

Iznimno je to važan segment ovog showa, s obzirom na to da mnogi iskusniji glazbenici nisu uvijek sigurni u to koja su njihova prava i obveze, a ovim će mladićima itekako pomoći u stvaranju autorske glazbe. U to smo se uvjerili i sami kad smo posjetili set Rap Schoola, na kojem smo razgovarali s finalistima i članovima žirija. Njih trojica – Hiljson Mandela (Ivan Hilje), Stoka (Marin Ivanović) i Fil Tilen (Slaven Berić) – složili su se kako se radi o najboljoj sezoni Rap Schoola dosad, što je rezultat sjajnih kandidata, ali i nešto drugačijeg koncepta.

Hiljson Mandela, Stoka i Fil Tilen odabrali najboljeg

„Ove godine nismo bili mentori, nego smo funkcionirali baš kao žiri. Samim time, natjecatelji su morali biti pripremljeni za svaki nastup jer nije lako repati pred žirijem u kojem su ljudi već afirmirani u tom području. Bilo mi je jako zanimljivo vidjeti nove, nabrijane klince i super mi je što nisu imali tremu. Ove su godine bili puno opušteniji i, mogu reći, bolji kandidati”, rekao nam je Hiljson Mandela. S njim se složio i Fil Tilen, kojem se također svidio novi koncept žirija.

„Mislim da smo se približili rap publici ovakvim formatom, kao i da su dečki bolje došli do izražaja. Oduševili su nas. Kad vidiš klinca od 16 godina koji ima takvo samopouzdanje kakvo sam ja imao tek u 20 i nekoj, stvarno te iznenadi. Stoka i ja smo se do treće epizode dva puta rasplakali, onda vam je jasno koliko je sve bilo emotivno”, kaže Fil Tilen.

Rap School - Fil Tilen

Rap School – Fil Tilen/Matej Grgić

Stoka ne skriva da mu je bilo drago vidjeti nove nade koje vole glazbu i trude se izbrusiti vještinu repanja. „Svake godine imamo novu vrstu izvođača i prošle je bilo stvarno par njih vrhunskih, a ove godine sam također jako zadovoljan cijelim showom. Mislim da je ovaj format pun pogodak. Lijepo je vidjeti klince koji vole muziku i trude se napraviti nešto kvalitetno.

Hoće li uspjeti, to je drugo pitanje. Najbitnije je imati ustrajnost, truditi se, pisati i ne odustajati. Ako si dobar, a uz to imaš karizmu, onda i smisao za pregovaranje i kompromis, ako imaš neku viziju, onda je ovo prilika koju možeš iskoristiti”, rekao nam je Stoka.

Oduševljenje finalista

Od četiri finalista, uspjeli smo razgovarati s njih troje – Lembom, Grgom i Haletom, dok je Karlo Kramarić taj dan bio odsutan. Sva trojica složila su se kako se radi o važnoj prilici za njihove karijere, kao i da im je cijelo snimanje bilo ludo zabavno. U tom trenutku nitko od njih nije znao tko je pobjednik.

„Iskustvo mi je bilo brutalno! Od ekipe, producenata, repanja… Neopisivo. Svima koji se žele baviti ovime poručujem da se prijave jer je ovo nešto što se pamti cijeli život. Najveće iznenađenje bila mi je jaka konkurencija. Shvatio sam i kako je drugačije kad se nešto radi na profesionalnom nivou. Znam repati s ekipom po kvartu, ali kad dođeš pred žiri, kamere, svjetla – sve je drugačije”, rekao nam je pobjednik Hale. Što se tiče autorskih prava, kaže da je ponešto znao, ali ne mnogo.

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School – Hiljson Mandela/Matej Grgić

„Znao sam da moram imati dopuštenje za beat, sample; ako snimaš spot, moraš imati dozvolu za lokaciju i slično. Edukacija o autorskim pravima bila mi je korisna jer je sve na profesionalnom nivou. Prije bih možda radio s nekim ukradenim beatovima, a sad kad želim malo više, shvaćam da ne mogu to raditi i da sve mora biti ‘čisto'”, rekao nam je Hale.

Slične doživljaje imaju i njegovi kolege iz superfinala, koji se slažu da je iskustvo bilo zabavno i korisno.
„Atmosfera je predobra, konkurencija jaka, produkcija odlična, sve je bilo zanimljivije nego što sam očekivao. Najviše sam iznenadio sam sebe. I prije sam se bavio rapom i sad vidim da je sve nekako drugačije nego što sam zamišljao.

Otkad sam snimio prvu pjesmu, počeo sam puno više cijeniti ljude koji rade bilo kakvu vrstu glazbe i prestao sam osuđivati druge repere. Ovdje svi imaju potencijal, svi imaju nešto svoje i sviđa mi se što svi volimo tu hip-hop kulturu i živimo to”, rekao nam je Leonard Glasnović Lembo, a oduševljen je bio i Grga.

Rap School

Rap School/Matej Grgić

„Upoznao sam super nove ljude, žiri, produkciju, stvarno sam oduševljen svime. Ovo mi je iskustvo promijenilo dosta toga jer sam shvatio da želim biti što bolji, originalan i da zato moram početi sve raditi sam, tj. ne uzimati tuđe matrice i paziti na copyright. Nisam baš bio upućen u sve to pa mi je bilo jako korisno”, rekao nam je Goran Liščević Grga. Ističe da mu je bilo isprva strašno repati pred žirijem, pogotovo pred Hiljsonom jer ga stalno sluša i uzor mu je, ali mu je s vremenom postalo lakše. Pitali smo Hiljsona kako se on osjeća kao nečiji uzor.

„Mislim da ne bih trebao biti ničiji uzor. Svi ti uzori ili idoli su samo ljudi koji su afirmirani u nekom području u kojem imaju talent. Možda bismo se trebali ugledati u njih, u smislu da otkriješ svoj talent i postaneš još bolji u onome što želiš raditi. Biti uzorom veliki je teret, jer ono što je meni normalno nekome možda nije i definitivno ne bih htio nekome biti loš primjer. To je dvosjekli mač, ali općenito mislim da je vrijeme uzora prošlo i sad bismo trebali zajedno razmišljati o budućnosti”, zaključio je Hiljson. O temi autorskih prava kaže kako je bilo zanimljivo gledati reakcije natjecatelja.

Rap School

Rap School/Matej Grgić

Uspješna i edukativna suradnja ZAMP-a i showa Rap School

„Sve ih iznenadi jer su dosta neinformirani i dosta toga ne znaju. Još uvijek ih iznenađuje to da ako uzmeš nečiji instrumental i iskoristiš ga na svojoj traci, maknut će traku s Interneta. Onda su iznenađeni kako se to dogodilo jer je pisalo ‘free instrumental’. Naravno, ništa nije ‘free’, sve ima svoje uvjete korištenja, već i te osnovne stvari ljude zbunjuju, kako ne bi i njih, koji su početnici”, kaže Hiljson. Da je znanje o autorskim pravima općenito slabo, slažu se i njegovi kolege iz žirija.

„Kao i većina mladih izvođača, nisu znali puno o autorskim pravima. To ih počne interesirati tek kada počnu raditi prve pjesme i shvate da bi mogli zaraditi od toga. Vrlo je bitno da što prije shvate što je Hrvatsko društvo skladatelja, što je ZAMP i što im nudi. Treba im objasniti da to nije ništa misteriozno, da je to jedina institucija koje će im pomoći, kao i da moraju znati neke osnovne informacije i zakone koji se tiču njihovog rada. Definitivno mislim da se svi moraju bolje upoznati sa svojim pravima.

Rap School - Stoka

Rap School – Stoka/Matej Grgić

Dečki su ovdje reagirali znatiželjno, svjesni su da će im te informacije biti korisne ukoliko će se baviti ovim poslom. Općenito mislim da je jako teško informirati mlade glazbenike o tome i ovo je odličan način”, rekao nam je Fil Tilen.

To je potvrdio i Leonard Glasnović Lembo, koji je, kaže, i prije bio upoznat s nekim propisima jer se bavi breakdanceom.
„Iskreno, bio bih polaskan da netko uzme moju stvar i iskoristi je, ali da netko ide raditi profit meni iza leđa, to mi nije OK. Mislim da bi umjetnik trebao moći dati svoju glazbu drugome koji je želi koristiti, ali sve mora biti zakonski regulirano”, kaže Lembo.

Za kraj, Stoka je podijelio s nama – i svim mladim talentima koji se žele baviti hip-hopom i glazbom općenito – što je zapravo potrebno kako biste uspjeli.

„Pobijediti ovdje je jedna stvar, a napraviti album i uspjeti sasvim nešto drugo. Trebaš ti prvo uopće napisati 15 pjesama, napraviti isto toliko instrumentala… Treba jako puno ljubavi za sve to, ali ako iskreno to voliš i želiš, onda možeš uspjeti”, zaključio je Stoka. Nadamo se da ćemo uskoro čuti neke nove, sjajne stvari od Haleta, kao i od drugih finalista Rap Schoola.

Rap School Hiljson MAdela

Rap School /Matej Grgić

Rap School

Rap School /Matej Grgić

Rap School - Stoka

Rap School - Stoka /Matej Grgić

Rap School - Stoka

Rap School - Stoka /Matej Grgić

Rap School

Rap School /Matej Grgić

Rap School Fil Tilen

Rap School - Fil Tilen i Ines Madunić /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School - Hiljson Mandela /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School - Hiljson Mandela /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School - Hiljson Mandela /Matej Grgić

Rap School

Rap School /Matej Grgić

Rap School

Rap School /Matej Grgić

_14A9393

Rap School - Fil Tilen

Rap School - Fil Tilen /Matej Grgić

Rap School - Fil Tilen

Rap School - Fil Tilen /Matej Grgić

Rap School

Rap School /Matej Grgić

Rap School - Fil Tilen

Rap School - Fil Tilen /Matej Grgić

Rap School - Stoka

Rap School - Stoka /Matej Grgić

Rap School - Stoka

Rap School - Stoka /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School - Hiljson Mandela i Ines Madunić /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela i Ines Madunić

Rap School - Hiljson Mandela i Ines Madunić /Matej Grgić

Rap School - Hiljson Mandela

Rap School - Hiljson Mandela /Ines Madunić

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati