05
ruj
2023
Priče

Showcase festivali

Na pravom mjestu u pravo vrijeme

SHIP konferencija i Showcase festival

SHIP konferencija i Showcase festival

share

Glazbeni su festivali posebno (životno) iskustvo, kako za publiku, tako i za organizatore, glazbenike i sve one koji su na bilo koji način njihovim dijelom.

No po čemu se klasični glazbeni festivali na kakve smo uglavnom naviknuti razlikuju od onih koji se nazivaju showcase festivalima? Ususret prvom izdanju našeg vjerojatno najvećeg showcase festivala i glazbene konferencije SHIP, koji će se održati u Šibeniku od 14. do 17. rujna 2023. godine, odlučili smo istražiti više o samom formatu festivala, njegovoj važnosti za glazbenike, glazbenu industriju te kulturu određene države.

Dvije se vrste festivala po mnogočemu razlikuju. Možda čak najjednostavnije i najtočnije objašnjenje jest da je „običnim“, odnosno uobičajenim ili klasičnim glazbenim festivalima cilj zadovoljiti publiku, dok je cilj showcase festivala služiti glazbenicima, ili kako piše na stranici INES-a (Innovation Network of European Showcases): „Ordinary festivals aim to please the audience. Showcase festivals aim to serve the musicians.“

Fran Vasilić - Rock&Off turneja

Fran Vasilić nastupio je na Eurosonic festivalu, jednom od najvećih showcase festivala u Europi

Na istoj se stranici showcase festivali spretno nazivaju „backstageom glazbene industrije“, odnosno moglo bi se reći da oni pružaju propusnicu do takozvanog backstagea glazbene industrije. Svatko tko se bavi glazbom ili bilo kojim poslom u glazbenoj industriji dobro zna da je networking jedna od najvažnijih poslovnih aktivnosti te da svako poznanstvo, figurativno rečeno, može otvoriti poneka vrata. Ili barem prozor.

Upravo je to jedan od najvažnijih aspekata takvih festivala. Osim koncerata, koji su centralnim dijelom svakog glazbenog festivala, showcase festivali fokusirani su na artiste i glazbene profesionalce te njihovo umrežavanje. Oni se obično odvijaju na više različitih lokacija istovremeno, nude raznolike žanrove i sadržaje pa je cirkulacija ljudi stalna, a osim svirki pomno odabranih izvođača, uključuju i različite panele, predavanja, konferencije, debate, govore ili meet upove na kojima se okupljaju glazbeni eksperti iz svih područja industrije: menadžmenta, marketinga, PR-a, organizacije, bookinga, diskografije, različitih organizacija, udruga, promotora, klubova, radija, portala i slično.

Ovakvi događaji omogućuju da se svi ti ljudi iz različitih područja industrije (koji jedni bez drugih i ne mogu funkcionirati, a s kojima inače može biti teško stupiti u kontakt) nađu na istom mjestu u isto vrijeme. Osim što glazbenici i kreativci imaju jedinstvenu priliku pred takvom publikom prezentirati svoj talent i projekte, takvim si nastupom mogu otvoriti bezbrojne mogućnosti. Jer dovoljno je da zapnu za oko samo jednoj, onoj, pravoj osobi koja će im možda, sladunjavo rečeno, promijeniti život. Ili barem olakšati karijerni put, koji, svima je već jasno, može biti prilično težak.

Bad Daughter na sceni tijekom nastupa u Pogonu Jedinstvo, u crnoj odjeći ispred ljubičasto plave pozadine.

Dunja Ercegović izazvala je zanimanje velikih svjetskih medija nastupom na SXSW festivalu u SAD-u

Mirko Burazer, član tima We Move Music Croatia zaslužnog za organizaciju SHIP-a, ukratko nam je objasnio poantu i važnosti showcase festivala: „Showcase festivali jedinstvena su prilika za promoviranje vlastite glazbe. Nastup na showcaseu pruža priliku da glazbeni profesionalci čuju vašu glazbu i stupe s vama u kontakt na licu mjesta, dok su emocije još ‘vruće’. Samo jedno pravo poznanstvo potencijalno može biti prilika za velike iskorake u karijerama glazbenika. Uz profesionalce glazbenici se druže i sa svojim kolegama s kojima razmjenjuju iskustva i pokreću nove projekte. Uglavnom, na showcase festivalima stvara se jedinstveni melting pot glazbenika i glazbenih profesionalaca koji u pravilu izrodi nove ideje, projekte, poznanstva i iskustva.“

Iako se na showcase festivale uglavnom mogu prijaviti svi glazbenici i to većinom prilično jednostavnim postupkom online prijave na javni poziv, ipak postoje određeni kriteriji koje je potrebno zadovoljiti na putu do njihove pozornice. Bendovi koji ondje nastupaju nisu demo bendovi, već iskusni izvođači koje glazbeni stručnjaci u festivalskom odboru prepoznaju te im žele pružiti priliku za eksponiranjem i plasiranjem na globalno tržište.

Uz to, glazbenici imaju sjajnu priliku za upoznavanje glazbenika i kolega iz čitave Europe ili svijeta te sklapanje novih suradnji koje mogu dovesti i do novih većih ili manjih glazbenih projekata. Tu mi je činjenicu, uz još neka uzbudljiva iskustva, ranije ove godine u razgovoru za naš portal istaknuo mladi perspektivni glazbenik Fran Vasilić, uoči svoje europske turneje koja je uključivala i nastup na jednom od najvećih showcase festivala u Europi – Eurosonicu.

Chui

Chui se predstavio na Eurosonic festivalu 2017. godine

Fran je, uz slovensko-hrvatski duo freekind., ove godine bio izabran za hrvatskog predstavnika na festivalu koji okuplja preko 40 tisuća ljudi. Prethodnih su nas godina na tom festivalu predstavljali nemanja i Valentino Bošković (2021.), Tús Nua (2020.), Punčke (2015. i 2019.), Žen (2018.), Chui (2017.) te Jonathan i Them Moose Rush (2016.).

„(…) mislim da je to jako dobro zato što kao bend upoznaš druge bendove iz svih dijelova Europe. Mislim da je to nekad overlooked dio toga, a meni je to jedna od najkul stvari jer ne postoji puno mjesta na koja dođu ljudi iz pedeset različitih zemalja. Kad smo bili u Beču, dva benda koja su nastupala nakon nas bili su neki Kanađani. Gdje ćeš u Europi naići na Kanađane, ako ne odeš na takav festival na koji su pozvani ljudi iz cijelog svijeta?! I druga je prednost showcasea što se može puno toga dogoditi ako si dobar; možeš biti pozvan na neke druge festivale, možeš dobiti neke ponude za distribuciju ili za izdavanje pjesama. Meni su se javili ljudi koji rade integraciju lyricsa u search engines kao što je Google. Doslovno se tamo okupe ljudi koji rade i toliko specifične stvari i koji će, ako im se sviđaš, podržati tvoju glazbu. Mislim da su to sve odlične prilike koje bi domaći bendovi trebali iskoristiti“, objasnio je tada Fran.

Nije rijetkost da nakon nastupa na showcase festivalu artisti dobiju brojne ponude, kako na nekim mikrorazinama, tako i za neke nove, velike prilike, koncerte i nastupe na drugim festivalima. Na taj način profitiraju obje strane jer, glazbeni profesionalci (bili oni bookeri, PR ili marketinški stručnjaci, diskografi ili nešto drugo) promoviraju svoje „usluge“, dok istovremeno na mnogo praktičniji i jednostavniji način mogu otkriti i pronaći nove talente s kojima će onda surađivati.

SHIP 2023.

SHIP 2023.

Zato će na SHIP-u, uz program od preko četrdeset koncerata, tijekom dana biti organizirane i konferencije, paneli i debate s ciljem edukacije, proširivanja vidika, ali i međusobne komunikacije.

Na konferencijskom će dijelu SHIP-a, koji će uključivati teme iz gotovo svih područja glazbene industrije, gostovati preko šezdeset glazbenih profesionalaca iz 16 zemalja svijeta. Jedan od govornika bit će i naš svestrani, iskusni glazbeni stručnjak i koncertni promotor Sanjin Đukić, voditelj PR-a i marketinga LAA-a, agencije Pola, Tvornice Kulture, direktor Sea Star festivala te član uprave EXIT festivala.

Sanjin nam je ususret SHIP-u ispričao nešto o važnosti showcase festivala iz svoje perspektive: „Showcase festivali oduvijek su predstavljali izuzetno uzbudljiv format jer osim kreativne i artističke prezentacije kao da nose i lagani natjecateljski naboj. Koristan su pop up hub za kompletnu industriju i, ako se ispravno iskoriste, dobra odskočna daska u karijeri bilo kojeg izvođača. Naravno, drago mi je da konačno i kod nas imamo punokrvni showcase festival i to u Šibeniku koji je već dugo jedan od najjačih koncertnih epicentara regije.“

I dok su u regiji i ostatku Europe showcase festivali već uhodana i dobro poznata stvar, kod nas je ovo prvi takav festival tolike veličine i razmjera. SHIP se tako od ovog rujna pridružuje popisu europskih showcase festivala, od kojih bi (samo neki) najveći i vjerojatno najpoznatiji bili MENT u Ljubljani, Kontakt u Beogradu, PIN u Skopju, Budapest Showcase Hub, WAVES VIENNA u Beču, Sonic Visions u Luksemburgu i, već spomenuti, veliki Eurosonic u Groningenu.

Najveći je showcase festival na svijetu ipak onaj u Americi – South By Southwest (SXSW), a održava se u Austinu u Texasu od 1987. godine. Na ovogodišnjem je izdanju tog festivala na čak 78 lokacija nastupilo 1583 izvođača koji su dospjeli iz 60 zemalja iz čitavog svijeta, a zanimljivo je što će upravo James Minor, potpredsjednik SXSW-a u rujnu u ulozi glavnog govornika SHIP-a također posjetiti Šibenik. Rijetki su naši glazbenici dospjeli i do takvog festivala, a jedna je od naših predstavnica bila Dunja Ercegović (Bad Daughter, Lovely Quinces).

Nedavno sam igrom slučaja listajući Rolling Stone iz 2014. godine naišla na vrlo zanimljiv intervju napravljen po Dunjinu povratku s SXSW-a u čiji je službeni program tada bila uvrštena kao 21-godišnja kantautorica umjetničkog imena Lovely Quinces. Dunja je i u tom razgovoru potvrdila koliko je važno nalaziti se na pravom mjestu u pravo vrijeme te objasnila kako joj je to ipak pošlo za rukom, jer nakon svojeg je nastupa odradila intervju za Huffington Post, dok ju je BuzzFeed.com uvrstio na svoju listu 50 novih imena koje obavezno treba poslušati.

Dunja je pokazala i potvrdila kako su takvi festivali vrlo važni čak i za kulturu čitave države te ispričala: „Valjda su novinari iz Huffingtona uzeli SXSW program, vidjeli odakle sve dolaze ljudi i valjda im je bilo interesantno što dolazi Hrvatica u Austin. Meni se svidjela ideja u tom predstavljanju Splita, što je posao turističke zajednice, a nakon ovog bih mogla zatražiti i diplomu (smijeh)“ (Rolling Stone, br. 7, travanj 2014., str. 53.).

Jasno je kako takva prezentacija ne može naštetiti promociji jedne države, kao što će i SHIP goditi promociji našeg krasnog Šibenika i njegovih koncertnih prostora.

Stoga je značajno i što će naš Ured za izvoz glazbe SHIP festival i konferenciju organizirati u suradnji s Javnom ustanovom u kulturi Tvrđava kulture Šibenik, a podržavaju ga i Ministarstvo kulture i medija RH, Hrvatska turistička zajednica, HDS ZAMP, Grad Šibenik, Turistička zajednica grada Šibenika i Turistička zajednica Šibensko-kninske županije. Krucijalno je prepoznati važnost ovakvih manifestacija, ne samo za glazbenike i glazbene profesionalce, već za kulturu čitave države koja se time pozicionira na ne samo festivalsku, već i glazbenu mapu svijeta uopće – kako s izvoznim „proizvodom“, tako i sadržajem koji na kulturnom i turističkom planu može samo pomoći.

Prepoznavanje vrijednosti i važnosti te potpora i podrška ovakvoj vrsti sadržaja u bilo kojem obliku na gradskoj, državnoj i županijskoj razini nužna je i potrebna kako bi se kroz edukaciju, umrežavanje i suradnju u okviru europske razvijala i naša glazbena te kulturna scena.

Moglo bi Vas zanimati