13
velj
2023
Priče

Tonska proba

Dora oduševila svečanim ulaskom u biografiju Leta 3

Let 3 Dora Eurosong

Let 3 / ilustracija: Igor Jurilj

share

Let 3 je shvatio da mora širiti područje aktivnosti želi li se i dalje baviti provokacijom umjesto obnovom repertoara, a Dora se pokazala idealnim mjesto za takvo što

Pobjednički let na električnom traktoru koji će izumiti Mate Rimac / Foto: Goran Kovačić/Pixell

Prije 35 godina jedan je hrvatski bend imao uspješnu europsku turneju, svirao je u Udinama, Budimpešti, Beču, Salzburgu, Grazu i drugim gradovima. Osvrti na njihove nastupe tih su dana bili unisono oduševljavajući:

„Samouvjerenim kasnonoćnim nastupom doslovno su prikovali publiku na binu. Njihov cilj nije bio da publiku natjeraju na skakanje, nego da je hipnotiziraju i u tome su uspjeli.“

„Žestina i silovitost slična Iggyju i Stoogesima. Ubitačno su otprašili nekoliko pjesama rigajući energiju. Jednom riječju – izvrsno!“

„Već dugo nisam čuo rock sastav takvog talenta, sposobnosti artikulacije i uvjerljivosti.“

Bilo je to još 1988. godine. Danas, isti sastav ima osiguran još jedan europski nastup, ovoga puta u Liverpoolu. Njihova energija, kreacija i superiornost ostali su isti, promijenila se scenografija, kostimografija i disonanca. Upravo stoga Let 3 je danas os oko koje se vrti kompletna popularnoglazbena scena u Hrvatskoj.

Preksinoć je Let 3 omogućio Dori da svečano uđe u njihovu biografiju. Tako je nakon ravno trideset godina djelovanja u slobodi, izlučno natjecanje za odlazak na Eurosong dobilo pobjednika koji ruši stara i kroji nova pravila.

U trideset godina, znamo, Hrvatska je u finalnom dijelu natjecanja bila osamnaest puta, dvije godine nije sudjelovala, a 2020. natjecanje je otkazano. Između 1993. i 2011. te od 2019. nadalje pjesma za Eurosong bira se na Dori, natjecanju u organizaciji Hrvatske radiotelevizije. Najviši domet ostvarila je Maja Blagdan 1996. sa skladbom Zrinka Tutića “Sveta ljubav” i Doris Dragović s pjesmom Tončija Huljića “Marija Magdalena” – obje pjesme zauzele su visoko četvrto mjesto. Hrvatski glazbenici su se ranije natjecali na Eurosongu za Jugoslaviju dvanaest puta, i 1989. grupa Riva odnijela je pobjedu skladbom Rajka Dujmića “Rock Me”.

Progledaj srcem 2022.

Doris Dragović: uz Maju Blagdan ostvarila je najviši plasman za Hrvatsku na Eurosongu

To su osnovne činjenice vezane za hrvatsku nazočnost na eurovizijskom natjecanju. No što je to u hrvatskom biću da ga vodi prema (pozitivnom ili negativnom) ushićenju kad je posrijedi praćenje Dore, a nakon toga i Eurosonga? Strast prilikom praćenja Dore ujedinjuje Hrvate u međusobnim optužbama i pripadajućoj mržnji kao kad su posrijedi politički izbori ili Hrvatska nogometna liga. Štoviše, slični su i obrasci ponašanja, rado će se na društvenim mrežama dijeliti lekcije o političkim opcijama ili o igri pojedinog kluba, ali neće se otići na izbore ili na utakmicu. Tako i sada vrve komentari i mišljenja na TikToku, Instagramu, Facebooku i Twitteru, ali njihovi autori nisu glasali ni za koga.

U proteklim godinama, Dora je prešla put od nacionalne podrške kako bi se hrvatska pjesma mogla čuti u europskom eteru, što je u polufinalu i finalu doživjela grupa Put, potom naklonosti zbog odličnih rezultata Maje Blagdan, Doris Dragović i Danijele Martinović (“Neka mi ne svane“, 5. mjesto 1998.) da bi nakon neuspješnog projekta Dragonflya i Dade Topića 2007. Dora postala opće mjesto za nabacivanje blatom. Izuzetak je bila pretprošla godina kad je puk bio razmjerno zadovoljan odabirom Albine i pjesme “Tick Tock” i razočaran u europsku glazbenu uniju što nije znala prepoznati njezinu kvalitetu pa je i ona zapela u polufinalu. Od 2009. do danas Hrvatska je bila tek dvaput u finalu: Nina Kraljić je s pjesmom “Lighthouse” osvojila 23., a Jacques Houdek sa skladbom “My Friend” 13. mjesto.

Koji je razlog nacionalne frustracije? Je li uistinu lakoglazbena smotra toliki bauk da uznemirava ovdašnju javnost više od loših političkih odluka?

Dora je, zapravo, samo odraz Eurosonga uz pokoju lokalnu zanimljivost te prirodni delay od desetak godina.

Eurosong je utemeljen 1956., prije svega, kao tehnički eksperiment, pokušaj da se istovremeno i uživo emitira televizijska emisija koja bi se gledala diljem Zapadne Europe. Organizatori su tada, kao što i danas uvjeravaju, smatrali da je natjecanje nepolitičko ili su ga predstavljali kao da ima nepolitičke ciljeve. Ipak, budući da su prijave uvijek predstavljale države, Pjesma Eurovizije je bila pozornica za razigravanje međunarodnih odnosa. I to je ono što je konstanta iz godine u godinu, u temama pojedinih pjesama, ali osobito u glasanju. Svake godine cijela Europa totalno stane kako bi pratila rezultate na Euroviziji, ponajprije radi političkog značenja veza između glasanja različitih država.

Dora ima sličan efekt. Evo, na primjer, neki online mediji iz Rijeke žale se kako žiriji iz studija u Rijeci i Puli nisu podržali riječke izvođače, niti su dali maksimalan broj bodova riječkom Letu 3, nego su najviše bodova dali bendu The Splitters iz Splita.

The Splitters / promo

The Splittres: Vrlo dobar nastup na Dori

Još je jedan razlog naizgled neshvatljive popularnosti Eurosonga. Pjesma Eurovizije je uz Ligu prvaka, Europa ligu i Konferencijsku ligu jedina manifestacija koja okuplja toliki broj Europljana. Jedino na njima su Europejci istinski zainteresirani za razmjenu stavova i mišljenja. Sve će ostalo na europskoj razini više ili manje prihvatiti, ali o igrama nogometnih momčadi i kvaliteti pjesama imaju itekako što za reći. Razlika je u tome što nogometaši u europsku arenu dolaze na temelju svoga talenta, kondicije i spretnosti menadžera, a izvođači tu prispijevaju na zahvaljujući volji naroda i stručnom mišljenju, uz dopuštene statističke pogreške.

Ali to nije jedina razlika. Nogomet je muški sport, a Eurosong je otvoren svima. U povijesti ima više ženskih izvođačica i pobjednica od muškaraca. I kod Dore je tako. Zbrojimo li sve vokalne izvođače (i one u bendovima i one u duetima), vidimo da je bilo osamnaest pjevačica i jedanaest vokalista. Eurosong se u posljednje vrijeme počeo okretati i transrodnim osobama i to je sigurno s jedne strane podiglo njegovu popularnost i razvilo kontroverze. Dodatno, manifestacija se, kao nijedna druga s tolikim reachom, pokazala gay friendly.

Pritom je televizijska produkcija daleko odmakla i sve se više prate scenski i multimedijski efekti, što rezultira negativnim kritikama kako je posrijedi besmisleno natjecanje cirkuskog formata. Nije bez razloga takvo mišljenje, pjesma se sve više gubi u ostalim elementima showa (možda bi umjesto Eurosonga bolji naziv bio Euroshow), ali na manifestaciji je ionako otpočetka bio bitniji natjecateljski element i glasanje, negoli kvaliteta same pjesme. Kako na Eurosongu, tako i na Dori. U intervjuu za naš portal je Doron Medalie, skladatelj koji je šest puta bio na tom natjecanju i jedanput pobijedio izjavio:

 

Doron Medalie je šest puta imao pjesmu na Eurosongu

„Ako stvarate hitove, morate znati sve što se događa u svijetu. Morate biti stručnjak u TikToku, Instagramu, stručnjak u svemu novom što se pojavi u biznisu. Omjer: 50 posto je stvaranje pjesme, a 50 posto je znanje o platformama. Morate znati da nije sve u pisanju pjesama. Možete imati najveći hit na svijetu, ali ako ne znate ništa o marketingu i kako doći do ljudi na dnevnoj bazi preko TikToka, Spotifya, ako nemate znanje o ovim platformama, onda stvarno gubite igru. Ako mislite da to ne možete sami, tada morate imati menadžera ili savjetnika koji točno zna kako to napraviti. Nije stvar u tome kako razumjeti diskografske kuće, stvar je u tome kako platforme utječu na kreativnost. To mijenja način na koji pišete pjesme.“

Let 3 je savršeno shvatio takvu lekciju, jer pjesma za Eurosong danas nije ona s kakvom je Hrvatska postizala dobre rezultate u drugoj polovici devedesetih godina. Niti je Eurosong više takva manifestacija. Let 3 je shvatio i da mora širiti područje aktivnosti želi li se i dalje baviti provokacijom umjesto obnovom repertoara, a Dora je idealno mjesto za takvo što.

Pritom valja znati da su lideri Leta 3 Damir Martinović Mrle i Zoran Prodanović Prlja boomeri koji očito bolje razumiju stvari negoli njihovi trostruko mlađi kolege. Da, Mrle i Prlja će biti najstariji izvođači koji će predstavljati Hrvatsku na Eurosongu, stariji nego što su bili Dado Topić te Kraljevi ulice u doba kad su otišli na Pjesmu Eurovizije!

Dakle, dvostruko su stariji od Dore i sigurno joj mogu prenijeti mnogo mudrih savjeta. A nakon nastupa u Liverpoolu, sigurno će kročiti i svjetskim glazbenim stazama, a ne samo po šumama i Dorama naše zemlje ponosne.

Moglo bi Vas zanimati