12
2022

Glasan prvijenac novooformljenog rock dvojca

Djeca: Kad čuješ ovaj zvuk

Silueta benda Djeca

Djeca - Bruno Žabek i Benjamin Mjeržva / Djeca, promotivna fotografija

Djeca su novo ime na sceni, a djece je dvoje. Točnije, dva brata po garaži. Ili iz garaže? Oba vokali, a podijeljeni dodatno po ulogama gitarista (Bruno Žabek) i bubnjara (Benjamin Mjeržva). Djeca su na popularan datum u diskografiji 11.11. (Martinje) debitirali s frenetičnim albumom Kad čuješ ovaj zvuk u izdanju YEM-a.

Debitantski adrenalinski singl “Seljačka buna” zbunio me proljetos nekontroliranim riffom kao kakve zlokobne mesoreznice i tvrdim bubnjevima koji prate svega dva stiha u cikličkom ponavljanju zbog čega su me ostavili u magli razmišljanja satima. A višesatno razmišljanje znači da je interes podmazan provokacijom konvencije. Još podvučen snimkom romskog vozača u prikupljanju metalnog otpada kojim potiču tešku kognitivnu inkongruentnost, Djeca su ostvarila željeni efekt: koji je ovo vrag?

Brunu Žabeka već nekoliko godina gledamo kao proširenje revival, synthwave benda pocket palma koji su u svojim nastupima uživo dobili novu teksturu zvuka, ali i sceničnost ekscentričnom osobnošću ovog staroškolskog, a mladog gitarista. Na zadnjem izdanju Brijačnice u Tvornici kulture, na alt-rock danu, Djeca su priredila degustaciju prve glazbene žrtve gitarskim bogovima u svega dvadesetak minuta nastupa, što je bilo dovoljno zagrebačkom momku koji je scenski nasljednik Mrleta iz Leta 3. Prirodna kemija s publikom, performativni nagon i cross dressing u modnom statementu neodoljivo podsjeća na frontmena Leta 3 još iz vremena Termita ili povoja današnjeg mu benda.

O čemu govori Kad čuješ ovaj zvuk? Dvojac na albumu u riječi stavlja nagon koji pokreće zvuk glazbe i stvaranja, pa se tako autoreferencijom obraćaju slušatelju sa „Znam da znaš da ne mogu stat/Kad čujem ovaj zvuk ja trgam si vrat!”, aludirajući na to da nema mirovanja uz njihov prvijenac. Kao srčane rockere užasava ih letargija i žrtvovanje sebe zbog nametnutih očekivanja (“Bunt”) iz kojih proizlazi emocionalna paraliza, a nagomilavaju se strahovi (“Ne mogu”, “Kuća straha”, “Mama”). Vrlo ironično pristupat će poimanju tradicionalne muškosti i mačizma u “Ti imaš sve“, što svjedoči o progresivnom mentalitetu autora.

Tematski na drugu stranu klackalice pak strahovima suprotstavljaju impuls za pokretom ili reakcijom na ranije spomenute strahove “Pokret”, “Energija”, “Želim s tobom sve”. A kako to biva u životu, u snalaženju između ova dva ekstrema, zalome nam se i nenadani lapsusi poput spolno prenosivih bolesti, pa Djeca ponovno ironično progovaraju o uobičajenim postupcima ignoriranja i šutnje pri tome.

Stihoklepstvo albuma svedeno je doista na alarmantan minimum zbog čega očekujem doista razrađeniju liriku na budućem nasljedniku, ali istovremeno je šturost na riječima kompenzirana njihovim zarazno pamtljivim karakterom. Izražena kvaliteta lirike jest umijeće pretvaranja u „udice“, da se poslužim direktnim prijevodom engleskog termina za hook, pa nakon svega prvog slušanja računajte na pamćenje kombinacija riječi Djece.

Dvojac na albumu ne staje ni trenutka, frenetično se i glasno vozeći preko dopuštene brzine. Pozivaju se na korijene od White Stripesa, Royal Blooda, pa do Kinksa, ali dopuštaju si zaći i u prostore elektronike kao u retrofuturističkoj pjesmi “Želim s tobom sve” gdje se pojavljuju očekivani gosti pocket palma. Pjesma je svojevrsni odmak od ostatka albuma kao traka koja bi uredno mogla biti korištena u kakvom soundtracku za film žanra spekulativne fikcije ili znanstvene fantastike.

Kroz album ćete se provesti u jednom dahu, pa je glavna nagazna mina filera ovdje uspješno preskočena, a činjenica da autorski dvojac uspješno misli pretače u pamtljive tekstove omogućit će im lakše i dolazak do koncertne publike. Djeca će – a i pokazali su na Brijačnici – prije svega biti nova live atrakcija; dvodijelno nabrijano obećanje ispoljavanja viška energije.

Bruno Žabek iz benda Djeca live u Tvornici pred mikrofonom u ženskoj odjeći.

Djeca / Matej Grgić

U generaciji sklonoj unificiranim i generičkim suvremenim zvukovima, vjerojatnije je da će mladi dvojac doprijeti do zrelije publike izrasle na grungeu i garageu s prijelaza stoljeća negoli svojim vršnjacima sklonijima jednoličnim trep-cajkama. Potvrdili su i prije izdanja vladanje scenom i atraktivnošću kod nastupanja, zbog čega je sada vrijeme da album zaživi i uživo.

Produkcija: Djeca, sve osim “Želim s tobom sve” (pocket palma)
Tekst: Bruno Žabek, Benjamin Mjeržva
Mix i master: Niko Potočnjak