11
2023

Nije reperica, ali je doktorirala rap

Macha Ravel (Muha): Intenzitet

Muha - Sea Star Festival

Muha - Sea Star Festival /Julijan Labrović

Macha Ravel kao Muha zujanjem je glasno privukla pažnju javnosti kada je uoči jeseni pandemijske 2020. godine na svom YouTube kanalu izbacila ”Sve svojim tokom”, autorsku rap pjesmu za koju je videospot snimila sama na krovu zgrade.

Nakon nje do kraja godine nanizale su se ”Pare pare”, ”MPM” te – kao kruna – stvar ”Komfortzona”. Eksponencijalan rast kvalitete na svakoj od ovih stvari koji je kulminirao u ”Komfortzoni” učinio je to da je momentalno bila prihvaćena kao nova reperica u regiji (jer javnosti su one izuzetno zanimljive, a brojimo ih na prste jedne ruke), a uz to i okrunjena kao najveći adut među istima. Javnost ne možemo za ovo kriviti, jer je ”Komfortzona” uvjerljivo jedna od kvalitetnijih stvari iz ženske kategorije (iako mi je mrsko kategorizirati po rodnoj osnovi) ovoga žanra do tada objavljena.

A post shared by MACHA RAVEL (@whymuha)

Informacije koje su o njoj ubrzo počele izlaziti u medijima zagolicale su šire mase i otkrile u kojoj je mjeri riječ o svestranoj i zanimljivoj djevojci. Rođena je u Zagrebu, cijeli život provela je u Francuskoj, a potom se seli u Sarajevo gdje upisuje studij medicine.

Naš joj jezik nije prvi, već je to francuski, a u kasnijem Identitetu pohvalila se i baratanjem španjolskim jezikom. Kombinacija tada Muhine glazbe te ranije navedenih zanimljivosti uz dodatak njezina urbanog i upečatljivog modnog izričaja sve su nas zaintrigirale, a Machu lansirale u tešku kategoriju onog kul ogranka regionalne glazbene scene.

Nije reperica?

Nekoliko mjeseci kasnije pojavljuje se na ”Ajfer Sanjo” s predstavnicima sarajevske i bosanskohercegovačke rap scene, a ubrzo izlazi i njezin prvi EP Identitet pod Bassivityjem. Njega i dalje podvlače snažne hip hop konotacije s tvrđim i mekšim, ali definiranim basom koji ga smješta u rap/trap kategoriju. S naslovnom pjesmom ovog EP-ja dobili smo možda prvu konkretnu drill stvar na našim prostorima u ženskoj izvedbi.

Iako je više puta naglasila da nije reperica, u to nije uspjela uvjeriti javnost koja nije htjela čuti navedeno iza stvari u kojima zvuči kao stasala predstavnica žanra. U sljedeće objavljenom ”Albatrosu” prvi smo put imali priliku čuti njezinu nježniju i raspjevaniju stranu, a naredno objavljeni singlovi s albuma koji je predmet današnje rasprave proširili su horizonte očekivanja Machine publike.

Obavezno je spomenuti da je većina do sada objavljenih videospotova na izuzetno visokoj razini, a Machu su predstavili u punom svjetlu kao performericu – od vokala, preko karizme do plesa. U nekom se trenutku nakon sezone ljetnih nastupa zakukuljila i prošla određenu transformaciju, od značajne promjene imena Muha u svoje rođeno ime do blaže promjene imidža.

Glazba, ali i kinematografija

Pa, upoznajmo Machu Ravel i njezin Intenzitet.

A post shared by MACHA RAVEL (@whymuha)

”Tango” otvara album, a kako je ranije izašao sa spotom kao singl, bio je jedna od prvih prilika za uvid u reformaciju ove glazbenice i razilazak od njezina ranijeg identiteta. Ovo je njezina prva direktno senzualnija traka, a produkcija uz miks i master bolesno je dobra.

Jako zanimljiva i nestandardna, a kvalitetna pjesma kakva Machi vrhunski leži. Također, spot je za ovu stvar estetski i kinematografski impresivan. ”Uragan je vrlo ritmična i plesna stvar koja očito pretendira da bude hit. Zvuči kao da pripada u klub, a krojena je po šabloni današnjih uspješnih pjesama za ženske vokale i izvođače te je kao takva na mjestu. ”Plešem dok sam živa” izuzetno je radiofonična upbeat r’n’b pop stvar, kao stvorena za ljetni hit, a distorzije vokala su mi jako zanimljive uhu. Još jedna stvar koja je potpuno na mjestu te je prigodna za širu publiku. ‘

Svejedno mi je” je stvar u kojoj se za sada najviše osjeti Machino oslobađanje. Uzorak joj je već standardizirani balkanski reggaeton prizvuk u instrumentalu i možda je od svih pjesama najviše zabavnog karaktera te se može staviti u niz kontekstâ.

Kod iduće ”On my mind” dolazi do trenutka gdje je previše slična pjesmama koje joj prethode i bez bitne razlike – od reggaeton melosa i generalne tematike. Ovo je još jedan potencijalno dobro prihvaćen singl, ali mi je žao što nije ovo mjesto prepustila nekoj eksperimentalnijoj stvari.

Stvar kao stvar je korektna, ali ovdje postajem nestrpljiva krenuti dalje i čuti što slijedi. S pjesmom ”Voda” zaranjamo u autentičnu ljubavnu tematiku uz ambijentalan i progresivan aranžman koji čine da ova stvar zvuči teže, moćnije, produhovljenije i punije. Sirovija, bez kiča, jasna – što je uvijek na cijeni i valja imati u repertoaru.