2022

Biografija

Rolling Stones: supestarovi koji super stare

Rolling Stones

Tri izdanja biografije koju potpisuju Hrvoje Horvat i Darko Glavan

U hrvatskoj autorskoj i prevedenoj rock publicistici najviše naslova od inozemnih izvođača uvjerljivo imaju Rolling Stones.

U povodu 60 godina njihova djelovanja ove godine objavljeno je novo, dopunjeno izdanje klasične biografije, koju potpisuju Hrvoje Horvat i Darko Glavan. Njihova biografija nužan je priručnik za svakog ljubitelja rock glazbe

Rolling Stones

Naslovnica novog izdanja biografije Rolling Stonesa

Za bend koji je zadnji put do vrha britanske top ljestvice došao 1969., a američke 1978., te da je zadnji put u Topu 10 u Velikoj Britaniji bio 1981., a u Americi 1989., Rolling Stones se odlično drže u svim kategorijama popularnosti. Tako je i s različitim ukoričenim biografijama, pa ne čudi da se najveći broj naslova u Hrvatskoj vezanih za neki strani bend odnosi upravo na njih. Na tržištu se mogu pronaći biografije Micka Jaggera Mick i Keitha Richardsa Lice rock’n’rolla, kao i njegova autobiografija Život. Tu je i Rolling Stones: To je samo rock’n’roll/priče o pjesmama Stevea Appleforda, te knjiga objavljena na dan kad su slavili 60 godina postojanja – Doba Rolling Stonesa Lesley-Ann Jones.

Ipak, onaj istinski uvid u Rolling Stonese dala su dvojica hrvatskih autora – Hrvoje Horvat i pok. Darko Glavan. Knjiga Vrijeme je na njihovoj strani (Večernji list) zapravo je prošireno izdanje biografije koja je objavljena uoči njihovoga posljednjeg dolaska u Hrvatsku pod imenom Rock’n’Roll Babilon, a izdavač je bio Šareni dućan. U međuvremenu, prije deset godina objavljeno je još jedno prošireno izdanje – Rolling Stones: 50 godina u izdanju Profila. Nadopune originalnih izdanja kreirao je Hrvoje Horvat jer nas je Darko Glavan tragično napustio 2009. godine.

U aktualnom izdanju nedostaje originalni predgovor Gorana Tribusona, a sadrži novi predgovor Hrvoja Horvata. Darko Glavan obuhvatio je razdoblje biografije članova i rada benda do njihovoga prvog nastupa u Zagrebu, 1976. godine. O dva zagrebačka nastupa Rolling Stonesa 1976. preneseni su tekstovi iz Tine koje potpisuju sâm Glavan i Hido Bišćević, bivši glavni urednik Vjesnika, a današnji veleposlanik Republike Hrvatske u Srbiji.

Hrvoje Horvat opisao je razvoj karijere od 1977. do 1998., a onda i dva dodatna dijela s biografijom benda, najprije do 2011., a onda i do 2022. Pritom stariji dijelovi nisu ostali netaknuti, Horvat ih je dotjerivao kako bi mogli biti sukladni kasnijem štivu. Osim toga, njegovi dijelovi imaju i intenzivan osobni touch, jer opisuje susrete s članovima benda, kao i vlastiti doživljaj različitih nastupa na kojima je prisustvovao.

Najpotpuniji prikaz karijere

Ekstenzivnim prikazom stvaralaštva benda očito je kako je svojedobno alternativni bend koji je rušio tabue i svakim istupom pomicao granice slobode rock kulture postao multinacionalna kompanija koja i s članstvom koje će uskoro imati 80 godina vrlo pronicljivo dijeli popularnost i umnožava dobit. Paralelno s četverodijelnom dokumentarcem Moj život kao Rolling Stone koji je moguće pogledati na HBO-u, upravo ova knjiga predstavlja najpotpuniji prikaz njihove karijere na našem tržištu.

Razvoj benda prati se uglavnom prema albumima čime je izbjegnuta zamka da se odlazi u nepotrebno detaljiziranje koje jednostavno zamara, a biografi se valjda žele pohvaliti znanjem o svakom studiju gdje je neka pjesma snimljena i o svakoj verziji te pjesme. Takve su na našem tržištu, na primjer, biografije Davea Grohla koju je napisao Martin James i biografija Princea koju potpisuje Matt Thorne. Dakako, zadnje poglavlje ipak je u mnogo većoj mjeri posvećeno koncertima, jer su u zadnjih 25 godina Stonesi objavili samo jedan album s autorskim pjesmama.

Kao i u prošlom izdanju, umetnuti su setovi fotografija benda, no u oba dopunjena izdanja propušteno je ono što je bilo u originalnoj inačici – izgled omota njihovih albuma. Omoti su svakako nezaobilazni dio vinila, njihova osobna iskaznica, a povijest omota koji su bili zabranjivani i mijenjani i nije tek simbolična.

Knjiga je i podsjećanje na suptilan esejistički stil Darka Glavana, jednoga od lučonoša rock novinarstva na ovim prostorima, na koji se Hrvoje Horvat izvrsno nadovezuje. Stoga je ova biografija zaista nezaobilazni priručnik za sve koji žele znati zbog čega su Rolling Stonesi najveći rock bend svih vremena ili dobiti dovoljno čvrstih argumenata da se s time ne slože.