14
2023

Ozvučena pripovijetka

Tamara Obrovac & Milan Rakovac: Brigada del amanecer

Brigada de amanecer

Brigada del amanecer (Brigada sjećanja) – sudbina pištolja astra 9mm kurz, P. WA 251, 54875, tvornica Unceta y Compania, Guernica, Espana – ozvučena pripovijetka književnika, publicista i prevoditelja Milana Rakovca te skladateljice i glazbenice Tamare Obrovac preslušava se na stranicama biblioteke audio knjiga Book&zvook od ljeta prošle godine, a kao rezultat suradnje te platforme i Apoteke – prostora za suvremenu umjetnost iz Vodnjana.

To su jezici Istre u najširem značenju te riječi, u onom koji objedinjava doslovno i prividno, prošlost i sadašnjost, jezici s ovu i onu stranu granica Istre koje su taj poluotok određivale i opterećivale, a to i danas čine

Jedino je izvor/link za preslušavanje nov u susretu drugih spomenutih imena. Rakovac i Obrovac, pa i Matija Debeljuh iz Apoteke duže vrijeme surađuju na različitim projektima koji ih mahom dovode u vezu zbog delikatne, znalačke pa i kreativne brige u stvaranju i oblikovanju novog zvuka jezika. U pravilu su to jezici Istre u najširem značenju te riječi, u onom koji objedinjava doslovno i prividno, prošlost i sadašnjost, jezici s ovu i onu stranu granica Istre koje su taj poluotok određivale i opterećivale, a to i danas čine.

Tamara Obrovac i Milan Rakovac

Zahvalno je za takvo putovanje umijeće Milana Rakovca, književnika koji je svoj opus predano gradio upravo na temeljima realnosti Istre, nasljeđa i posljedica koje ono donosi. Pritom valja dodati da je doza i osobne karizme u (re)interpretaciji vlastitih riječi/ideja dostojna dramski (radio-dramski ili čak filmski) dinamičnom predlošku. Rakovac je oduvijek bio inspiracijom prilikom slušanja, upravo zbog vještine, duhovitosti i sasvim unikatne, a snažne osobnosti u korištenju jezika Istre i onih s kojima se ona na svom teritoriju susretala.

To njegovo nadahnuće teče prirodno i nenametljivo u rečenicama njegovih priča, pa tako i ove o Brigadi sjećanja koja je nazvana prema istoimenoj anarhističkoj skupini iz Barcelone koja je djelovala za vrijeme Španjolskoga građanskog rata. A nju je, izazvan pištoljem koji posjeduje, odlučio ispričati kroz činove koji slušatelja odvode u problematične ratne i poslijeratne ambijente koji (se) povezuju na temelju priča ispričanih o porijeklu tog oružja. A to oružje uz to priča nam i o svojim vlasnicima, Rakovčevim rođacima, zamišlja ih na afričkom pijesku, za šankovima i stolovima zadimljenih gostionica lučkih gradova, prenosi nam dijaloge i atmosfere. On svojim pripovijedanjem, a Tamara Obrovac sjajno svojim glazbenim intervencijama.

…u kontinuitetu sjajno pretpostavljen zvuk svake situacije, svakog prostora, emocije, imaginacije

Nije novost Tamarina spretnost, pa i očiti talent za stvaranjem na području primijenjene glazbe, posebice kad su posrijedi teme bliske njezinu umjetničkom senzibilitetu i kulturi. Svaka je Rakovčeva priča zapravo takva, pa je i očekivano kvalitetan rezultat njihove suradnje na ovom albumu. Ono što ga čini tim više uzbudljivijim jest u kontinuitetu sjajno pretpostavljen zvuk svake situacije, svakog prostora, emocije, imaginacije.

Svaka scena ima sve potrebno da nam prilikom slušanja lako i snažno stvara slike, upravo onako kako i treba biti, a da pritom navodi da se preslušava iznova kako bi se primijetili detalji kakvih ima napretek – od vjetra, koraka, noći, dana, sna, jave, pozadinskih melodija, zveckanja čaša, naguravanja glasova/dijaloga… gotovo da svaka riječ ima svoj zvuk onakav kakav je i u Rakovčevoj namjeri trebala imati. Obrovac je glazbom doprinijela poetici njegova imaginarija, doprinijela je svakako i činjenici da se sjajno kreativno nadopunjuju i razumiju, a i još je jednom potvrdila sebi i nama da se suvereno kreće u primijenjenoj glazbi.

Do te mjere je to sve očito da se za prvog slušanja možemo slobodno prepustiti isključivo zvuku, neopterećeno pratiti radnju ili je gotovo i ne pratiti, da bi se potom vratili iznova povezivati prizore i uranjati u ambijente.

Tamara Obrovac glazbom je doprinijela poetici Rakovčeva imaginarija, svakako i činjenici da se sjajno kreativno nadopunjuju i razumiju te je još je jednom potvrdila da se suvereno kreće u primijenjenoj glazbi

Brigada del amanecer uzbudljiva je pripovijetka za koju je Milan Rakovac primio vrijednu nagradu na festivalu Pisci s granice/Scrittori di frontiera u Portorožu. Za ovo uglazbljeno izdanje idejni koncept postavila je Tatjana Genc, grafičko rješenje naslovnice potpisuje Matija Debeljuh, dok su za zvuk bili odgovorni tonski snimatelj Mario Rašić (glas Milana Rakovca) te Zvonimir Dusper i Tamara Obrovac (produkcija zvuka). Knjiga je objavljena uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Traje 58 minuta.