13
pro
2022
Recording + score

Ana Horvat: Mi, za preparirani klavir i elektroniku

Ana Horvat Mi

share

Recording + Score donosi novu partituru i snimku recentnog djela jedne od zanimljivijih autorica mlađe skladateljske generacije, Ane Horvat, skladbu Mi za klavir i elektroniku.

Igra koju je skladateljica Ana Horvat odabrala radeći na svojoj skladbi za preparirani klavir i elektroniku, Mi, bavi se bojom zvuka klavira, koja je rezultat interveniranja u njegove parametre, što ponajprije postiže promjenom samoga izvora zvuka, odnosno prepariranjem klavira.

Kombinirajući zvuk klavira s onim zvukom koji postiže preparacijom instrumenta te stapajući ga s elektronikom, dobiva vrlo specifičan zvuk, a tom izlasku iz klasičnoga klavirskoga habitusa pomaže i korištenje proširenih tehnika sviranja, odmičući se od klavijature k unutrašnjosti instrumenta i samim žicama. Skladba je trodijelna. Svaki od triju dijelova temelji se na posebnom glazbenom materijalu, figuri ili uzorku, čijom daljnjom razradom autorica oblikuje određen karakter čitavoga glazbenog odsjeka.

Označnica postminimalističke glazbe proizlazi iz repetitivnih uzoraka kojima nastaju zvukovne teksture. One su izvođene po prepariranim dijelovima instrumenta, odnosno onim tonovima zahvaćenim preparacijom. Upravo preparirani zvuk klavira dominira skladbom, dok se sviranje po žicama i konvencionalni zvuk instrumenta pojavljuju kao neka vrsta efektā koji mu se suprotstavljaju.
Elektronički materijal nastao je isključivo iz zvuka klavira, te se karakter elektronike ne mijenja u odnosu na onaj minimalistički samog instrumenta, njegovu boju i atmosferu koju prenosi.

Ideja u pozadini takvog postupka jest da elektronika bude svojevrsna ekstenzija samog zvuka klavira, riječima autorice:

“Želja mi je bila stopiti elektroniku s izvornim zvukom instrumenta, a ne raditi na dvije zvukovno različite stvari koje se kasnije spoje i čine zvukovno i karakterno dva različita svijeta.”

– preuzeto iz knjižice diskografskog izdanja Mi, autorice i urednice Karoline Rugle

Ana Horvat

Ana Horvat skladateljica je čiji opus čine akustičke i elektroakustičke skladbe, zvučne instalacije, glazba za film, plesne predstave, operu i perfomanse, a (ko)autorica je niza umjetničkih instalacija i multimedijalnih radova. Posebno je zanima spajanje različitih područja umjetnosti te stoga vrlo često djeluje kao dio kolektiva i tandema, surađujući s drugim umjetnicima, robotičarima, multimedijalcima, informatičarima, kao i DIY- and DIWO-entuzijastima.

Diplomirala je elektroničku kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (Zlatko Tanodi), a kompoziciju je studirala i s Markom Ruždjakom te sa Srđanom Dedićem. Aktivna je članica zagrebačkog makerspacea Radione, koji djeluje s ciljem povezivanja područja umjetnosti, znanosti i tehnologije, a u sklopu kojeg je sudjelovala na brojnim izložbama, koncertima, radionicama i istraživanjima. Od 2017. godine umjetnička je suradnica na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, a od 2019. radi kao docentica.

Skladba Mi, za preparirani klavir i elektroniku Ane Horvat u seriji Recording + Score nalazi se u inačici objavljenoj na istoimenom albumu pijanistice Mije Elezović (izdanje Cantusa iz 2021.).

U recenziji izdanja objavljenoj na našem portalu, muzikologinja Mirta Špoljarić piše:

“Najnovijim diskografskim izdanjem – MI– Elezović se, kako smo već napomenuli, okreće odabiru iz klavirskih opusa hrvatskih skladateljica. Upravo skladbom kojom završava CD Elezović je opisala krug potaknut prethodnim albumom. A to je istoimena Mi za preparirani klavir i elektroniku Ane Horvat, skladba koja odudara od tendencije albuma da predstavi bogatstvo klavirskih perspektiva, ali istovremeno potvrđuje fascinaciju interpretkinje svim nijansama međuodnosa živog instrumenta i elektronike.”

Preostale snimke i partiture pronađite na YouTube kanalu projekta Recording + Score.

Moglo bi Vas zanimati