10
ožu
2023
Replay

Dalibor Grubačević: Koncert za tubu i orkestar (praizvedba)

Dalibor Grubačević

Dalibor Grubačević / Foto © NEXUS production

share

Replay Koncert za tubu i orkestar Dalibora Grubačevića!

Nedavno je u OFF ciklusu Zagrebačke filharmonije praizvedeno novo koncertantno djelo i to za (često zapostavljen instrument) tubu! Autor je Dalibor Grubačević, ponajprije poznat kao jedan od najistaknutijih hrvatskih skladatelja filmske glazbe. Naš osvrt na samu praizvedbu u Lisinskom, prve dojmove o skladbi i ostatku filmskoj glazbi okrenutog programa koncerta kojim je ravnao Alan Bjelinski možete pronaći ovdje.

Foto © NEXUS production / Dalibor Grubačević

Dalibor Grubačević, rođen 1975. godine u Koprivnici, skladatelj je filmske i koncertne glazbe, glazbeni aranžer i producent. Dobitnik je nekoliko referentnih nacionalnih i internacionalnih nagrada glazbene i filmske struke: (Porin 2013. godine u kategoriji Najbolji album za kazalište, film i/ili TV za glazbu iz dokumentarnog serijala U potrazi za Markom Polom, prva nagrada za najbolju filmsku glazbu na 19. Danima hrvatskog filma za dokumentarni film Nenada Puhovskog Zajedno, najbolja glazba za film Razgovor redatelja Dominika Sedlara, na International Sound & Film Music Festivalu (ISFMF) 2022. i dr.).

ISFMF2022: Dalibor Grubacevic prima nagradu Crystal Pine

Do sada je skladao glazbu za više od 30 filmskih naslova, a neki od njih su: Duh u močvari (2006.), Zaustavljeni glas (2010.), Hrvatsko vodeno blago (2012.), U potrazi za Markom Polom (2013.), Most na kraju svijeta (2014.), The Match (2021.), The Conversation (Razgovor) (2022.) i dr.

Za sebe će reći da je „umjetnik raznorodne glazbene etike čije djelovanje i polje djelovanja najbliže opisuje pomirenje krajnosti, ‘neklasični klasičar’”. Pri pisanju glazbe služi se klasičnom orkestracijom, ali i elektroničkim zvukovima i instrumentima. Stalni je član Hrvatskog društva skladatelja (HDS) i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU).

Osim filmskih partitura i soundtrackova za igrane, dokumentarne i namjenske filmove, Grubačevića interes vodi na teren pop rock i etno glazbe podjednako kao i klasične glazbe. Njegova su klasična djela izvođena diljem svijeta, zahvaljujući suradnji s kvintetom Simply Brass, za koji je napisao skladbu Dvije rijeke temeljenu na napjevima i motivima Podravine i Međimurja.

Surađivao je s glasovitim američkim skadateljem Ericom Ewazenom 2012. godine na snimanju dva albuma za kvintet Simply Brass u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu te je također surađivao s priznatim australskim kompozitorom Alanom Holleyjem u dva navrata, kao producent za njegova dva albuma: Solos i Hammerings. Osim navedenih suradnji valja spomenuti i koncertnu suradnju sa Zagrebačkom filharmonijom 2016. godine te suradnju sa Zagrebačkim solistima, s kojima je, između ostalog, objavio i autorski koncertni album 2021. godine u nakladi izdavačke kuće Aquarius Records.

Godine 2018. piše skladbu za kvintet limenih puhača Valse Balkanique i posvećuje je sastavu BC Brass Kvintetu, a sastav ga iste godine i praizvodi u sklopu Festivala sv. Marka. Iste godine surađuje s hornistom Hrvojem Pintarićem i pijanisticom Tamarom Jurkić Sviben te producira album koji 2019. godine izlazi u nakladi Cantusa pod nazivom Signali.

Riječ je o albumu za klavir i solo rog u potpunosti posvećen hrvatskim skladateljima. Za navedeni dvojac piše skladbu za rog i klavir pod nazivom Solid pictures koji se također našao na navedenom albumu.

Dalibor Grubačević

Dalibor Grubačević

„Na poticaj Krunoslava Babića, prihvatio sam se skladanja koncertnog djela za tubu i orkestar, s obzirom na to da je tuba kao solistički instrument često zapostavljena. Prvotna ideja bila je napisati djelo duljine do oko dvanaest minuta, ali na kraju je djelo završeno u četiri stavka i gotovo 20 minuta glazbe.

Želio sam napisati glazbu koja je karakterna, melodijska, pitka, ali nikako banalna. Nisam se ograničavao na formu, a isto tako želio sam da i instrument (tubu) kroz djelo približim slušatelju kao instrument koji može biti vrlo liričan, nježan, a s druge strane epski i dramatičan, pazeći pri tome na mogućnosti instrumenta te kolorit i odnos prema orkestru.“

Moglo bi Vas zanimati