Ususret praizvedbi na 32. MBZ-u
Davor Vincze i Proxima centauri: QUEENR
Proxima centauri
Neka od najuzbudljivijih iskustava s biennalskih koncerata gostovanja su zanimljivih ansambala, a za skladatelje su to svakako novi pristupi interpretaciji njihove glazbe te iskustva priprema praizvedbi s glazbenicima propulzivnih profila, vrsnih izvođačkih sposobnosti i širokog razumijevanja suvremenih skladateljskih ideja. Uključivanje elektroakustike u komorni repertoar te uopće proširivanje percepcije o komornoj glazbi dijelom su misije jednih od ovogodišnjih gostiju, ansambla Proxima Centauri iz Bordeauxa.
QUEENR
Upravo je onamo putovao i skladatelj Davor Vincze tijekom priprema novoga djela koje će premijerno predstaviti publici 32. MBZ-a sutra u Pogonu Jedinstvo: QUEENR.
„Naslov skladbe je igra te dvije riječi. Prva riječ je QUEEN, koja se odnosi na britansku pop-grupu, čija će pjesma Bohemain Rhapsody uskoro slaviti pedeset godina otkako je izašla, a ujedno je i poslužila kao glazbena inspiracija za ovaj rad. S druge strane je riječ QUEER, koja danas predstavlja jedan identitet koji ide mimo neke stroge heteronormativnosti.
Uz glazbu predstavljam i video koji je u potpunosti generiran umjetnom inteligencijom, gdje su raznorazna nepostojeća ljudska lica koja se pretapaju iz jednog u drugo, iz dječjeg u zrelo, iz muškog u žensko, starog u mlado i tako dalje. Kroz taj morphing na neki način stavljam pozornost na sve ono što se nalazi u prostoru između, koje su interesantne i koje dolaze s nekim budućim tehnologijama.”
Najveća novina u odnosu na njegove druge skladbe upravo je video koji prvi puta ostvaruje samostalno. Dosad bi taj dio svojih multimedijskih radova ostvarivao u suradnjama, među ostalim, s Hrvojem Hiršlom ili njemačkim Rimini Protokollom.
“Ovog puta ideja je vrlo jasna, uzimam fotografije ansambla Proxima Centauri i dajem te fotografije programu za takozvani stable diffusion – to je jedna vrste umjetne inteligencije koja generira lica prema određenim naputcima. Programu sam davao riječi iz pjesme Bohemian Rhapsody, kao poor boy itd., koji je onda izradio morphing tih lica. To bi bila najveća novina koju možemo očekivati u ovom komadu.“
View this post on Instagram
Govoreći o smjeru kamo će voditi korištenje umjetne inteligencije u glazbi, Vincze smatra kako su trenutne mogućnosti korištenja umjetne inteligencije u glazbenim ostvarenjima relativno limitirane jer je vizualni sadržaj manje kompleksan za analizirati, a i puno programa koji se bave umjetnom inteligencijom zapravo funkcioniraju preko vizuala.
„Imate tonsku sliku zvuka, pretvarate je u spektralni zapis i onda je taj vizualni spektralni zapis ono što umjetna inteligencija uči pa na temelju toga generira neke nove spektralne zapise, koje onda vi natrag iz slike pretvarate u zvuk i dobivate rezultat. Mislim da budućnost donosi to da će se puno direktnije, više i kreativnije moći raditi s glazbom.“
SAD vs. EU
Rođeni Zagrepčanin, Vincze trenutno živi i radi u SAD-u, a o perspektivama dviju sredina te dojmovima po dolasku u Hrvatsku kaže:
„Da, dolazim iz Amerike, iz Atlante, sjedišta Coca-Cole i CNN-a. Naravno, život je ovdje drugačiji, kao i u svakoj zemlji na neki način. Uvijek ima stanoviti niz prednosti, a s time i mana. Smatram da je umjetnost života u tome da se fokusirate na ono što su prednosti, a da s manama, koje god one bile, pokušate izaći na kraj. Ono što je u Americi fantastično je način na koji su oni razvili svoja sveučilišta.
Trenutno sam gostujući predavač na Sveučilištu Emory u Atlanti, gdje predajem kolegij Sci-Fi i eksperimentalna glazba. Europa, s druge strane, zbog toga što svaka zemlja ima vlastito ministarstvo kulture ipak puno snažnije podupire kulturni život. U Americi je kulturni život često usko vezan upravo uz sveučilišta.“
Francuzi & Cantus na 32. MBZ-u
Na sutrašnjem programu ansambla Proxima Centauri, osim ove praizvedbe, djela su francuske skladateljice, flautistice i improvizatorice Raphaèle Biston, elektroničara i skladatelja te člana ansambla, Christophea Havela, kao i skladatelja čija je glazba bila na programu prošlog izdanja MBZ-a, Raphaëla Cendoa.
Proxima centauri izvest će i elektroakustičke kompozicije koje su skladali argentinski skladatelj Demian Rudel Rey te francuski autor aktivan u području intermedijalnosti, Pierre Jodlowski.
Ansamblu će se pridružiti njihov suvremenoglazbeni domaćin, Cantus Ansambl pod vodstvom svog osnivača i umjetničkog voditelja Berislava Šipuša.
Ulaznice za koncert možete kupiti online, na festivalskom prodajnom mjestu u KIC-u te prije koncerta u Pogonu.