16
srp
2023
Cesarica

Hit godine

Od Graše do Grše - sve o nagradi Cesarica

Cesarica

Cesarica

share

Hit godine već sedam godina odabire publika koja najbolje pjesme nagrađuje nagradom Cesarica.

Danas, pored Porina, riječ je o jednoj od najutjecajnijih i najznačajnijih nagrada u domaćoj zabavnoj glazbi, a usto bilježi i sve veći interes publike. Svaki mjesec publika glasovanjem dodjeljuje Cesaricu autoru pjesme i izvođaču te tako proglašava hit mjeseca, a na kraju godine među njima bira onog najboljeg.

Prošle je godine predstavljena i Cesarica Bestseller za najuspješnijega koncertnog izvođača prema broju prodanih ulaznica. Kako funkcionira Cesarica – od procesa odabira pjesmama, samoga glasovanja, organizacije finalnog događaja i ostalih detalja – otkrili su nam Milan Majerović-Stilinović, voditelj komunikacija HDS ZAMP-a, zatim Davor Drezga, glavni tajnik UNISON-a, Nina Bočvarov, producentica nagrade Cesarica, Ružica Popović, koordinatorica tima i voditeljica komunikacija Cesarice, Zvonimir Dusper, savjetnik te Nikša Bratoš, predsjednik Upravnog odbora HUZIP-a.

„Publika na internetu preko noći stvara nove trendove i hitove, a to se preljeva i na koncertne nastupe“

Kakvi su vaši dojmovi i reakcije na ovogodišnje izdanje Cesarice?

Ružica Popović: Do sad je odabrano pet hitova mjeseca i svaka od pjesama je definitivno hit.  Hrvatska glazba se mijenja u mnogočemu, ali jedna stvar ostaje nepromijenjena svugdje pa tako i kod nas – ako je pjesma hit, onda je hit, bit će preslušavana, klikana, vrćena… Publika na razne načine daje do znanja što želi slušati, pogotovo danas kad imamo i streaming servise, koji nepogrešivo pokazuju što se sluša.

Jeste li kroz godine primijetili da se mijenja ukus publike?

Milan Majerović-Stilinović: Ukus publike se definitivno promijenio od prvih promišljanja o ovoj nagradi, koja su počela prije više od deset godina. Najviše su na to utjecali internetski servisi i platforme, a njihov utjecaj svakog dana jača. Oni su u javnoj svijesti zauzeli ravnopravno mjesto s tradicionalnim medijima poput radija, televizije ili tiska koji su prije lansirali hitove i zvijezde.

Uspjeh online danas se brže prelijeva i na ostale medije, pa se i oni otvaraju mlađim autorima, izvođačima i bendovima. To je dobro za dinamiku glazbene scene: zadnjih godina kroz Cesaricu jasno vidimo kako dolaze nove glazbene snage, ali i da već dugo popularni glazbenici s izgrađenim identitetom zadržavaju svoju publiku i interes medija. To nije iznenađenje, a nagradu čini uzbudljivijom. Teško je ovih godina predvidjeti tko će iskočiti: publika na internetu preko noći stvara nove trendove i hitove, a to se preljeva i na koncertne nastupe.

Što vas je posebno iznenadilo u prvih šest mjeseci aktualnog izdanja Cesarice?

Nikša Bratoš: Interes uvijek iznenadi, drago nam je vidjeti da se ova nagrada ovako učvrstila među glazbenicima, dobila svoj značaj i dignitet, to samo znači da cijela ekipa dobro radi svoj posao. Nema iznenađenja što se tiče hitova mjeseca, to su sve pjesme koje su očito pogodile puls publike i za koje smo mogli očekivati da će odnijeti pobjedu. Da se razumijemo, među nominiranima nekad zna vladati i tzv. mrtva trka, što je i meni kao glazbeniku, ne samo predstavniku HUZIP-a, u ovoj priči izuzetno drago za vidjeti. Popularna glazba u borbi za nagradu, u kojoj konačnu riječ ima publika, izravno glasovanjem ili neizravno, slušanjem na nekoj od glazbenih platformi.

Koliko je produkcijski zahtjevna završna dodjela nagrada i Hita godine, kada kreću pripreme?

Nina Bočvarov: Pripreme kreću praktički već nakon odabira Hita siječnja, definiramo datum dodjele i redom – dobitnika po dobitnika – rezerviramo za dodjelu. Gdje će se održati, kada, tko će biti redatelj, scenarist, kako će izgledati stage, koji dodatni benefit možemo ponuditi glazbenicima i gledateljima koji prate dodjelu na TV-u. Ima milijun sitnih detalja na koje treba misliti, tako da je zahtjevno, ali užitak nam je raditi, pogotovo kad se poslože zaista svi hitovi protekle godine na jedno mjesto i kad na kraju godine, odnosno na početku iduće pogledate unatrag i vidite da je posao odrađen dobro.

„Cesarica od samih početaka za cilj ima promoviranje i prepoznavanje upravo onih čije su pjesme najveći hitovi“

Koje su glavne prednosti ovakvog projekt? Nema baš puno glazbenih nagrada u Hrvatskoj, što one znače za glazbenika?

Davor Drezga:  Zapravo, smatram da nagrada ima i previše s obzirom na veličinu države, ali ne vidim to kao problem već je važnije uvidjeti ispunjavaju li svoju svrhu, a to je da zaista pomognu glazbeniku na njegovu putu i nagrade njihov trud. Cesarica od samih početaka za cilj ima promoviranje i prepoznavanje upravo onih čije su pjesme najveći hitovi u mjesecu pa kasnije i godini, a ulogu u tome ima upravo publika. Vrijeme je pokazalo da je ponekada bilo i pjesama koje nisu „ostarjele dobro“, ali je u većini slučajeva publika odabrala one koje su se pokazale kao najveći hitovi godine. Svake godine se radi na novim načinima promocije glazbenika i autora, kroz suradnju s medijima od kojih su neki i naši partneri u ovom projektu, tako da je Cesarica kroz ovih nekoliko godina zaista postala platforma za hitove.

Je li primijećen rast interesa publike za ovu nagradu? Ako jest, u kojem smislu?

Milan Majerović-Stilinović: Interes publike konstantno raste, što se najbolje vidi po društvenim mrežama i reakcijama na objave vezano uz Cesaricu, mjesečne nominacije i pobjednike. I sami glazbenici i njihovi suradnici (menadžeri, promotori, publisheri, diskografi) sve je češće citiraju kao važan karijerni trenutak.

Njihov angažman ozbiljno doprinosi promociji i prepoznavanju uspješne pjesme u široj javnosti, a time i njih samih. Cesarica svojim terminom održavanja „otvara“ sezonu nagrada za prethodnu godinu pa ima i najjači efekt jer proglašava najuspješnije prije ostalih, što je važno i publici i medijima. Konačno, ali ne manje važno, izvrsno je što se posljednjih par sezona za samu dodjelu nagrade traži ulaznica više, a u publici žele biti i glazbenici, i organizatori koncerata, i najutjecajniji pojedinci iz glazbene i medijske industrije u zemlji.

„Od ove godine svoj glas za Hit mjeseca možete dati i putem portala Glazba.hr uz standardni način – putem Messengera, weba i Vibera“

Što se promijenilo u zadnjih godinu-dvije u pravilnicima i načinu glasovanja?

Milan Majerović-Stilinović: Mijenjao se način na koji se može glasovati, od ove godine svoj glas za Hit mjeseca možete dati i putem portala Glazba.hr uz standardni način – putem Messengera, weba i Vibera. Mijenjao se i način na koji se biraju nominirani te način na koji se bilježi glas publike. Ono što sam već spomenuo, a što su i kolege spomenule – digitalija je učinila svoje. Vi danas ne možete zanemariti brojke playanja pjesme na Spotifyu.

To je publika koja se sluša, prije nekoliko godina nismo imali te alate. Uz to, od ove je godine uvedena značajna nova kategorija, Cesarica Bestseller, nagrada izvođaču s najviše prodanih ulaznica za samostalne koncerte u prethodnoj godini. Takvo nešto do sad nikad nismo imali. Cesarica Bestseller je priznanje onima koji su najuspješniji „na terenu“, a ključni i najjednostavniji dokaz popularnosti broj je prodanih ulaznica za koncerte. Tu nema varanja, boostanja ni promo trikova.

HDS ZAMP obrađuje podatke za sva glazbena zbivanja u zemlji, temeljem čega se dodjeljuje nagrada. Pri tome nije nužno da netko ima aktualan hit – prvi popis 15 najuspješnijih izvođača pokazao je da dvorane i dalje pune etablirana imena od kojih neki nisu imali novi singl proteklih par godina, ali njihov „minuli rad“ publika i dalje želi čuti.

No vidljivo je i kako uspješne pjesme novijih glazbenih imena utječu na posjećenost koncerata. Tako su u Top 15 s najviše prodanih ulaznica među dokazane „teškaše“ poput Graše, Parnog valjka, Doris ili Bebeka ušli i dubrovački bend Silente ili, u pogledu objave vlastitih pjesama i albuma, još mlađi Matija Cvek. Zato Cesarica od svih nagrada najbrže prepoznaje nove trendove i zvijezde koje nadilaze nišne publike i prepoznatljivi su najširem krugu javnosti.

„Koja se pjesma koliko vrti, gdje, koliko pregleda ima na YouTubeu, koliko komentara, lajkova, dislajkova, koliko streamova na Spotifyu, ukupan doseg pjesme među publikom“

Koji je prvi korak za odabir pjesama, kako izgleda „staviti na stol“ sve potencijalne dobitnike Hita mjeseca?

Zvonimir Dusper Dus: Za prvi korak koristimo online sustav Peakvibes, koji od 2012. godine prati emitiranja domaćih pjesama na radijskim i TV postajama, preglede na YouTubeu, popularnost na Spotifyu, te pozicije na glavnim top ljestvicama. U njemu, u skladu s odredbama pravilnika, kreiram inicijalnu listu pjesama s preciznim podacima o uspjehu pjesama tijekom proteklog mjeseca. Zbog velikog broja pjesama u bazi, složenosti samog postupka i povlačenja real-time podataka s interneta o svakoj pojedinoj pjesmi ovaj proces traje i po nekoliko sati.

Što onda slijedi?

Ružica Popović: Nakon toga ide detaljna analiza svih brojki. Koja se pjesma koliko vrti, gdje, koliko pregleda ima na YouTubeu, koliko komentara, lajkova, dislajkova, koliko streamova na Spotifyu, ukupan doseg pjesme među publikom. Dobar dio podataka vidljiv je na sustavu koji je spomenuo kolega, Peakvibes, a jedan dio pregledavamo i u sustavu Soundchart, što je također alat za analizu svih podataka. Nije važan samo jedan faktor, primjerice ako netko od onih koji uđu u najuži izbor ima najviše pregleda na YouTubeu ili najveći broj vrćenja na radijima, već svi faktori koji zajedničkim snagama ukažu na one koji trebaju biti nominirani.

Tko nadzire rezultate glasanja i kako se oni obrađuju?

Nikša Bratoš: Imamo agenciju koja bilježi sve glasove koji pristižu od strane publike putem svih platformi – portala Glazba.hr, Messengera, Vibera i weba. Oni dostave izvještaj i zatim se temeljem tog izvještaja i dostupnih aktualnih podataka o slušanosti (streaming na digitalnim glazbenim servisima i drugim medijima) koje dostavljaju i HDS ZAMP i HUZIP, može precizno izračunati koja je pjesma Hit mjeseca, a na isti se način dolazi i do toga kome će pripasti nagrada Hit godine.

„Dodjela je planirana za 25. siječnja 2024. u HoB-u (bivša City plaza)“

Znate li već sad kad će biti dodjela Hita godine za 2023.?

Nina Bočvarov: Dodjela je planirana za 25. siječnja 2024. u HoB-u (bivša City plaza). Dosadašnji dobitnici nagrade za Hit mjeseca već znaju datum, a mi lagano krećemo sa slaganjem konstrukcije cijelog događaja.

Iz prethodnih iskustava, koliko se Cesarica odrazila na razvoj buduće karijere dobitnika? Kakva su vaša saznanja o tome?

Ružica Popović: Po meni je primjer razvoja ne samo karijere već i ulaska novog žanra na „komercijalna vrata“ pjesma ”Ova ljubav” Zsa Zse i Hiljsona, koja je proglašena Hitom godine. Nakon te dodjele uslijedile su i druge nagrade, intervjui i komuniciranje trapa kao žanra koji je stao uz bok popu, rocku i zabavnoj glazbi što se tiče dosega, interesa i slično.

To je možda najjasniji primjer što nagrada može da ne kažem učiniti – jer je pjesma učinila svoje, ona je hit i dandanas – već možda potvrditi, pojačati, ne ignorirati neki trend, već afirmirati, priznati, otvoriti vrata nečemu možda do tad ne toliko poznatom ili komercijalnom. Većina nagrada u principu potvrdi i nagradi nešto što se s pjesmom već dogodilo, dođu na kraju procesa, dok Cesarica kao cilj ima afirmaciju pjesme, pomaže pjesmi od samog početka.

Moglo bi Vas zanimati